اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل:

اسلام عید نوروز را آیین نیک رفتاری می‌داند

خبرگزاری فارس: مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: دین مبین اسلام عید نوروز باستانی ایرانیان را آیین نیک زیستن و نیک رفتاری‌ها می‌داند.

اسلام عید نوروز را آیین نیک رفتاری می‌داند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت‌الاسلام مهدی ستوده صبح امروز در همایش آیین‌های نوروز و جایگاه آن در اسلام اظهار داشت: جایگاه نوروز در اسلام به مانند برخی از آداب و رسوم ادیان دیگر مورد تایید و تاکید است به طوری که این آیین با آموزه‌ها و ارزش‌های دینی ما مطابقت دارد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از رسالت نبی مکرم اسلام (ص‌) اسلام با دو روش نسبت به سنت‌ها و آیین‌ها عمل کرد که روش اول بیشتر تاسیسی بوده به طوری که پیش از این موجودیت نداشته و در قالب احکام اسلامی شکل گرفته است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل دومین روش را سیره تاییدی اعلام کرد و افزود: تمام آداب و رسوم ادیان دیگر که مطابق با آموزه‌های اسلام بوده در این شیوه مورد تایید قرار گرفته و تطبیق آن مورد توجه بوده است.

ستوده یادآور شد: حتی امام علی (ع) نیز در نامه خود به مالک اشتر این موضوع را تاکید می‌کند که آداب و رسوم و آیین‌های ملی مناطق مختلف را که مطابق دین اسلام است و پسندیده مردم می‌باشد تکریم کند و نسبت به تغییر آن اقدامی نکند به طوری که در مورد عید نوروز حالت تایید اسلام را شاهد هستیم.

این مسئول با بر‌شمردن برخی از ویژگی‌های عید نوروز و تاکید دین اسلام بر گستردگی این مفاهیم بیان داشت: برای اولین بار در قرآن کریم کلمه عید از زبان حضرت عیسی (ع) خطاب به خداوند مطرح شده که آن حضرت فرموده‌اند " خدایا عیدی برای ما قرار بده تا رزق و روزی از جانب تو به دست ما برسد ".

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل ادامه داد: مفهومی که از این کلام الهی دریافت می‌شود آن است که عید روزی است که در آن احساس شور و شعفی وجود دارد و بشر سعی می‌کند از گناه و معصیت دور باشد.

ستوده تصریح کرد: روزی که در آن آرامش دل برقرار باشد روز نوین است و اسلام نیز به خاطر همین ویژگی‌ها عید نوروز را مورد تایید و یادآوری قرار داده است.

وی در ادامه سخنان خود ادامه داد: 17 روز مانده به عید نوروز با وزش یک باد گرم در کشورمان آداب و رسوم عید به عنوان سر‌آغاز تحول طبیعت که دین اسلام نیز به آن تاکید می‌کند آغاز شده و سعی می‌کنیم آیین‌هایی که با آداب و رسوم ما تطبیق دینی دارد مورد توجه قرار دهیم.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان یادآور شد: هر آیینی که با سرمایه‌های معنوی ما نظیر عبودیت، پاکی، طهارت، آرامش روح و روان و همگرایی اجتماعی قرین باشد دین اسلام نیز به انجام آن تاکید داشته که در عید نوروز چنین جلوه‌هایی شاخص و ممتاز است.

ستوده نظیر این آیین را چهارشنبه سوری اعلام کرد و افزود: چهارشنبه سوری تاریخ باستان ایران نشانی از پاکی، طهارت و گرمی دل‌ها بوده است که امروز برخی آداب و رسوم غلط به آن وارد شده و حتی هویت و اصالت آن را زیر سئوال برده است.

این مسئول به برخی از کارها و مستحبات روز اول عید اشاره کرد و گفت: غسل کردن، لباس تمیز پوشیدن، عطر زدن، حاضر شدن در نماز جماعت، صله ارحام، رفع کدورت‌ها، روزه‌داری و ذکر الهی گفتن از جمله اعمال نیکی است که در روز اول نوروز به آن تاکید شده است.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول