اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ویمه کهن در انتظار مسافران نوروزی

فیروزکوه و دیدنی‏های آن مسافران را به خود می‏خواند

خبرگزاری فارس: فیروزکوه و دیدنی‏های آن در این روزها مشتاقانه در انتظار مسافران نوروزی است تا بتواند به خوبی از گردشگران نوروزی پذیرایی کند.

فیروزکوه و دیدنی‏های آن مسافران را به خود می‏خواند

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران هنگامی که می‏خواهیم از فیروزکوه سخن به میان آوریم ناخودآگاه به یاد این بیت ادیب‏الممالک فراهانی می‏افتیم که می‏گفت: "خورشید اگر ز گنبد فیروزه سر زند/ فیروزکوه مطلع این آفتاب شد".

شهرستان فیروزکوه در شرق شهرستان دماوند قرار گرفته و شرایط آب و هوایی سردتری در مقایسه با شهرستان دماوند دارد.

فیروزکوه از شهرستان‌های استان تهران است که در شرقی‌ترین ناحیه این استان قرار دارد. در این شهرستان آثار‌ تاریخی و فرهنگی متعددی وجود دارد که نشان‌دهنده اهمیت و قدمت تاریخی این منطقه است.

علاوه بر آن آثار طبیعی بی‌شمار، نقش برجسته تنگه ‌واشی که به دوره قاجاریه تعلق دارد، کاروان‏سراها و قلعه‌های قدیمی، قبرستان‌های تاریخی و کهن همراه بقعه‌های متعدد امامزاده‌هایی که در این شهرستان وجود دارد، از جاذبه‌های تاریخی فیروزکوه به‌ شمار می‌رود.

در حال حاضر گردشگران بیشتر برای بازدید از روستای ساواشی، تنگه‌واشی و حجاری‌های دوره قاجاریه در مسیر رودخانه حبله‌رود به این منطقه می‌آیند.

یکی از مسائل قابل توجه درباره این منطقه صعب‌العبور بودن آن است؛ به‌ طوری که فیروزکوه میان سه گردنه معروف و برف‏گیر کشور قرار دارد؛ گردنه امین‌آباد از طرف تهران، گردنه بشم از طرف سمنان و خطرناک‌ترین و پرحادثه‌ترین گردنه منطقه، گردنه گدوک است که به استان مازندران می‌رسد.

برای رفتن به فیروزکوه دو راه پیش روی شماست؛ یکی اینکه با خودرو و از جاده بروید و قطار محلی فیروزکوه نیز پیشنهاد بعدی است که هر روز صبح ساعت پنج صبح از تهران حرکت می‌کند.

برای برگشت هم می‌توانید از همان قطار که ساعت 15 از فیروزکوه حرکت می‌کند، استفاده کنید.

آثار تاریخی و فرهنگی متعددی نیز در شهرستان فیروزکوه قرار گرفته که قدمت تاریخی این منطقه را می‏نمایاند.

نقش برجسته تنگه واشی که به دوره قاجاریه تعلق دارد؛ کاروان‏سراها و قلعه‏های قدیمی؛ قبرستان‏های تاریخی و کهن به همراه بقعه امامزاده‏های متعددی که در این شهرستان وجود دارند؛ از جمله جاذبه‏های تاریخی شهرستان فیروزکوه به شمار می‏آیند.

به نظر "آنوبانینی"، پژوهشگر غربی آنچه بر اهمیت گردشگری این شهرستان می‏افزاید، شرایط آب و هوایی و جاذبه‏های طبیعی گردشگری آن است.

وجود غار بورنیک و دریاچه آهنگ، رودخانه حبله‏رود و باغات سرسبز از جاذبه‏های طبیعی این منطقه است.

در حال حاضر بیشترین بازدید از منطقه به خاطر بازدید از روستای ساواشی و تنگه واشی و حجاری‏های دوره قاجاریه در مسیر رودخانه حبله‏رود انجام می‏گیرد و به نوعی می‏توان گفت که فیروزکوه نیز از نظر عملکرد گردشگری، بیشتر در سطح محلی و استانی عمل می‏کند.

از طرف دیگر آثار فرهنگی موجود که بیشترین تعداد آن امامزاده‏ها و قلعه‏ها هستند، بیشتر در سطح خود شهرستان دارای اهمیت بوده و در سکونتگاه‌های روستایی شهرستان پراکنده‏اند.

 

* سوغات و محصولات

در این نواحی عمدتا مردم به کار دامپروری و کاشت محصولات سردسیری مانند گندم، جو، سیب‌زمینی، سیب و علوفه مانند یونجه برای دام‌های خود مشغول هستند.

زندگی ایلی دارند و در زمستان به دلیل سرمای شدید و برف به مناطق کویری کوچ می‌کنند. مناطقی مانند سبزوار، سمنان و شاهرود و مناطقی که هوای معتدل دارند هم‏مرز با گرمسار و منتهی به سمنان می‌شود.

در این منطقه محصولاتی نظیر گردو، قیسی، زردآلو، گیلاس و آلبالو به دست می‌آید و انواع درخت سیب، گلابی، بِه، هلو، شلیل، انگور، انار، فندق، بادام و بادام‌زمینی در باغ‌ها دیده می‌شود.

کاشت صیفی‌جاتی نظیر خربزه، هندوانه، خیار، گوجه، بادمجان، کدو، سیب‌زمینی، انواع سبزیجات، دانه‌های روغنی و... متداول است و مردم در کنار کشاورزی به دامپروری هم می‌پردازند.

از سوغاتی‌های منطقه می‏توان به عسل و شاه انگبین اشاره کرد. علاقه‌مندان به محصولات ترش‌مزه نیز می‌توانند رب آلوچه، لواشک و آلوچه محلی را در فیروزکوه تهیه کنند.

یکی از نوشیدنی‌های بسیار پرطرفدار و واقعا خوش‏مزه این منطقه که نوشیدن آن را به تمام گردشگران توصیه می‌کنیم، دوغ محلی است که با عنوان دوغ پنج‌گیاه شناخته می‌‌شود. گیاه‌های مورد استفاده در این دوغ شامل آویشن، نعناع، کاکوتی، پونه صحرایی و پونه جنگلی می‏شود.

انتهای پیام/س10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول