اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس گروه تخصصی بهداشت محیط حرفه‌ای همدان خبر داد

نظارت بهداشت محیط در سال 91 مکانیزه می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس گروه تخصصی بهداشت محیط حرفه‌ای استان همدان گفت: در سال 91 سیستم بازرسی سنتی کنار گذاشته شده و از طریق سیستم مکانیزه نظارت‌های خود را ادامه می‌دهیم.

نظارت بهداشت محیط در سال 91 مکانیزه می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان مجید کیامنش ظهر امروز در مراسم گرامیداشت بهداشت محیط و تجلیل از فعالان این عرصه اظهار داشت: در نظر داریم برای سال آینده تغییر روشی در اجرای برنامه‌های روز ملی بهداشت محیط ایجاد کرده و جشنواره ملی بهداشت محیط را با هم‌افزایی دانشکده بهداشت برگزار کنیم.

وی افزود: هم‌اکنون این طرح در 9 استان به عنوان نماینده انجمن ملی بهداشت محیط ایران برگزار می‌شود و امید است ما نیز از سال آینده این طرح را به عنوان پایلوت آغاز و موفق به کسب نمایندگی از انجمن ملی بهداشت محیط ایران شویم و همزمان با مراکز بهداشت سراسر کشور هر ساله این جشنواره را برگزار کنیم.

رئیس گروه تخصصی بهداشت محیط حرفه‌ای استان خاطرنشان کرد: مرکز بهداشت 65 برنامه بهداشت محیط را با هدف ارتقای سطح بهداشت و سلامت جامعه دنبال کرده و در صورت پشتیبانی منابع مالی جاری و اختصاصی در سال 91 سیستم بازرسی سنتی را کنار گذاشته و از طریق سیستم مکانیزه نظارت‌های خود را ادامه می‌دهیم.

وی بازدید و کنترل بهداشت در مراکز بیمارستانی و بهداشتی درمانی را از اولویت‌های مرکز بهداشت عنوان و تصریح کرد: در خصوص بازدید و کنترل کیفی نظارت بر شبکه‌های آب آشامیدنی شهری و روستایی در شهرها مشکلی نداریم اما در روستاها درصد آلودگی آب آشامیدنی نسبت به سطح کشور بالاست که امید است در سال 91 با برنامه‌ریزی‌های انجام شده شاهد افزایش شاخص آبفای روستایی باشیم.

کیامنش تصریح کرد: در کشور نقشه بهبود حفاظت مردم در برابر پرتوها در حال بررسی است و همچنین در زمینه تدوین نقشه ملی حفاظت در برابر گاز رادون 32 استان کشور اقدام به خریداری دستگاه مورد نظر کرده که با همکاری محیط زیست و سازمان انرژی اتمی از سال 91 پایش‌ها انجام می‌گیرد.

وی یادآور شد: طبق آمار به دست آمده 18 درصد سرطان‌های ریوی در ایالات متحده آمریکا بر اثر گاز رادون است که ایران نیز از این امر مستثنی نیست.

رئیس گروه تخصصی بهداشت محیط حرفه‌ای استان در خصوص نظارت بر مدیریت پسماندهای خانگی، صنعتی و تجاری اظهار کرد: امسال بنابر فرم، روستاها در سرشماری پسماندهای جامد خانگی نیز گنجانده شده که اثرات زیست‌محیطی آن در سال آینده قابل مشاهده است و در مورد مدیریت پسماندهای بیمارستانی نیز امید می‌رود دستگاه امحاء زباله‌های عفونی در فروردین‌ماه سال 91 نصب شود.

وی بیان کرد: در زمینه احداث آزمایشگاه، آب و فاضلاب رفرنس غرب کشور را کسب کرده و در سال 91 به دنبال ایجاد ایستگاه سنجش آلایندگی هوا هستیم که هماهنگی‌های لازم در این راستا انجام شده است.

کیامنش ادامه داد: همچنین اجرای برنامه جامعه محور CBI در مراکز سلامت محیط کار وزارت‌خانه قدرت گرفته و نظارت بر برنامه کنترل حشرات و جوندگان نیز تدوین و از نظر دستورالعمل اجرایی جلوتر از نرم کشوری هستیم.

رئیس دانشکده بهداشت همدان نیز در خصوص تغییرات آب و هوایی، آلودگی هوا و سلامت اظهار داشت: امروزه در جهان مسائل مربوط به محیط زیست و آلودگی هوا از اهمیت بسزایی برخوردار است و منابع مصنوعی ثابت 30 درصد و منابع مصنوعی متحرک 70 درصد آلودگی شیمیایی را تولید می‌کنند.

رستم گل‌محمدی افزود: در ایران 14 میلیون خودرو در حال تردد هستند که بالغ بر 5 میلیون آن مستهلک است و میزان مصرف انرژی و آلودگی تولید شده توسط آنها بین 1.5 تا دو برابر سایر خودروها است که طبق برآورد بانک جهانی آلودگی هوا سالانه 8 میلیارد دلار به کشور صدمه می‌زند که این رقم برابر با یارانه بنزین در سال 85 است.

وی در پایان گفت: به منظور جلوگیری از آلایندگی هوا می‌توان با کاهش شدت انرژی، جایگزینی سوخت مایع با گاز طبیعی و استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و پاک، و در بخش غیر انرژی افزایش بهره‌وری نشخوارکنندگان، تقویت تکنیک کشت برنج، مدیریت پسماندهای کشاورزی، جنگلداری، احیای جنگل، خروج دام از جنگل و استفاده از سوخت‌های فسیلی به جای چوب در مناطق جنگلی و مدیریت دفن ضایعات جامد و بازیابی متان از محل دفن بهداشتی زباله در بخش ضایعات استفاده کنیم.

انتهای پیام/خ۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول