اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

راه‌اندازی سامانه هوشمند انتظار در قزوین برای نخستین بار

خبرگزاری فارس: سیستم هوشمند انتظار اتوبوس برای نخستین بار در خاورمیانه با هدف مدیریت زمان و کنترل سرویس‌دهی به شهروندان راه‌اندازی می‌شود.

راه‌اندازی سامانه هوشمند انتظار در قزوین برای نخستین بار

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، اتوبوس‌ها و مبحث استفاده از این وسایل نقلیه عمومی از گذشته‌های دور با مردم ما همراه بوده است از زمان اتوبوس‌های دماغ‌دار تا امروز که مجهزترین اتوبوس‌ها در سطح شهرها به ارائه خدمات می‌پردازند.

 

* اتوبوس و واژه تکراری انتظار در ایستگاه

امروزه اتوبوس‌ها علاوه بر اینکه تداعی کننده خاطراتی برای همه بزرگترها هستند، یادآور مشکلاتی هستند که از گذشته‌های دور با این مردم و این سامانه همراه بوده است.

به طور مثال انتظار برای رسیدن اتوبوس از مشکلاتی است که از زمان اتوبوس‌های اولیه دماغ‌دار که از سال 1328 وارد کشور شد تا امروز با مردم همراه بوده است.

اما این بار سازمان اتوبوسرانی استان قزوین در اقدامی بی‌مانند یا به عبارتی برای نخستین بار در خاورمیانه با تجهیز کردن اتوبوس‌ها به GPS  این امکان را فراهم کرده که در هر ایستگاه مسافران بتوانند از موقعیت اتوبوس و مدت زمان تخمینی رسیدن اتوبوس به ایستگاه مطلع شوند.

* برای نخستین بار در خاورمیانه

مدیرعامل اتوبوسرانی قزوین و حومه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قزوین از راه‌اندازی سیستم هوشمند انتظار اتوبوس برای نخستین بار در خاورمیانه با هدف مدیریت زمان و کنترل سرویس‌دهی به شهروندان خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این سیستم هوشمند این امکان برای سازمان اتوبوسرانی استان فراهم شده که پس از این مدیریت اتوبوس‌های این سازمان را توسط سیستم‌های ماهواره‌ای انجام دهیم.

محمدحسن ایرانخواه در شب گذشته در جمع رسانه‌های جمعی استان قزوین درباره کارکردهای طرح هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل در این خصوص می‌گوید: امکان نظارت بر خدمت‌رسانی و عملکرد ناوگان عمومی حمل و نقل و گسترش بلیت الکترونیکی از جمله کارکردهای این طرح است.

* با پیامک از مکان اتوبوس مطلع شویم

وی با اشاره به اینکه بیش از 300 ایستگاه اتوبوس در شهر به این سیستم مجهز شده‌اند ادامه می‌دهد: یکی از مزیت‌های این طرح این است که شهروندان قبل از مراجعه به ایستگاه‌ها می‌توانند کد ایستگاه مورد نظر خود را به شماره 3000281 پیامک کنند تا از موقعیت اتوبوس نسبت به ایستگاه مطلع شوند.

ایرانخواه ادامه می‌دهد: در حال حاضر 500 ایستگاه اتوبوس در شهر قزوین فعال است که از این تعداد 300 دستگاه مجهز به سیستم هوشمند است و 10 ایستگاه به مانیتور مربوط نصب شده است.

* افتتاح پروژه شهید رجایی

اما امروز چهارشنبه با افتتاح پروژه‌های ایستگاه مکانیزه شهید بهشتی و 35 دستگاه اتوبوس پیشرو اسکانیا و 13 دستگاه مینی‌بوس هیوندا این سامانه به دست نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی و شهردار قزوین برای نخستین بار در خاورمیانه افتتاح شد و مردم استان می‌توانند از موقعیت اتوبوس‌ها مطلع شوند و برای تنظیم وقت خود بتوانند برنامه‌ریزی جامعی داشته باشند.

* مهندس ایرانی

هزینه راه‌اندازی این سیستم در سازمان اتوبوسرانی 2 میلیارد و 500 میلیون ریال است که مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی استان نیز در این‌باره می‌گوید: برای نصب تجهیزات مورد نیاز اتوبوس‌ها یک میلیارد ریال مانیتور و سیستم نرم‌افزاری و نیز 500 میلیون ریال هزینه شده و تمامی مراحل طراحی و سیستم نرم‌افزاری توسط یک مهندس ایرانی به نام پروفسور موید که مقیم آلمان است انجام شده.

ایرانخواه گفت: مدیریت زمان، کنترل سرویس‌دهی اتوبوس‌ها، مانیتورینگ لحظه به لحظه فعالیت ناوگان، آگاهی شهروندان و مسافران از زمان ورود و خروج اتوبوس‌ها به ایستگاه‌ها و برنامه‌ریزی سفرهای درون شهری از ویژگی‌های اجرای این سیستم هوشمند در قزوین است.

وی در خصوص نمایشگرهای نصب شده در ایستگاه‌ها نیز بیان کرد: مهم‌ترین ویژگی مانیتورها نمایش همزمان LCD و پیامک همراه و اطلاع‌رسانی از آخرین فاصله ایستگاه با اتوبوس برای کاهش اتلاف وقت است که در مدت یک سال اجرایی شده است.

* بدون خطا و اشتباه

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی قزوین با اشاره به اینکه این طرح در نیمه اول سال آینده به طور کامل در تمامی ایستگاه‌های اتوبوسرانی قزوین فعال خواهد شد، تصریح کرد: ضریب خطا و اشتباه این سیستم صفر است و به راحتی قادریم از مرکز کنترل تمامی فعالیت‌های رانندگان اتوبوس‌ها، زمان توقف، نحوه سرویس‌دهی و مشکلات ناشی از ایراد فنی خودروها را انجام دهیم و به شکایات احتمالی هم به سرعت رسیدگی کنیم.

ایرانخواه از شهروندان خواست که ضمن همکاری با سازمان در نگهداری از اموال عمومی کوشا باشند.

در پایان مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین یادآور شد: شهروندان در صورت داشتن هرگونه انتقاد و پیشنهاد می‌توانند مطلب خود را به شماره پیامک 30003210 ارسال کنند و مطمئن باشند که به همه شکایات و انتقادها رسیدگی می‌شود.

=======

مریم کشاورز

=======

انتهای پیام/ش10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول