اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان:

30 درصد روستاها تمایل به آب شرب بهداشتی ندارند

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: 30 درصد روستاها تمایلی به داشتن آب شرب بهداشتی ندارند و 70 درصد نمونه‌های آب آلوده در همین روستاها مشاهده می‌شود.

30 درصد روستاها تمایل به آب شرب بهداشتی ندارند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمدمهدی مجزوبی ظهر امروز در مراسم گرامیداشت بهداشت محیط و تجلیل از فعالان این عرصه در دانشگاه، اولویت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و به تبع آن اولویت‌های برنامه دانشگاه را در 18 ماهه پیش روی سال 91 و بخشی از سال 92، اجرای طرح پزشک خانواده عنوان کرد و افزود: در این خصوص جلسات مربوطه آغاز و برنامه‌های عملیاتی در خصوص اولویت‌های بهداشت محیط و بهداشت محیط با تأکید بر سلامت مادران تدوین شده است.

وی اضافه کرد: در این طرح تمامی پزشکان خانواده و درمانگاه‌های وابسته‌ به ادارات مختلف می‌توانند شرکت کرده و نقش نظارتی خود را ایفا کنند که در این راستا هر شهروندی دارای پرونده الکترونیک سلامت می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در ادامه سخنانش یکی از اولویت‌های بهداشت محیط در روستاها را مشکلاتی دانست که شهرها کمتر با آن مواجه‌اند، گفت: پسماندهای فضولات روستایی و سرویس‌های بهداشتی در روستاها مشکلاتی ایجاد می‌کند و عدم تمایل 30 درصد از روستاها برای دارا بودن آب شرب به دلیل هزینه‌های آن است که 70 درصد نمونه‌های آب آلوده در همین روستاها مشاهده می‌شود.

وی وضعیت اعتبارات مراکز بهداشتی و عمرانی بهسازی و نوسازی مراکز بهداشت و خانه‌های بهداشت را با اولویت دیده شدن شاخص بهداشت محیط شهرستان‌ها مطلوب خواند و افزود: برای دستیابی به این امر بیش از یک میلیارد تومان در سال جاری هزینه شده است.

مجذوبی تصریح کرد: شهرنشینی و پدیده گرد و غبار از موارد مهمی است که امید می‌رود در آینده‌ای نزدیک مدیریت شود چراکه این امر می‌تواند برای گروه پرخطر جامعه مانند بیماران ریوی، قلبی و عروقی، کودکان، افراد مسن، بیماری‌های خونی و مزمن مشکلات عدیده‌ای ایجاد کند.

وی یکی از فعالیت‌های خوب انجام شده در خصوص 28 هزار اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی را نظارت دقیق این مکان‌ها برشمرد و اظهار کرد: در روستاها نیز باید فعالیت‌های خوبی انجام گیرد تا بتوانیم طراز بالایی را در کشور کسب کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی همدان تأکید کرد: در خصوص دفع پسماندهای عفونی بیمارستانی از سایر استان‌ها عقب هستیم که در سال 91 این امر به طور جدی دنبال می‌شود و در حال حاضر نیز چهار بیمارستان دانشگاهی در شرف عقد قرارداد برای خرید دستگاه امحاء زباله‌های عفونی و نصب آن در سال 91 هستند.

وی از افتتاح آزمایشگاه رفرانس آب در سال جاری خبر داد و اذعان کرد: دستگاه‌های مورد نیاز این امر خریداری شده و ما هم‌اکنون در حال انجام آزمایش‌های مربوط به تشخیص عناصر شیمایی و اندازه‌گیری فلزات سنگین در آب هستیم و شش استان نیز از وزارت‌خانه به منظور ارسال نمونه‌های خود به ما معرفی شده‌اند.

مجذوبی تصریح کرد: 36 اکیپ نوروزی از یکم اسفندماه تا 15 فروردین‌ماه مسئولیت سرکشی فشرده به اماکن حساس و سرراهی، رستوران‌ها، هتل‌ها و کمپ‌های اسکان مسافران به خصوص در آب مصرفی و فاضلاب تولید شده را بر عهده دارند.

وی در پایان گفت: تعیین حریم چاه‌های آب شرب استان انجام و حریم‌های آن مشخص شد که در سال 91 محدویت‌های استفاده از کودهای شیمایی و دامی در حریم‌ این چاه‌ها لحاظ می‌شود.

انتهای پیام/خ۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول