اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل کارخانه‌های شیر پاستوریزه استان اصفهان:

کارخانه‌های لبنی استان اصفهان در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند

خبرگزاری فارس: مدیرعامل کارخانه‌های لبنی استان اصفهان گفت: با توجه به مشکلات پیش آمده، افزایش قیمت‌ها و نبود حمایت جدی دولت کارخانه‌های لبنی استان بیش از گذشته در آستانه ورشکستگی و تعطیلی قرار گرفته‌اند.

کارخانه‌های لبنی استان اصفهان در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند

هومان امیری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به قیمت مواد لبنی در اصفهان بیان داشت: افزایش قیمت موجب کاهش تولید محصولات دیگر، کاهش مصرف شیر و تعطیلی خطوط مختلف تولید شده است.

وی از به خطر افتادن اشتغال در این بخش سخن گفت و ادامه داد: قیمت لبنیات به دلیل مشکلات موجود افزایش پیدا کرده و اگر مسئولان راه حلی برای این موضوع ارائه ندهند قیمت‌ها ناخواسته روز به روز بالا می‌رود.

مدیرعامل کارخانه‌های شیر پاستوریزه استان اصفهان در زمینه دلیل این افزایش قیمت‌ها افزود: قیمت آذوقه دام به گفته دامداران 100 تا 400 درصد افزایش پیدا کرده و این امر خود دلیلی است برای اینکه قیمت شیر خام نیز افزایش پیدا کند.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: دامداران نیز به کارخانه‌داران قیمت شیر خام را کمتر از 800 تومان نمی‌فروشند.

امیری به عدم پرداخت یارانه نقدی به تولیدکنندگان شیر خام سخن گفت و اظهار داشت: چگونه می‌توان دامداران را به رعایت قیمت مصوب شیر خام بر مبنای 630 تومان کارگروه شیر استان و کشور وادار کرد.

وی اضافه کرد: بنابر اطلاعات موثق دامداران صنعتی حاضر به فروش شیر خام خود به کیلویی 800 تومان در زمان فعلی نیستند که شاید بعد از این هم به قیمت فوق حاضر به تأمین آن نباشند.

مدیرعامل کارخانه‌های شیر پاستوریزه استان اصفهان با اشاره به اقدامات این نهاد در زمینه وضعیت قیمت شیر در استان گفت: دولت فقط در کنترل قیمت محصول نهایی دخالت دارد و کارخانه‌ها هم محصول نهایی تولید می‌کنند که به صورت عملی توجهی به پیشنهادات و مکاتبات مکرر نمی‌شود و کارخانه‌ها نیز باید تمام ضرر و زیان به وجود آمده را پرداخت کنند.

وی تأکید کرد: با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها شرایط بدتری برای این نهاد ایجاد می‌شود.

امیری بیان داشت: طی نامه‌ای از کارگروه شیر استان خواسته شده است که به وضعیت نامناسب تأمین شیر خام بر مبنای نرخ مصوب و خرید و فروش آن بر پایه 750 تومان عنایت داشته باشند.

وی تصریح کرد: توزیع گسترده شیر کیسه‌ای با اوزان، چربی و قیمت متنوع و متفاوت کمتر از یک لیتری توسط کارخانه‌های خارج استانی و عدم توجه و نظارت و کنترل در اجرای دقیق پیشنهادات و مصوبات به ویژه نظارت بر رعایت نرخ مصوب شیر خام توسط دامداران و اتحادیه‌ از دیگر مشکلات کارخانه‌داران است.

مدیرعامل کارخانه‌های شیر پاستوریزه استان اصفهان ادامه داد: از دیگر مشکلات کارخانه‌داران لبنی نبود همکاری و خرید بیش از قیمت مصوب توسط واحدهای تولیدی شیرخشک ضرر و زیان کمرشکنی به واحدهای لبنی وارد کرده است.

وی اضافه کرد: به دلیل عدم نظارت بر تولید و توزیع شیرخشک استان مقدار قابل توجهی از شیر خام استان خارج از قیمت مصوب به کارخانه‌های شیر استان به ویژه خارج از استان هدایت شده که این امر موجب افزایش قیمت شیر خام و دیگر محصولات لبنی شده است، با توجه به مشکلات پیش آمده کارخانه‌های لبنی استان در آستانه ورشکستگی و تعطیلی قرار گرفته‌اند.

امیری ادامه داد: علاوه بر گرانی آذوقه دام، فعالیت کارگاه‌های غیرقانونی و غیربهداشتی ماست‌بندی نیز مزید بر علت افزایش قیمت شیر شده‌اند.

مدیرعامل کارخانه‌های شیر پاستوریزه استان اصفهان اظهار داشت: دولت در ارتباط با بخش صنعت شیر از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده و موضوع دام و قیمت شیر خام را آزاد گذاشته و از طرف دیگر محصول نهایی را به صورت فرمایشی و دستوری عملیاتی می‌کند.

وی تأکید کرد: در این میان ضرر تحمیل شده به تولیدکننده شیر خام، کارخانه‌داران و سرانجام به مصرف‌کننده وارد می‌شود، برای رهایی از مشکلات پیش آمده دولت باید یا مبنا را بر چگونگی عرضه و تقاضا قرار داده یا اینکه در تمام بخش‌های تولید شیر از ابتدا تا انتها دخالت کند.

امیری خطاب به مسئولان ذی‌ربط اظهار داشت: مراجع ذی‌ربط نظارتی و استاندارد با کارگاه‌های بدون مجوز و بدون پروانه ساخت ماست‌بندی و بستنی‌سازی‌ها برخورد قانونی کرده و آنها را تعطیل کنند.

مدیرعامل کارخانه‌های شیر پاستوریزه استان اصفهان ادامه داد: تمام صنایع لبنی علاوه بر کارخانه‌ها شیر پاستوریزه، کارخانه‌های شیرخشک، ماست‌بندی‌ها و بستنی‌سازی‌های قانونی را نیز موظف به خرید شیر خام مصوب کارگروه استانی نمایند.

وی مسئولان استانی را به مشاهده آمار پروانه ساخت و پروانه بهره‌برداری این نهادهای غیرقانونی فراخواند و تأکید کرد: مسئولان از خروج شیر خام مرغوب مورد نیاز صنایع استان جلوگیری کرده و نسبت به ورود محصولات لبنی خارج از استان سخت‌گیری به عمل آورند.

امیری از نام‌گذاری سال جاری به نام تولید ملی سخن گفت و تصریح کرد: شعار تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه  ایرانی باید به صورت عملی با رعایت موارد ذکر شده عملیاتی و اجرایی شود.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول