اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نخستین هفته تعطیلات نوروزی

86 هزار مسافر نوروزی وارد سنندج شدند

خبرگزاری فارس: فرماندار سنندج از ورود 86 هزار مسافر نوروزی در نخستین هفته تعطیلات نوروزی امسال به این شهرستان خبر داد.

86 هزار مسافر نوروزی وارد سنندج شدند

ولی‌الله میرزایی‌اصل در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در سنندج، اظهار کرد: در هفته نخست تعطیلات نوروزی امسال بیش از 86 هزار نفر مسافر نوروزی وارد سنندج شده‌اند که 17 هزار و  800 نفر از این میزان اسکان گرفته‌اند.

به گفته وی، در  شهرستان سنندج با تمهیدات  انجام شده علاوه بر هتل‌ها و مسافرخانه‌ها بیش از 65  مدرسه با ظرفیت یک‌هزار و 100 اتاق برای اسکان مسافران نوروزی اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه همه امکانات سطح شهرستان به منظور رفاه حال مسافرین نوروزی بسیج شده است، خاطرنشان کرد: ادارات و ارگان‌های مختلف نیز با برپایی کشیک‌های شبانه روزی در ایام تعطیلات نوروزی آماده خدمت‌رسانی به بهترین شکل ممکن به شهروندان و مسافرین نوروزی هستند.

میرزایی‌اصل اضافه کرد: با توجه به شمار بالای مسافرین نوروزی در هفته نخست تعطیلات امسال پیش‌بینی می‌کنیم در نیمه دوم تعطیلات حجم بیشتری از مسافرین وارد شهرستان سنندج شوند به همین منظور برنامه ریزی‌های لازم صورت گرفته است.

گفتنی است؛ سنندج (به کردی سنه، Sine) دومین شهر بزرگ کردنشین ایران و مرکز استان کردستان است.

نام سنندج دگرگون شده از سنه‌دژ است و زبان مردم، کردی سورانی اردلانی است.

سنندج در ارتفاع یک‌هزار و 450 تا یک‌هزار و 538 متری از سطح دریا و در منطقهٔ کوهستانی زاگرس واقع شده و آب و هوای سرد و نیمه‌خشک دارد. این شهر از سمت غرب به کوه آبیدر، از سمت شمال به کوه شیخ معروف و از سمت جنوب به کوه سراج‌الدین، محدود شده‌ است.

شهرستان سنندج به لحاظ موقعیت جغرافیایی و فعالیت‌های شهرسازی عصر صفوی و قاجار، از بافت شهری سنتی با ارزشی برخوردار است که بناهای مسکونی و عام‌المنفعه متعددی مانند حمام، مساجد و بازار در آن باقی مانده است‌.

جاذبه‌های تاریخی این شهرستان بسیار دیدنی است چرا که دولت صفوی توجه خاصی به شهر سنندج به عنوان مرکز ایالت کردستان اردلان داشت همین مسئله موجب شد که زمینه حضور هنرمندان و معمارانی برجسته از اصفهان به این شهر فراهم گردد و در نتیجه معماری سبک اصفهانی که با اقلیم سنندج هم همخوانی و انطباق داشت به طور چشمگیری در این شهر گسترش یافت و عمارات با شکوهی از جمله کهن‌دژ و ساختمان‌های داخل آن و بازار سنندج با پلانی مستطیل شکل که کاملاً تحت تاثیر معماری بازار پیرامون میدان نقش جهان اصفهان بود ساخته شد.

یکی از زیباترین چهار باغ‌هایی که در ایران پس از چهار باغ اصفهان ساخته شد، چهار باغ سنندج در شمال بازار است، این چهار باغ در دوره قاجار به محله مسکونی چهار باغ تبدیل شد، البته تاثیر سبک معماری اصفهان در دوره زندیه و قاجاریه هم تداوم یافت و چهار باغ و عمارت خسروآباد که یکی از چهار باغ‌های زیبای ایران است در جنوب غربی سنندج ساخته شد که اکنون عمارت خسروآباد و بخشی از چهارباغ آن باقی مانده ‌است.

مسجد و زیارتگاه هاجره خاتون، مسجد خورشیدلقا خانم، مسجد دارالاحسان، مسجد دارالامان، مسجد رشید قلعه بیگی، مسجد وکیل، مسجد وزیر، امامزاده پیرعمر، امامزاده پیرمحمد، مقبره شرف‌الملک اردلان، مقبره شیخ‌ محمدباقر غیاثی و کلیسای سنندج نیز از اماکن زیارتی این شهرستان هستند.

انتهای پیام/خ۱۰/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول