اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش/

نوروز رستاخیز طبیعت و هشداری برای انسان‎هاست

خبرگزاری فارس: نوروز رستاخیز طبیعت و هشداری برای انسان‎ها است.

نوروز رستاخیز طبیعت و هشداری برای انسان‎هاست

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان تقویم ایام ورق خورد و روزها از پی یکدیگر گذشت، تا اینکه بار دیگر سال نویی را تجربه کنیم، اما قبل از میزبانی سال جدید خوب است در کارنامه اعمال گذشته‎مان کمی تفکر کنیم که در این یک سال چه کرده‎ایم، آیا دل کسی را رنجانده و یا فرصت بخشیدن را لمس کرده‎ایم؟!! آیا می‎توانستیم گره‎ای را باز کنیم، ولی شانه از بار مسئولیت خالی کرده‎ایم؟!! آیا حقی که از دیگران ضایع شده را دیده‎ایم، اما در مقابلش سکوت کرده‎ایم؟!! آیا توقعاتی که طی یک سال از خودمان انتظار داشته‎ایم برآورده کرده‎ایم؟!! آیا بنده‎ی قدرشناس خدا بوده‎ایم؟!! آیا مسئولیتی که به ما سپرده شده، به حق، با دیگران برخورد کرده‎ایم و یا خدا را نادیده گرفته و آنچه که خود خواسته‎ایم عمل کرده‎ایم؟!! و هزاران سوال بی‎پاسخ دیگر...

هر سال که می‎گذرد با خود می‎گوییم زمان چقدر زود گذشت، ولی ما از فرصت‎های‎مان استفاده نبرده‎ایم، اما مگر چقدر باید فرصت داشت تا حق قدرشناسی را به جا آورد چرا انسان‎ها باید اینقدر از خود غافل باشند، که گاه گذر زمان برای‎شان بی‌مفهوم می‎شود؛ اما هر که باشی، در هر لباس و مقام و منزلتی که باشی، حتی اگر در بالاترین مرتبه علمی نیز قرار بگیری، دلیل نمی‎شود هر طور که می‎خواهی با دیگران رفتار کنی و خود را ذی‌حق بدانی، پس بیا این بار بهار واقعی را به میزبانی بنشینیم بهاری که نشاط معنوی و غیرت دینی با خود به همراه می‎آورد چرا که اهل‎ بهار اهل دل‎اند و هر روزشان نوروز است.

پس باید از بهار، درس خودسازی بگیریم و به معنای واقعی، از سیئات به حسنات روی آوریم اینکه تنها خودمان احساس کنیم به این درجه رسیده‎ایم کافی نیست، بیائید کمی به گذشته برگردیم، گذشته‎ای که شاید خیلی هم دور نیست، افرادی که روزگاری دور و برمان بودند و امروز در بین‎مان نیستند شاید آنها هم فکر نمی‎کردند که به این زودی اسیر توده‎های خاک شوند، ما نیز از ثانیه‎های دیگر عمرمان خبر نداریم و اینکه چند ثانیه بعد، چند دقیقه بعد و یا ساعتی دیگر چه اتفاقی خواهد افتاد!!! اگر واقعا اینها برای‎مان مهم است باید کمی به خود بیاییم،شاید دیگر چنین فرصتی برای‎مان پیش نیاید، یادت هست وقتی کودک بودیم دوست داشتیم تمام دنیای‎مان را پول کنیم تا برای مادرمان هدیه‎ای بخریم، آن‎روزها، وقت و زمان داشتیم، اما پول نداشتیم حالا که بزرگ‌تر شده‎ایم پول داریم؛ اما وقت نداریم و شاید فردا که پیر شدیم وقت داشته باشیم، پول هم داشته باشیم، اما دیگر ....

گاهی لازم است تا ما انسان‎ها به دنیای بعد از مرگ‎مان نیز بیندیشیم همان طور که حضرت علی (ع) در خطبه 230 نهج‌البلاغه فرمود: ای مردم سفارش من به شما این است که مرگ را از یاد نبرید چگونه غفلت می‎کنید از چیزی که هرگز از شما غفلت نمی‎کند؟ مگر هر روزه مرده‎ها را نمی‎بینید که برخلاف میل‎شان بر سر گورهاشان می‎برند و در حفره‎ای تنگ و تاریک فرود می‎آورند؟

گویی در دنیا نزیسته و در آبادیش نکوشیده‎اند و یا گویی همیشه ساکن خانه آخرت بوده‎اند از سرایی که در آن به سر می‎بردند می‎روند و اسیر توده‎های خاک که از آن وحشت دارند می‎شوند.

سرگرم دنیایی بوده‎اند که از آن دست کشیدند و آخرتی را که به سوی آن کوچ کرده‎اند تباه ساخته‎اند، دیگر نمی‎توانند از بدی‎هایی که کرده‎اند باز گردند و نه یاری این دارند که به خوبی‎هایی که از دست‎شان برمی‎آید بیفزایند به دنیا مهر ورزیدند، ولی دنیا فریب‎شان داد، به آن اعتماد کردند و او به زمین‎شان زد.

خوب است تا این مسائل را تکرار کنیم تا اسیر وسوسه‎های شیطانی نشویم، آخر دنیایی که می‎دانیم عاقبتش چیست را به بهایی ارزان نفروشیم که بعدها از کرده‎های‎مان پشیمان شویم، زنده شدن طبیعت یادآور روز رستاخیز است پس خودمان را گم نکنیم و به یاد داشته باشیم لحظاتی که گذشت دیگر بر نمی‎گردد، دوستان وقت تنگ است باید به خود آییم اگر کینه‎ای در دل مانده با خود نجنگیم و نگذاریم غرور بر ما غلبه کند تا از گفتن واقعیت‎ها بهراسیم، گفتن کلمه‎ای ساده همچون "بخشش و گذشت" کار چندان سختی نیست تنها یک یا علی می‎خواهد و بس.

فرا رسیدن بهار یعنی خانه‎تکانی دل، باید دلها را جلا داد و همان‎طور که در عالم طبیعت و در چهار فصل سال، این رویداد شگفت‎انگیز پدید می‎آید، طبیعت ما انسان‎ها نیز باید لحظاتی نو را تجربه کند، طبیعتی که با آمدن بهارش، طراوت و شادابی، با آمدن تابستانش درو کردن کاشته‎های‎مان و پاییزش خش‎خش برگ‎ها که افول زندگی را ملموس‎تر می‎توان دید و زمانی که زمستانش فرا می‎رسد به واقع، مرگ طبیعت احساس می‎شود، آری این است راز بزرگ جهان هستی، ما انسان هستیم و فرق‎مان با دیگر مخلوقات خدا در تفکر کردن است، خوب به اطراف‎تان نگاه کنید، کمی دقیق‎تر شوید چرا که یک ساعت تفکر کردن برتر از هفتاد سال عبادت است.

=============

گزارش از زهره رجبی

==========

انتهای پیام/ن۱۰/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول