اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نوروز 91

13 هزار نفر از سد گلپایگان بازدید کردند

خبرگزاری فارس: مدیر امور منابع آب گلپایگان گفت: از ابتدای نوروز امسال تا پایان روز 12 فروردین‌ماه بیش از 13 هزار نفر از سد گلپایگان بازدید کردند.

13 هزار نفر از سد گلپایگان بازدید کردند

خلیل دادخواه‌تهرانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گلپایگان اظهار کرد: در ایام تعطیلات نوروز 1391 بیش از 13 هزار نفر از محل سد گلپایگان بازدید کردند.

وی افزود: براساس فرم نظرسنجی توزیع شده بین بازدیدکنندگان سد حدود 80 درصد از بازدیدکنندگان حجم سد را در مقایسه با سال‌های قبل کمتر بیان کرده‌اند.

مدیر امور منابع آب گلپایگان تأکید کرد: میزان بارش طی شش ماه ابتدای سال زراعی 1391-1390 در شهرستان گلپایگان 133 میلی‌متر بوده است که این میزان بارش در مقایسه با میزان بارش در دراز مدت 48 درصد کاهش نشان می‌دهد که این رقم در محدوده سد گلپایگان به 39 درصد کاهش می‌رسد.

وی افزود: بیشترین میزان کاهش بارش در شش ماهه ابتدای سال آبی 1391-1390 مربوط به منطقه کوچری با 52 درصد کاهش نسبت به متوسط دراز مدت بوده است.

دادخواه تهرانی تصریح کرد: در سال آبی گذشته (1389-1390) میزان کاهش بارش نسبت به متوسط درازمدت در محدوده شهر 32 درصد و در منطقه کوچری 29 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی در ادامه به میزان آورد منابع آب سطحی در سال جاری اشاره کرد و افزود: این میزان آورد منابع آب سطحی نسبت به متوسط پنج ساله گذشته 64 درصد و نسبت به متوسط درازمدت 89 درصد کاهش داشته است.

مدیر امور منابع آب گلپایگان گفت: حجم سد گلپایگان در سال جاری شاهد کاهش 47 درصدی نسبت به متوسط درازمدت بوده است.

وی افزود: براساس ارقام فوق و تعاریف خشک‌سالی شهرستان گلپایگان با طی خشک‌سالی، هواشناسی درگیر خشک‌سالی هیدرولوژیکی شده است.

دادخواه‌تهرانی هم‌چنین به گزارش سازمان هواشناسی استناد کرد و گفت: براساس گزارش سازمان هواشناسی در سال آبی 1390-13889 میانگین دما نسبت به متوسط دراز مدت 0.9 درجه سانتی‌گراد افزایش داشته است.

به گزارش فارس، سد مخزنی گلپایگان در 20 کیلومتری جنوب‌غربی گلپایگان واقع شده و احداث این سد از سال 1323 آغاز و در سال 1336 مرحله اول ساخت این سد به پایان رسیده و در سال 1349 مرحله دوم به اتمام رسیده است، نوع این سد خاکی با هسته رسی و ارتفاع از پی 56 متر و طول تاج 360 متر است.

هم‌چنین حجم مخزن سد 56.6 میلیون مترمکعب و حجم مفید 45.3 میلیون مترمکعب است و با هدف کنترل و بهره‌برداری سیلاب‌های رودخانه و تنظیم حق‌آبه و افزایش سطح زیر کشت منطقه احداث شده است، در سال 1349 ارتفاع سد به هفت متر افزایش یافت و با این کار حجم مفید سد از 28 میلیون مترمکعب به 45.3 میلیون مترمکعب رسید.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول