اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در کشور محقق شد

تهیه زهرمار افعی جعفری در منطقه حفاظت شده شاسکوه

خبرگزاری فارس: برای نخستین بار در ایران زهرمار جعفری توسط موسسه سرم‌سازی رازی و اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی در پاسگاه محیط بانی شیخ علی واقع در منطقه حفاظت شده شاسکوه تهیه شد.

تهیه زهرمار افعی جعفری در منطقه حفاظت شده شاسکوه

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی اظهار داشت: در سال‌های گذشته مارها از نقاط مختلف کشور جمع‌آوری و به مرکز موسسه رازی در کرج برای انجام عملیات زهرگیری منتقل می‌شدند.

حمید صالحی افزود: بعد از مرحله زهرگیری مارها به محیط برگردانده می‌شدند که امکان تلف شدن آنها وجود داشت، لذا طرحی تعریف شد که مار در همان منطقه‌ای که صید می‌شود عملیات زهرگیری انجام و سپس در زیستگاه خود رهاسازی شود.

وی ادامه داد: این طرح برای نخستین بار در ایران و شاید در خاورمیانه باشد که در منطقه حفاظت شده شاسکوه و پاسگاه محیط بانی شیخ علی که یکی از زیستگاه‌های مار جعفری است اجرا شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی این طرح را از چند جنبه حایز اهمیت دانست و تصریح کرد: با اجرای این طرح ثابت کردیم که حفاظت از تنوع زیستی و حیوانات مهم است به این دلیل که زهر مار تهیه شده و بعد به واکسن تبدیل شده و جان هزاران نفر را نجات می‌دهد.

صالحی ادامه داد: همچنین مار از محیط زیست اصلی خویش گرفته شده و پس از زهرگیری به همان منطقه برگردانده می‌شود که هیچ گونه بهم خوردگی از نظر تنوع زیستی مار ایجاد نخواهد شد.

وی یادآور شد: ایجاد یک شغل پایدار و مناسب برای افرادی که در حاشیه منطقه حفاظت شده شاسکوه هستند نیز از دیگر اهمیت‌های این اقدام است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی افزود: از مردم تقاضا داریم که به حفاظت از تنوع‌زیستی با این انگیزه بنگرند که تنوع زیستی از سرمایه‌های اصلی کشور ما است و امسال را که مقام معظم رهبری سال حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی نامگذاری کردند لذا تنوع زیستی یکی از سرمایه‌های اصلی کشور است که امید است مورد حفاظت و بهره‌برداری پایدار قرار گیرد.

معاون تولید فرآورده‌های واکسن و سرم‌سازی رازی نیز گفت: موافقت‌نامه‌ای بین موسسه سرم‌سازی رازی و سازمان حفاظت محیط زیست منعقد شده که در چندین منطقه از مناطق کشور که محل صید جانوران سمی است جانور از صیاد تحویل گرفته می‌شود و در همان محل جانور زهر گیری و مجدد در محیط زیست رهاسازی می‌شود.

رضا اکبری یادآور شد: این کار مشترک بین موسسه رازی و سازمان حفاظت محیط زیست برای نخستین بار در خراسان‌جنوبی اجرا شد.

وی افزود: با اجرای این طرح آسیبی به جمعیت جانوران سمی وارد نمی‌شود چرا که انتقال این جانوران به موسسه و برگشت مجدد به محیط زیست باعث تلف شدن آنها حین حمل و نقل و نگهداری آنها در موسسه می‌شود.

کارشناس مسئول بخش خزندگان و دوزیستان دفتر تنوع‌زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز گفت: هدف از اجرای این طرح حفاظت از گونه‌های مار سمی از طریق برداشت و بهره‌برداری پایدار بوده است.

علی مبارکی اظهار امیدواری کرد: این طرح به صورت دنباله‌دار و پایدار در تمام مناطق کشور و همه گونه‌های جانوری انجام گیرد.

در پایان مارهای صید شده توسط صیادان و محیط زیست و موسسه سرم سازی در محل صید این جانور رهاسازی شدند.

انتهای پیام/ح30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول