اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با بیش از 11 درصد جمعیت سالمند

کرامتی: جمعیت گناباد در مرز سالمندی است

خبرگزاری فارس: دبیر ستاد هفته سلامت دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: جمعیت سالمند زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی گناباد به 11.5 درصد رسیده و بر این اساس جمعیت این شهرستان در مرز سالمندی قرار دارد.

کرامتی: جمعیت گناباد در مرز سالمندی است

اصغر کرامتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گناباد اظهار داشت: براساس آمار در شهر و یا کشوری که بیش از 12 درصد جمعیت آن بالای 60 سال باشد، جمعیت آن شهر و یا کشور سالمند محسوب می‌شود.

دبیر ستاد هفته سلامت دانشگاه علوم پزشکی گناباد افزود: همان طور که مردم طولانی زندگی می‌کنند، مهم است سال‌هایی که به عمر آنها افزوده می‌شود در سلامت باشند که تحقق این امر مستلزم کنترل کردن و مراقبت بهداشتی است.

دبیر ستاد هفته سلامت دانشگاه علوم پزشکی گناباد ادامه داد: همه ساله از سوی سازمان جهانی بهداشت، یکی از معضلات جهانی به عنوان شعار سال انتخاب می‌گردد تا توجه همه دست‌اندرکاران را به آن جلب شود که بر این اساس هفته سلامت امسال، با موضوع سالمندی نام‌گذاری شده است.

کرامتی به شرایط سن امید در سایر کشورها اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر سن امید به زندگی به شکل قابل توجهی در کشورها افزایش یافته است.

وی هفته سلامت را فرصت مناسبی برای ارتقای فرهنگ سلامت و جلب مشارکت همه دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی عنوان کرد و افزود: سلامتی و ارتباط آن با افزایش سال‌های زندگی در عصر حاضر با چالش‌های فراوانی رو به رو است که باید برای مقابله با این چالش‌ها برنامه‌ریزی مدونی داشت.

وی تأکید کرد: برنامه‌ریزی مناسب برای دوره سالمندی زمینه‌ساز افزایش مدت زمان فعال و مولد بودن سالمندان و در نتیجه کمک به رشد و توسعه جامعه می‌شود.

دبیر ستاد هفته سلامت دانشگاه علوم پزشکی گناباد بهبود شرایط اقتصادی اجتماعی، بهبود شرایط تغذیه‌ای، موفقیت برای غلبه بر بیماری‌های عفونی، سالم‌سازی محیط، پیشرفت‌های پزشکی و کنترل موالید را از جمله علل رشد جمعیت سالمندی برشمرد.

کرامتی سال‌خوردگی فعال و مولد را یکی از برنامه‌های توسعه عنوان کرد و ادامه داد: سالم و فعال پیر شدن، کلیدی برای سالمندان به منظور ادامه ایفای نقش در جامعه است که این امر شامل همه ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است.

وی شیوه زندگی سالم، ورزش و تحرک بدنی، مشارکت در امور جامعه و خانواده و محیط‌های حمایت‌کننده و پشتیبان در ایام سال‌خوردگی را برای حفظ تندرستی و فعال ماندن ضروری دانست.

دبیر ستاد برگزاری هفته سلامت دانشگاه علوم پزشکی گناباد مراقبت از سالمندان و رسیدگی به وضعیت آنان را نیازمند فرهنگ‌سازی در این زمینه دانست و افزود: سالمندی، فرآیندی زیستی است که باید با برنامه‌ریزی مناسب این تهدید را به فرصت تبدیل کرد.

کرامتی آگاهی دادن به مردم و اطلاع‌رسانی در ارتباط فرهنگ سلامت را مهم ارزیابی کرد و افزود: ارتقای سطح فرهنگ سلامت جامعه سبب بهبود شیوه زندگی و در نتیجه حفظ و ارتقای شاخص‌های سلامت می‌شود.

دبیر ستاد برگزاری هفته سلامت دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: در همین راستا برنامه‌های متنوعی در طول این هفته در شهرستان‌های گناباد و بجستان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول