اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دهیار روستای گیت درمیان خبر داد

کمبود آب شرب و فضای ورزشی مهمترین مشکل روستای گیت

خبرگزاری فارس: دهیار روستای گیت از توابع شهرستان درمیان گفت: کمبود آب شرب و فضای ورزشی مهمترین مشکل این روستا است.

کمبود آب شرب و فضای ورزشی مهمترین مشکل روستای گیت

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، احمدرضا رضایی صبح امروز در جمع مسئولان شهرستان درمیان با اشاره به موقعیت این روستا اظهار داشت: روستای گیت از توابع شهرستان درمیان و بخش قهستان در شرق استان خراسان‌جنوبی قرار دارد که از شمال به روستای پیشبر و از شرق به روستاهای گمنج و سورند و از غرب به روستای مغیلان و از جنوب با روستاهای تخته جان و سراب هم‌مرز است.

وی ادامه داد: این روستا در فاصله 110 کیلومتری از مرکز استان و در 90 کیلومتری مرکز شهرستان  و در 30 کیلومتری مرکز بخش قرار دارد.

دهیار روستای گیت با اشاره به جمعیت این روستا اظهار داشت: جمعیت این روستا طبق سرشماری جدید در سال 90 برابر با 550 نفر است که رشد بیشتر جمعیت این روستا بین سال‌های 65 تا 74 بوده و از لحاظ ترکیب سنی، افراد بیشتر مسن هستند.

رضایی وجود خشک‌سالی‌های پی در پی در چند سال اخیر، نبودن شغل کافی برای تمام جمعیت فعال روستا، عدم توجه دولت‌های قبلی به توسعه روستای گیت را از عوامل اصلی مهاجرت افراد جوان و فعال روستا به شهرهای بزرگ عنوان کرد.

وی با بیان اینکه شغل اکثر مردم روستای گیت کشاورزی و دامپروری است، گفت: به سبب خشک‌سالی‌های چند سال اخیر و کمبود بارندگی فعالیت‌های کشاورزی از جمله زرشک و دامپروری روستا را تا حدودی تحت تأثیر خود قرار داده که مسئولان ذی‌ربط باید برای حل مشکل آب کشاورزی این روستا اقدامات لازم را انجام دهند.

دهیار روستای گیت با اشاره به اینکه خطوط انتقال آب کشاورزی به مزارع روستا سنتی است، اذعان داشت: تأمین اعتبار در مورد کانال‌کشی خطوط انتقال آب کشاورزی به مزارع از سوی مسئولان می‌تواند در راستای افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی از جمله محصول استراتژیک زرشک در این روستا باشد.

رضایی با بیان اینکه آب شرب روستای گیت از محل قنات بالادست روستا تأمین می‌شود، گفت: این قنات در پی خشک‌سالی‌های اخیر و کمبود بارندگی با کاهش آب‌دهی مواجه شده است که در این زمینه باید برای رفع مشکل آب شرب روستا چاره‌ای اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه بیشتر کارهای اداری مردم روستای گیت و روستاهای اطراف در مرکز شهرستان درمیان است، تصریح کرد: نبود راه آسفالته مناسب برای تردد مردم به مرکز شهرستان وجود ندارد.

دهیار روستای گیت با اشاره به اینکه جاده ارتباطی این روستا در سال 76 احداث شده است، ادامه داد: بنابراین روکش آسفالت جاده این روستا نیازمند همت و کمک مسئولان اداره راه و ترابری است.

رضایی، احداث سد خاکی، ایجاد آبشخور دامی، احداث خانه عالِم روستا و مجتمع سیدالشهدا روستای گیت را از مهمترین طرح‌های اجرا شده در این روستا برشمرد.

وی ایجاد خانه بهداشت، مدرسه، مسجد، حسینیه، برخورداری از راه آسفالته، پایگاه بسیج و خانه ورزش را از دیگر امکانات روستا دانست.

دهیار روستای گیت به آثار تاریخی روستای گیت اشاره کرد و افزود: آسیاب بادی، آسیاب آبی، سنگ خراس و قلعه روستا که به مرور زمان تخریب و نابود شده از آثار تاریخی روستای گیت است.

رضایی با بیان اینکه قالی‌بافی یکی از صنایع عمده روستای گیت است، تصریح کرد: بسیاری از زنان روستا به کار قالی‌بافی مشغول هستند که در این زمینه بیمه قالی‌بافان باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.

وی، جاجیم‌بافی و سبدبافی را از دیگر صنایع دستی روستای گیت عنوان کرد و اظهار داشت: این صنایع امروزه به صورت خیلی محدود در روستا توسط زنان انجام می‌گیرد که باید مورد حمایت و توجه مسئولان قرار گیرد.

رضایی با اشاره به صبغه فرهنگی بودن مردم این روستا یادآور شد: در روستای گیت تاکنون هیچ‌گونه پدیده طلاق و اعتیاد در حوزه جوانان وجود نداشته است.

انتهای پیام/ح20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول