اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در کردستان

شاخص بهره‌مندی از آب شرب روستایی از متوسط کشوری بالاتر است

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کردستان گفت: شاخص بهره‌مندی از آب شرب روستایی در کردستان از متوسط کشوری بالاتر است.

شاخص بهره‌مندی از آب شرب روستایی از متوسط کشوری بالاتر است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج رحمان رحیمی دوشنبه‌ شب در جمع خبرنگاران رسانه‌های جمعی در سنندج اظهار داشت: از هزار و 731 روستای استان قبل از انقلاب تنها 160 روستا آن هم به صورت شیرهای عمومی دارای آب شرب بودند.

 

وی تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و با تلاش جهادگران و فعالان عرصه محرومیت‌زدایی تاکنون هزار و 513 روستای استان دارای آب شرب شده‌اند.

 

وی ادامه داد: یکی از انتظاراتی که مردم و مسئولان از شرکت آب منطقه‌ای هم در زمانی که متولی آن جهاد سازندگی بود و هم در حال حاضر که وزارت نیرو است استفاده از کنتورهای آب در روستاها بوده است.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کردستان گفت: تاکنون 860 روستای بزرگ استان با جمعیتی بالغ بر 72 درصد جمعیت روستاهای استان مشترک شرکت آبفار هستند.

 

رحیمی با بیان اینکه 15 روستای بزرگ از تعداد روستاهای مذکور به شهر ارتقا یافتند، عنوان کرد: این 860 روستا توسط 741 نفر آبدار اداره می‌شوند و برای این روستاها نیز قبض آب‌بها صادر می‌شود.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: خدمات شرکت آبفار در بقیه روستاها به صورت توزیع کلر و آزمایش‌های میکروبی و شیمیایی از منابع آب صورت می‌گیرد.

 

وی با اشاره به اینکه در دولت‌های نهم و دهم اعتبارات بسیار خوبی در بحث آب روستاها تخصیص داده شده است، افزود: تاکنون حدود 95 میلیارد تومان اعتبار در بحث آب روستاها تخصیص داده شده است.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کردستان اضافه کرد: قسمت عمده این اعتبارات اگر صرف جبران کمبود آب روستاها در اثر خشکسالی‌های 11 سال اخیر نمی‌شد قطعا تعداد بیشتری از روستاهای استان اکنون زیرپوشش شبکه آبرسانی بودند.

 

رحیمی بیان داشت: تقریبا در خشکسالی‌های 11 سال اخیر در استان حدود 400 منبع آبی شامل چشمه و چاه دچار کم آبی یا بی‌آبی شدند.

 

وی در ادامه به شاخص بهره‌مندی از آب شرب روستایی اشاره کرد و گفت: شاخص بهره‌مندی از آب شرب روستایی به صورت متوسط کشوری 75 درصد و در استان کردستان 76 درصد است.

 

وی با اشاره به اقدامات شرکت آب منطقه‌ای در چند سال اخیر عنوان کرد: در کردستان در این دهه اخیر بیش از 6 هزار و 200 کیلومتر خط انتقال شبکه در خاک کردستان لوله‌گذاری انجام شده است.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کردستان اظهار داشت: در مدت مذکور هزار و 444 مخزن آب با شیب‌های متفاوت و در گستره جغرافیای استان و با حجم 100هزار مترمکعب در استان احداث شده است.

 

رحیمی بهسازی هزار و 555 دهنه چشمه ، احداث 76 رشته قنات، حفر 420 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق، احداث 425 ایستگاه پمپاژ را از دیگر اقدامات این شبکه ذکر کرد.

 

وی عنوان کرد: به خاطر اینکه پروژه‌های تک روستایی هزینه بر بودند شرکت اقدام به احداث مجتمع‌های آبرسانی در سطح استان کرد.

 

وی با اعلام اینکه در حال حاضر 57 مجتمع آبرسانی در سطح استان در حال احداث و اجرا و تعدادی هم به بهره‌برداری رسیدند افزود: مجتمع‌های اوباتو دیواندره تا 62 روستا و مجتمعی در شهرستان بانه آب 21 روستا را تامین می‌کنند.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کردستان اضافه کرد: در سال جاری 370 میلیارد ریال برای این شرکت اعتبار مصوب شده که تاکنون 230 میلیارد ریال آن تخصیص داده شده است.

 

رحیمی در ادامه افزود: اعتبارات مذکور از محل منابع استانی و ملی و از منابع سفر رهبری و منابع‌های جدید پیش‌بینی شده در برنامه پنجم توسعه تامین شده است.

 

وی به اعتبارات موجود در قانون بودجه 90 برای احداث مجتمع‌های آبرسانی اشاره کرد و گفت: حدود 10 میلیارد ریال برای احداث مجتمع‌های آبرسانی در استان مصوب شده که 50 درصد آن تخصیص داده شده است.

 

وی خاطر نشان کرد: با این اعتبارات در سال جدید بیش از 250 کیلومتر خط انتقال، 270 کیلومتر شبکه، 8 هزار مترمکعب مخزن ذخیره، 25 حلقه چاه و 60 دهنه چشمه و 54 ایستگاه پمپاژ احداث خواهد شد.

 

انتهای پیام/غ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول