اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فردا

آب سد سفیدرود رهاسازی می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از رهاسازی آب سد سفیدرود در نیمه فروردین جاری خبر داد.

آب سد سفیدرود رهاسازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سیف‌الله آقابیگی بعد از ظهر امروز در جلسه آب منطقه‌ای استان با اشاره به اینکه آب سد سفیدرود فردا رهاسازی می‌شود، اظهار داشت: در حال حاضر میزان آب قابل تنظیم سالانه سد سفیدرود بالغ بر 2.2 میلیارد متر مکعب است که این میزان آب بیش از 188 هزار هکتار از اراضی کشاورزی و بخش عمده نیاز صنعت و شرب استان را تأمین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سد سفیدرود در محل پیوستن دو رود قزل‌اوزن و شاهرود در نزدیکی منجیل ساخته شده است، افزود: این سد برای تنظیم آب این دو رود و کشاورزی در دشت گیلان و نیز تولید برق کاربرد دارد.

این مسئول سد سفیدرود را یکی از رسوب‌گیرترین سدهای جهان نامید و تصریح کرد: اکنون بیش از نیمی از ظرفیت سد را رسوبات پر کرده است.

وی ادامه داد: از سال 59 تاکنون عملیات تغییر زمان‌بندی پر و خالی کردن سد برای برطرف کردن این مشکل به‌ کار گرفته شده است.

به گفته آقابیگی، احداث چند سد انحرافی برای رسوب‌گیری آب رودهای شاهرود و قزل‌اوزن نیز در حال انجام است.

وی مطالعه و اجرای طرح‌های مدیریت منابع آب در حوضه آبریز داخل گیلان را ضرورت خواند و بیان داشت: با توجه به احداث و بهره‌برداری از سدهای متعدد در حوضه آبریز پشت سد سفیدرود در سال‌های اخیر، باید ضمن تأمین نیاز آب استان از حوضه قزل اوزن و سفیدرود، همزمان از منابع آبی داخل استان نیز استفاده شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان، بارندگی‌های اخیر را در افزایش میزان آب سد سفیدرود تاثیرگذار دانست و خاطرنشان کرد: آب سد سفیدرود فردا رهاسازی می‌شود و امیدواریم امسال شاهد رونق بهتر و بیشتر کشاورزی در استان باشیم.

وی زمان اجرای طرح مدیریت منابع آب را از اردیبهشت سال 90 ذکر کرد و یادآور شد: مدت زمان اجرای این طرح 18 ماه است.

آقابیگی با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز برای انجام مطالعات این طرح 16 میلیارد ریال است، اذعان کرد: طرح مذکور به صورت همزمان در دو بخش مدیریت یکپارچه منابع آب داخل استان و سدسازی و سامانه انتقال در دست مطالعه است.

وی هدررفت حدود 70 درصد بارش‌های نابهنگام و در فصول غیر کشاورزی را از مشکلات آب استان نامید و بیان کرد: به همین منظور آب منطقه‌ای گیلان با کمک وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ایران مطالعات طرح یکپارچه منابع آب گیلان را با هدف حداکثر استفاده از منابع آبی حوضه داخلی استان در دستور کار قرار داده است.

انتهای پیام/آ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول