اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از قاصدان بهار در سرزمین طبرستان گزارش می‌دهد

کوک سازهای نوروزخوانان برای طراوت طبیعت

خبرگزاری فارس: نوروز آغاز دوباره زندگی و حیات در طبیعت و زندگی است و نوروزخوانان نیز با رعایت این تغییر احوال زمین، با نوای ساز خود، نوروز، شادی و مهربانی را میهمان خانه‌های مردم می‌کنند.

کوک سازهای نوروزخوانان برای طراوت طبیعت

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان نکا، یک هفته دیگر به تحویل سال نو در ایران اسلامی و برخی از کشورهای همسایه که عید نوروز دارند باقی مانده و در این ایام آنچه در کوی و برزن شهر ما نمودار است، وجود عمو نوروزهای مختلف، این قاصدان و پیام‌آوران بهار در لباس شادی و شعف است.

همزمان با فرارسیدن نوروز و استشمام بوی بهار، آیینی در شهرها و روستاهای مازندران اجرا می‌شود که به آن نوروز‌خوانی می‌گویند و در جای جای این سرزمین با نواهای مختلف برگزار می‌شود.

* نوروزخوانی مهم‌ترین آیین نوروزی مردمان دیار مازندران و تقویت وحدت است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به خبرنگار فارس در نکا، نوروزخوانی را مهم‌ترین آیین نوروزی مردمان دیار مازندران دانست که با قوت در مازندران پیگیری می‌شود.

حجت‌الاسلام عباسعلی ابراهیمی ادامه داد: اجرای نوروزخوانی را در شهرهای مختلف استان در ابتدای نوروز 91 مورد توجه قرار داده‌ایم که در برخی شهرها اجرایی شده است.

وی گفت: توجه به آیین‌ها، آداب و سنن ملی مطلوب و آموزنده، موجب تقویت وحدت و همبستگی در جامعه می‌شود و توجه به این آیین‌های سنتی و بومی، مردم را از گرایش به سنت‌های غلط غربی همچون ولنتاین، کریسمس و... باز می‌دارد.

* نوروزخوانی احیای فرهنگ بومی مازندرانی و ارزش‌های معنوی است

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نکا درباره احیای این فرهنگ بومی مازندرانی نیز به فارس گفت: در نوروزخوانی اشعار به زبان فارسی و یا زبان‌های محلی ادا می‌شود و در مدح و ستایش خداوند، ائمه و اهل خانه گفته می‌شود و به نوعی احیای ارزش‌های معنوی را در پی دارد.

رسول هادی‌زاده اظهار داشت: نوروزخوانان معمولاً پنج تا 15 روز قبل از فرارسیدن عید نوروز به داخل روستاها و شهرها می‌آیند و با خواندن اشعار در مدح امامان ترانه‌های محلی، طلیعه سال نو را به آنان مژده می‌دهند.

این مسئول گفت: نوروزخوانان چند نفر هستند که یک نفر اشعار را می‌خواند، یک نفر ساز می‌زند، نفر دیگر که به آن کوله‌کش می‌گویند به در خانه‌های مردم می‌رود و هدیه‌ای که صاحب خانه انجام می‌دهد را برمی‌دارد.

هادی‌زاده خاطرنشان کرد: این سنت همه ساله در شهرهای مختلف مازندران برگزار می‌شود و در شهرستان نکا نیز این سنت به مدت پنج روز در سطح شهر نکا با حضور گروه نوروزخوان ونوشه از خانه هنر نکا در سطح شهر برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: مردم استقبال مناسبی از این آیین سنتی به عمل آورده‌اند و با برگزاری این آیین در سال گذشته، مردم بارها خواهان برگزاری این مراسم شدند که نوروزخوانی در نکا در دستور کار ما قرار گرفت تا شادی را به منازل و زندگی مردم وارد کنیم.

* نوروزخوانی با 30 لحن خوانده می‌شود

یکی از پژوهشگران نواهای محلی مازندرانی نیز درباره نواهای نوروزخوانی در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: نوروزخوانی از قطعات و نواهای باسابقه‌ای است که مردم منطقه سالیان دراز با آن انس گرفته‌اند که برخی از راویان نوروزخوانی مازندران را از 30 لحن می‌دانند.

محمدصادق اسحاقی‌گرجی اضافه کرد: نوروزخوانی در مناطق مختلف مازندران دارای ملودی و ریتم‌های خاصی است که بنابر عادات منطقه و علاقه مردم خوانده می‌شود.

وی ادامه داد:  بخشی از نواهای نوروزخوانی به معرفی امامان می‌پردازد که ابیاتی همچون:« بهار آمد بهار آمد خِش آمد، علی با ذوالفقار آمد، خوش آمد، علی با ذوالفقار قنبر جلودار، شه دول دول سوار آمد خوش آمد.» و یا شعر متداول و معمول «اول گومبه بسم‌الله، بسم‌الله نوم خدا، اون پنج تن آل عبا، اون نوح نبی‌الله، اون موسی کلیم‌الله، ابراهیم خلیل‌الله، بساته خانه خدا، جبراییل بیه استا، بانی خانه خدا» خوانده می‌شود.

اسحاقی‌گرجی در این باره افزود: نوروزخوانی همچنین دارای قسمتی به‌نام نواجش است که در این رابطه، نوروزخوان به تعریف و تمجید از اهل خانه پرداخته و در این نوروزخوانی که پیام‌آور بهار، شادی و سرسبزی است، دعای خیر، نیکی و سلامت را برای اهل خانه آرزو می‌کند.

وی درباره اشعار دیگر خوانده شده در نوروزخوانی مازندران گفت: « باد بِهارون بِیَمو، نوروز سِلطون بِیَمو، مژده دهید دوستون، گل در گلستون بیمو.»

این هنرمند مازندرانی گفت: نوروزخوانان در بدو ورود به هر خانه‌ای، نام و نشان اهل خانه را سئوال کرده و به نواجش (نوازش) اهل خانه می‌پردازد و بزرگ خانواده را در قالب شعر به سفر مکه، کربلا و اماکن زیارتی نوید می‌دهند و در ادامه اهل خانه را به عروسی فرزندان و مجردان نوید می‌دهند و در پایان هر نوروزخوانی، صاحب خانه نیز با دادن پول، شیرینی، گردو، تخم مرغ و نخود، و کشمش از آنان پذیرایی می‌کنند.

اسحاقی‌گرجی اذعان داشت: پوشیدن لباس‌های فرم با حفظ آیین و سنت‌های محلی، استفاده از آهنگ‌ها، در دست داشتن شکوفه‌های بهاری و سردادن آوازها و اشعاری که بیانگر مدح و ستایش امامان و پیامبران و تبریک نوروز است که در جای جای این دیار علویان مرسوم و دارای تقدس است.

امید که با این نوروزخوانی، تلطیف خاطر یافته و با نیرویی دو چندان به استقبال بهار و سال نو برویم.

==============

گزارش از مریم نظری

==========

انتهای پیام/ن۱۰/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول