اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معرفی یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری اصفهان

خبرگزاری فارس: یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی اصفهان مدرسه چهارباغ است که اوج ظرافت کاشی‌کاری و تناسب هنر معماری در آن دیده می‌شود و طراحی درب آن بی‌نظیر است.

معرفی یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، این بنا که به مدرسه سلطانی، مدرسه مادر شاه و مدرسه امام جعفر صادق(ع) معروف است، آخرین بنای با شکوه عهد صفوی بوده که در دوره شاه سلطان حسین صفوی برای تدریس و تعلیم طلاب علوم دینی ساخته شده است.

سبک معماری این بنا به شیوه اصفهانی است و از نظر تناسب معماری و زیبایی و طراحی کاشی‌کاری بعد از مسجد شیخ لطف الله قرار دارد، اما در نظر استادان بزرگ این فن درب این بنا که با طلا و نقره تزیین شده‌ از لحاظ زرگری، طلاکاری، طراحی و قلم‌زنی، شاهکاری از صنایع ظریف‌ است که نظیر ندارد.

مدرسه چهار باغ از لحاظ کاشی‌کاری دارای اهمیت ویژه‌ای است، چرا که انواع مختلف این فن مانند کاشی هفت رنگ، معرق، گره چینی، پیلی و معقلی را در خود جای داده و در حقیقت موزه کاشی‌کاری اصفهان می‌باشد.

محراب و منبر یک‌پارچه مرمری، درب مجلل تزیین شده با طلا و نقره، حجره مخصوص شاه سلطان حسین، کاشی‌کاری بی‌نظیر مدخل و گنبد مدرسه، خطوط نستعلیق کتیبه‌ها و پنجره‌های چوبی از قسمت‌های بسیار جالب و تماشایی این بنای نفیس تاریخی است.

مدرسه چهارباغ چهار ایوان دارد و نمای خارجی آن شامل سردری با شکوه و زیبا است و هفده طاق‌نمای دو طبقه آجری در اطراف در ورودی خودنمایی می‌کنند.

سر در ساختمان مزین به کاشی‌های ریز و ظریف همراه با مقرنس‌های پر نقش و نگار و خط‌های مختلف است و کتیبه سر در به خط نستعلیق سفید بر زمینه کاشی لاجوردی است.

دو دهانه سر در با کاشی‌های فیروزه‌ای تزیین شده و بر روی دو پایه سنگ مرمری، گلدانی به شکل بسیار زیبا قرار گرفته است.

در طرفین سر در دو سکوی مرمر بسیار نفیس و عالی وجود دارد و بر دو لنگه چپ و راست این در به خط نستعلیق بسیار زیبا و به صورت برجسته، اشعاری نوشته شده است.

قسمت داخلی مدرسه شامل هشتی، ورودی، حیات داخلی، گنبد، مناره و اطاق‌هاست و زیباترین قسمت مدرسه از نظر کاشی‌کاری هشتی ورودی آن است.

دو سنگ‌آب در داخل مدرسه چهارباغ قرار دارند که یکی در سرسرای ورودی و از جنس سنگ پارسی است که بر روی آن کتیبه صلوات بر چهارده معصوم به خط ثلث برجسته در لوحه‌های کوچکی کنده‌کاری شده‌ و شاهکار هنر سنگ‌تراشی و خوش‌نویسی است.

سنگ‌آب دیگر نیز در صحن مدرسه روبه‌روی ایوان جنوبی قرار گرفته و از جنس سنگ پارسی است.

صحن مدرسه چهارباغ نمونه کامل یک معماری درون‌گرا و بومی به شمار می‌رود و حجره‌های صحن چهار ایوانه مدرسه رو به باغی پر درخت قرار دارد که جویباری به نام فرشادی که شعبه‌ای از زاینده رود است از میان آن می‌گذرد.

حجره‌هایی که در دو طبقه و در فواصل ایوان‌های مدرسه ساخته شده اختصاص به سکونت طلاب علوم دینی داشته است.

بیشتر این حجره‌ها دارای نقشه یکسانی است که از یک اتاق نشیمن در جلو، قسمتی به صورت صندوق‌خانه در عقب و قسمتی به نام بالا‌خانه تشکیل می‌شود و در جلوی این حجره‌ها ایوان زیبا و خوش طرحی قرار دارد.

تمام سطوح داخلی بنا به قطعه‌های کوچکی تقسیم می‌شود که با کاشی تزیین شده است.

منبر دوازده پله مدرسه که یکپارچه از سنگ مرمر ساخته شده از بهترین نمونه‌های هنر حجاری و سنگ‌تراشی آن روزگار است و در کنار این منبر، محراب نفیس و بسیار زیبای مدرسه قرار دارد.

شبستان مسقف مدرسه چهارباغ که در ضلع شرقی مدرسه واقع شده با درب منبت‌کاری بسیار نفیسی به محوطه زیر گنبد که دارای سه محراب است مربوط می‌شود.

مدرسه چهارباغ دارای کتیبه‌های بسیاری است که بیشتر آنها به خط ثلث عبدالرحیم جزایری است؛همچنین دارای کتابخانه کم نظیر و با ارزشی بوده که در حمله افغان‌ها نابود شده و با کتاب‌های بسیار نفیس و کمیاب در اختیار طلاب علوم دینی و سایر پژوهشگران و محققین آن روزگار بوده است.

درختان چنار کهنسال و جوی آبی که در آن جریان دارد بر زیبائی تزیینات نفیس کاشی‌کاری این بنای تاریخی افزوده و این مکان را بسیار فرح‌بخش و روح‌نواز کرده است.

می‌توان گفت هیچ یک از آثار موجود در اصفهان به اندازه مدرسه چهارباغ که کلکسیونی از کاشی‌کاری ایران است جهانگردان و سیاحان و بازدید کنندگان خارجی را تحت تأثیر جاذبه‌های خود قرار نداده به گونه‌ای که برخی از آنها مدرسه را با عبارتی همچون سحر آمیز، جذاب و دل‌پذیر توصیف کرده‌اند.

مدرسه چهارباغ اصفهان که پس از پیروزی انقلاب با نام «مدرسه علمیه امام صادق (ع)» نام‌گذاری شد در حال حاضر به آموزش طلاب علوم دینی و حجره‌های آن نیز همانند عصر صفویه به اقامت طلاب اختصاص دارد.

به گزارش فارس مدرسه چهارباغ در ایام محدودی از سال از جمله تعطیلات 13 روزه نوروز برای بازدید عموم باز و در بقیه ایام سال تعطیل است.

انتهای پیام/ن30/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول