اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ویمه کهن در انتظار مسافران نوروزی

دریاچه‏های تار و هویر فیروزکوه؛ برادران همیشه آبی

خبرگزاری فارس: اگر قصد دارید تا در ایام نوروز فرصتی را نیز به گشت و گذار در جاذبه‏های طبیعی بپردازید، بی‏تردید دریاچه‏های تار و هویر فیروزکوه مقصدی مناسب برای شما خواهد بود.

دریاچه‏های تار و هویر فیروزکوه؛ برادران همیشه آبی

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران از دماوند به سمت فیروزکوه، خروجی دلیچایی، روستای دهنار، روستای هویر و بعد از آن جاده خاکی بسیار ناهموار به طول حدود ۱۴ کیلومتر ما را به دریاچه تار می‏رساند.

دریاچه تار یکی از دریاچه‏های آب شیرین ایران محسوب می‏شود که طول آن بیش از یک کیلومتر و عرض آن در حدود ۲۵۰ متر است.

این دریاچه در میان خط الرأس "دو برار" و "زرین‏کوه" محصور شده است که بازمانده برف‏های زمستانی این قلل زیبایی نمای اطراف دریاچه را دوچندان می‏کند.

برای رسیدن به دریاچه‌های کوچک و زیبای «تار» و «هویر» که همچون دو نگین فیروزه‏ای در ارتفاع 3 هزار و 500 متری کوه‏های البرز قرار دارند، باید از راه پر پیچ و خمی در زیر نگاه قله دماوند بگذرید که انتهایش سکوت سکرآور و آبی زلال آب پاک، خستگی مسیر را از تن هر گردشگری بیرون می‌آورد.

اهالی علت آمدن مردم به این منطقه را فرار از دست مغول‌ها می‌دانند و می‌گویند: «در قدیم روستاها و آسیاب‌های فراوانی در منطقه بوده؛ اما ریزش برف فراوان مردم را از منطقه فراری داده است».

گردنه را که رد کنید، جاده با شیب تندی به تار رود می‌رسد؛ سمت چپ رود هم جاده‌ای است که به دره‌ای به نام سیستان ختم می‌شود که به گفته مردم بومی منطقه آثار باستانی فراوانی در آن وجود دارد و بسیاری را برای کشف عتیقه به اینجا می‌کشاند.

در ته دره، کره اسبی در حال دویدن است و مادرش نگران او را نگاه می‌کند. کمی آن‏ طرف‌تر انبوهی از گله‌های گوسفند و بز در اطراف جاده دیده می‌شود که ردشان تا چادرهای عشایر عرب و سنگسری ادامه دارد.

پس از گذشتن از یک بلندی بالاخره «دریاچه تار» دیده می‌شود؛ دریاچه‌ای کوچک و زیبا که آبی‌اش، آبی‌تر از هر آبی است و زلالی آب آن را جلوه‌ای دوچندان داده است.

دریاچه تار در ارتفاع 3 هزار و 300 متری در عرض جغرافیایی 35 درجه و 43 دقیقه و طول جغرافیایی 52 درجه و 51 دقیقه در مابین خط ‌الرأس زرین کوه و دو برار قرار دارد و بیشترین طولش 1.5 کیلومتر است.

آب این دریاچه با ماهی‌های قزل‌آلای خال قرمز و ماهی زردکش، حاصل جوشش چشمه‌های زیر آن و آب شدن برف‌های کوه‌های اطراف و رودخانه کوچک فصلی است.

در اطراف دریاچه هیچ‏گونه پوشش جنگلی و درخت وجود ندارد و بادهای غربی سرد همیشه در تار می‌وزند.

در ایامی نه چندان دور آویشن‌های فراوانی در منطقه وجود داشته که به خاطر فرسایش شدید دیگر اثری از آنها باقی نمانده است.

تنها تسهیلات گردشگری منطقه، کانکس سازمان محیط‌زیست است که آب آشامیدنی سالم عرضه می‌کند و چند سرویس‌ بهداشتی و پارکینگی که در نزدیک دریاچه قرار گرفته است.

برای ماهی‏گیری در دریاچه هم باید هزینه داد؛ هر چوب صیادی 5 هزار تومان و اگر کمی دقت کنید جا پای کل و قوچ را می‌توانید در اطراف دریاچه ببینید. مجوز شکار در اینجا برای کسی صادر نمی‌شود و شنا و قایق‌سواری در دریاچه تار ممنوع است.

از «تار» که بگذریم با کمی پیاده‌روی به دریاچه «هویر» می‌رسیم که در حدود نصف دریاچه تار است.

اگر هم اهل پیاده‌روی نباشید، مسیر ماشین‌رویی که زمانی راه معدن بوده است به طرف هویر می‌رود. دره هویر سرسبز و پردرخت است و چشمه‌ها و برکه‌های فراوانی در آن دیده می‏شود.

در ادامه مسیر بعد از روستای هویر، جاده فیروزکوه است؛ این جاده هم یکی از راه‌های رسیدن به دریاچه است که با وجود مسافت بیشترش باصفاتر است.

دریاچه تار را می‌توان یک روزه رفت و برگشت؛ گر چه شب‌خوابی در کنار دریاچه می‌تواند شبی دلپذیر را با سکوتی سحرآمیز برای شما به ارمغان آورد.

انتهای پیام/س10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول