اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از نیروی انتظامی اصفهان در سالی که گذشت

از کابوس باغ وحشت تا افزایش 5 درصدی امنیت در اصفهان

خبرگزاری فارس: سال گذشته سال پر حادثه‌ای برای نیروی انتظامی اصفهان بود سالی که با کابوس باغ وحشت آغاز و با فراز و نشیب‌های امنیتی همراه و بالاخره به افزایش پنج درصدی امنیت ختم شد.

از کابوس باغ وحشت تا افزایش 5 درصدی امنیت در اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان نیروی انتظامی استان اصفهان در سالی که گذشت با فراز و نشیب‌هایی زیادی از حادثه‌های مختلف همراه بود، که می‌توان بزرگ‌ترین آن را حادثه تجاوز باغی در خمینی‌شهر نام برد.

حادثه‌ای که جنجالی‌ترین حادثه فصل تابستان 90 در کل کشور شد و تحلیل‌ها و واکنش‌های مختلفی را به همراه داشت.

خردادماه سال 90، جمعی از زنان و مردان در باغی در خمینی‌شهر اصفهان در یک محفل خانوادگی مشغول شادمانی بودند که نزدیک به 15 نفر مرد به این باغ حمله و با حبس مردان در یک اتاق باغ، زنان حاضر در این مهمانی را به باغی دیگر منتقل و مورد تجاوز و آزار و اذیت قرار دادند.

9 نفر از این افراد به عنوان متهم اصلی این پرونده دستگیر شدند که پس از پیگیری‌های مداوم و تشکیل پرونده بدون نوبت توسط دستگاه قضایی کشور چهار متهم اصلی تجاوز به عنف در این پرونده در مردادماه سال جاری در یکی از میادین شهر خمینی‌شهر به دار مجازات آویخته شدند.

حکم سایر افراد متهم ردیف پنج تا 11 این پرونده در دستگاه قضایی اصفهان در حال بررسی است و اجرای احکام آنها به آینده موکول شد.

پس از وقوع چنین حادثه بزرگی در اصفهان و حواشی و عواقبی که در برخی موارد برچسب سیاسی هم گرفت از سوی رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان، اعلام شد که طرح مقابله با مجرمان حرفه‌ای در راه است.

در این طرح هر هفته یک طرح مقابله با مجرمان حرفه‌ای به اجرا گذاشته شد که طرح مقابله با سارقان خودرو و موتورسیکلت، سلاح سرد، کیف‌قاپی، سرقت از منزل و مغازه و تجاوز به عنف مهم‌ترین آنها بود که نتیجه آن دستگیری مجرمان سابقه‌دار و حرفه‌ای در اصفهان و کاهش جرائم و ایجاد امنیت بیشتر گزارش شد.

* راه‌اندازی طرح گشت انتظامی پارک‌ها

پارک‌ها عمده‌ترین مکانی هستند که با نزدیک شدن به فصل تابستان و اوقات فراغت جوانان خانواده‌ها را به سوی خود جذب می‌کند و این در حالی است که بسیاری از افراد سودجو  و سارق از همین فرصت برای رسیدن به مقاصد خود استفاده می‌کنند.

پلیس اصفهان برای نخستین بار گشت انتظامی پارک‌ها را در اصفهان و برای امنیت مطلوبی در سطح اماکن تفریحی و تفرجگاه‌ها برقرار و پس از گذشت 16 روز از راه‌اندازی گشت انتظامی پارک‌ها در اصفهان تعداد 88 نفر متهم با عناوین مختلف از جمله سرقت، حمل سلاح سرد، مزاحمت دستگیر شدند که از این تعداد متهم شش نفر سارق، 25 نفر معتاد، 4 نفر حامل سلاح سرد، 25 نفر مزاحم، 18 نفر کارتون‌خواب و بقیه به علت نزاع و درگیری بازداشت و به مراجع قضایی معرفی شدند.

هر چند وجود این نوع گشت در پارک‌ها به زعم یک سری از افراد و نیز خانواده‌ها خوش نیامد اما همین اقدام منجر به این شد که تعداد 7 قبضه سلاح سرد و 3 رشته زنجیر از متهمان کشف شود.

این طرح موفقیت‌آمیز در 20 نقطه از پارک‌های مهم سطح شهر منجر به این شد که مزاحمان و افراد شرور از سطح پارک‌ها فاصله گرفته و محیط امن برای استفاده شهروندان در حال حاضر فراهم شود.

* دستگیری سارق مغازه‌های چهارباغ

از آنجایی که چهارباغ اصفهان قطب مرکز خرید و فروش در اصفهان است، پلیس نیز برای برقراری امنیت و آرامش آن تمهیدات لازم را برای مبادله راحت‌تر مردم  انجام می‌دهد، اما سارقی که به گفته مسئولان مربوطه پلیس از هوش بالایی برخوردار بود توانست با زیر نظر گرفتن تمامی جوانب در ساعات پایانی شب از طریق بالکن وارد یک مغازه خوش‌نویسی و با ایجاد سوراخ در دیوار بین مغازه‌ها وارد سه مغازه لباس‌فروشی و موبایل‌فروشی شود.

این سارق در مجموع 150 میلیون ریال از این مغازه‌ها وجوه نقد، البسه، گوشی تلفن همراه و ... به سرقت برد، اما با سرقت خود امنیت مغازه‌های چهارباغ اصفهان را به مخاطره انداخت به نحوی که مدتی این رعب و وحشت مغازه‌داران را نگران کرده بود و پلیس با بکارگیری اقدامات خاص و پیچیده در نهایت این سارق قوی هیکل که از توانایی جسمی بالایی برخوردار بود را در هنگام تردد در یکی از خیابان‌های شهر غافلگیر و پس از درگیری فیزیکی با مأموران مغلوب و دستگیر شد.

* شناسایی و دستگیری اعضای شبکه‌های قاچاق مواد مخدر در اصفهان

سالی که گذشت سالی دغدغه برانگیز شیوع استفاده از مواد مخدر در کشور و نیز استان اصفهان بود، آمار بالای کشفیات انواع مواد مخدر به خصوص مواد مخدر صنعتی حاکی از این است که ورود مواد مخدر با وجود همه تمهیدات پلیس هم‌چنان وجود دارد و اصفهان هم‌چون مکانی چند راهی برای ورود مواد و انتقال به سایر نقاط کشور در معرض این خطر بزرگ قرار دارد.

دستگیری 3 هزار و 360 نفر قاچاقچی مواد مخدر، تولیدکننده، توزیع‌کننده و مصرف‌کننده در استان اصفهان در طی دو ماه، برخورد با دانه درشت‌های مواد مخدر و شناسایی و دستگیری شبکه‌های قاچاق مواد مخدر در اصفهان طی زمان‌بندی شش ماه، دستگیری دو باند بزرگ با 700 کیلوگرم مواد مخدر از مهم‌ترین اقدامات در زمینه کشف مواد مخدر بوده است.

هم‌چنین دستگیری 18 باند و کشف مجموعه 2 هزار و 791 کیلو شامل، هروئین 20 کیلو، کراک 708، تریاک هزار و 641 و حشیش 401 کیلو، شیشه 9 کیلو و سایر مواد هم 12 کیلو بوده است که از 3 هزار و 360 نفر قاچاقچی، توزیع‌کننده و تولیدکننده 2 هزار و 491 نفر نگه‌دارنده مواد، 645 نفر توزیع‌کننده مواد دستگیر شدند که 59 نفر آنان افغانی بوده‌اند.

کشف 18 تن مواد مخدر، افزایش 24 درصد کشف کالای قاچاق به ارزش ریالی معادل یک میلیارد و 700 میلیون تومان از دیگر اقدامات پلیس اصفهان در سال 90 است.

شناسایی مرکز تهیه و توزیع سلاح سرد در اصفهان از دیگر اقدامات پلیس است که اقدام به تهیه و توزیع 16 نوع انواع سلاح سرد در اصفهان کرده، و انواع افشانه، چاقو، قمه، تبر در غالب‌های مختلف را از جمله کشفیات این مرکز توسط مأموران پلیس اصفهان بود.

* کاهش 10درصدی تصادف در سال 90

سالی که گذشت سالی پر از حادثه رانندگی به خصوص منجر به فوت بود که عمده‌ترین دلیل آن سرعت غیرمجاز، نبستن کمربند ایمنی و خواب آلودگی گزارش شد.

نحوه اعمال قانون رانندگی در کشور از ابتدای آذرماه و افزایش چند برابری جریمه‌ها منجر به این شد که در حوزه راهور شهرستان و نیز راه استان میزان تخلفات کاهش چشمگیری پیدا کند چنانکه میزان مرگ و میر ناشی از تصادف در استان اصفهان در 11 ماهه گذشته 12.2 کاهش فوت در برون ‌شهر و  7.2 درصد فوت در درون شهر نسبت به دوره قبل داشته‌ که در کل نسبت به دوره قبل در برون شهر و درون شهر 10 درصد کاهش تصادفات داشته‌ است.

از مهم‌ترین اقدامات که در حوزه پلیس راهور شهرستان در سال گذشته صورت گرفت را می‌توان استقرار نیروی پلیس موتورسوار در بزرگراه‌ها، جلوگیری از عدم تردد موتورسواران به بزرگراه‌ها، ارسال و ثبت تخلفات درون ‌شهری توسط دوربین و ارسال پیامک ثبت تخلف به راننده و درج نمره منفی، جدیت در اعمال قانون جدید به خصوص بستن کمربند ایمنی و تشدید طرح زوج و فرد در هسته مرکزی شهر را برشمرد.

از اقداماتی که در راستای سهولت امر اعمال قانون جریمه در شهر اصفهان اتفاق افتاد استفاده از دستگاه جدید هندهلد (hand hold) برای درج جریمه‌های نقدی رانندگان در کلان‌شهر اصفهان بود که جریمه رانندگان متخلف را به صورت هوشمند ثبت می‌کند تا بروز تخلف و امکان خطای یادداشت دستی و اشتباه شماره خودرو به صفر کاهش پیدا کند.

* اجرای طرح موفق عفاف و حجاب و ایستگاه ثابت حجاب و عفاف

در راستای استمرار گشت‌های وی‍ژه پلیس و گشت‌های امنیت اخلاقی در سطح استان برای نخستین بار پلیس اصفهان دست به یک ابتکار ویژه زده و در سه نقطه شلوغ و آسیب‌پذیر شهر اصفهان ایستگاه عفاف و حجاب راه‌اندازی شد.

هم‌چنین پلیس اصفهان در اقدامی ابتکاری دیگر طرح عملیاتی را در راستای تشویق حجاب برتر در اصفهان انجام داد که بسیار مورد توجه قرار گرفت و بیش از هزار نفر شرکت‌کننده خانم در این طرح حجاب شرکت و موافق طرح عفاف و حجاب در اصفهان شناخته شدند.

این چندمین طرح پلیس اصفهان در راستای عفاف و حجاب است و سال گذشته نیز این طرح با طرح ریحانةالنبی در مدارس اصفهان شروع به کار کرد.

* افتتاح نخستین پایگاه ثابت پلیس گردشگری در اصفهان

افتتاح نخستین پایگاه ثابت پلیس گردشگری در میدان امام(ره) اصفهان، در پی راه‌اندازی گشت ویژه هم‌یار توریست در آبان‌ماه سال 1389 به منظور رفع نیازهای مهم و نیز راهنمایی گردشگران خارجی در این سال رسماً افتتاح شد.

پلیس گردشگری با دوچرخه در محوطه میدان امام(ره) گشت زده و به گردشگران خارجی اطلاعات در مورد استان و مکان‌های دیدنی اصفهان را اطلاع‌رسانی می‌کند، استان اصفهان نخستین استان کشور است که به لحاظ داشتن قطب صنعتی و نیز گردشگری پلیس گردشگری و هم‌یار گردشگری را پایه‌گذاری کرده است.

هر چند سال 90 برای پلیس، سال پرکاری به لحاظ فراز و نشیب‌های موجود اتفاقات مختلف در حوزه‌های متفاوت بود اما در این سال پلیس توانست، احساس امنیت در استان نسبت به سال گذشته پنج درصد افزایش و جرائم خشن پنج‌گانه جرائم قتل، آدم ربایی، مرگ مشکوک، فساد، سرقت، تجاوز را کاهش دو درصدی دهد و این در حالی است که هنوز سرقت‌ها 24 درصد نسبت به 10 ماه گذشته ابتدای سال گذشته روند رو به افزایش داشته است.

هم‌چنین طبق آمارها کشته‌های تصادف 12 درصد کاهش و بیش از 200 نفر نسبت به سال گذشته کمتر کشته شدند.

* چهارشنبه آخر سال 90 باز هم به خیر گذشت

یکی از نگرانی‌هایی که همیشه مردم در پایان سال دارند، گذراندن به سلامت چهارشنبه‌سوری است، چرا که هر ساله تعداد بسیاری از جوانان پر شر و شور طعمه آتش‌بازی‌ها و شادی عده‌ای می‌شوند و امسال پلیس اصفهان با قاطعیت اعلام کرد که ترسی از این شب ندارد و با مردم همراهی می‌کند.

هر چند چهارشنبه بدون حادثه‌ای را امسال نداشتیم اما حداقل نسبت به سال گذشته تعداد کشته‌ شدگان و سوختگی‌ها در مقایسه با سال گذشته کمتر گزارش شد.

کشف 400 هزار مواد محترقه و منفجره قاچاق کشف شده از مهم‌ترین اقدامات پلیس در چهارشنبه آخر سال 90 بود.

* موفقیت پلیس در فضای مجازی با شناسایی هکرهای اینترنتی

بررسی 104 پرونده در سال جاری مربوط به فضای مجازی و دستگیری و کشف هکرهای اینترنتی از جمله دیگر موفقیت‌های پلیس اصفهان در فضای مجازی بود که بسیار مورد توجه و از جمله اقدامات نوین پلیس در سال 90 بود.

* کشته شدن دو نفر طلا‌فروش بر اثر سرقت مسلحانه در رهنان

هر چند سال گذشته با وجود همه تنش‌ها و اتفاقات بزرگ و کشفیات فراوان از دیدگاه مردم و نیز خود پلیس روند قابل قبولی را طی کرد اما سرقت مسلحانه از طلافروشی در روزهای پایان سال تکرار سناریوی قتل‌های زنجیره را توسط سارقان مسلح طلافروشی در اصفهان تشدید کرد.

کشته شدن دو نفر طلافروش بر اثر اصابت گلوله توسط سه سارق مسلح در محله رهنان شیرینی کام پلیس را به واسطه موفقیت‌های سال 90 به تلخی کشاند.

===============

گزارش از: نفیسه راهداری

===============

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول