اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار خراسان شمالی:

سال جدید سال بهره‌وری آب در خراسان شمالی است

خبرگزاری فارس: استاندار خراسان شمالی گفت: سال جدید سال توسعه و بهره‌وری آب در این استان بوده که باید فرمانداران برای تحقق این موضوع کمک کنند.

سال جدید سال بهره‌وری آب در خراسان شمالی است

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، ابوطالب شفقت عصر امروز در نشست شورای برنامه‌ریزی خراسان شمالی اظهار داشت: برای تولید آب و بهره‌برداری بعدی نیاز به آبخیزداری و آبخوان‌داری در استان داریم.

وی با بیان اینکه برای توسعه کشاورزی خراسان شمالی نیاز مبرم به آب داریم، تصریح کرد: آبخیزداری از اولویت‌های استان بوده تا این بخش در استان توسعه یابد.

شفقت همچنین جلوگیری از تبخیر آب در استان را با اجرای طرح‌های مختلف آبخیزداری مورد تاکید قرار داد و گفت: آب به عنوان محور توسعه برای اجرای طرح‌های مختلف کشاورزی، تولیدی، صنعتی و سرمایه‌گذاری در اولویت قرار دارد.

وی همچنین با ضروری خواندن بهره‌برداری مناسب از اراضی شیب‌دار در استان تصریح کرد: در برخی از مناطق با وجود شیب 70 درصد زمین‌ها نیز به صورت نا مناسب شخم زده شده که باعث آسیب و فرسایش خاک می‌شود.

استاندار خراسان شمالی گفت: این شیوه اشتباه برای استفاده از زمین‌های شیب‌دار در مسیر بجنورد به اسدلی و اسفراین و همچنین بجنورد به آشخانه دیده شده که برای جلوگیری از تداوم آن باید تدبیر شود.

وی همچنین ضرورت توسعه کشت و تجارت چوب را در استان برشمرد و گفت: منابع طبیعی در این زمینه فعالیت‌های خود را بیشتر کرده تا کشت چوب در استان توسعه یابد.

شفقت با بیان اینکه هم‌اکنون برای تأمین چوب و کاغذ واردات از خارج انجام می‌شود، افزود: باید کشت چوب از جمله اولویت‌های استان قرار گرفته تا نیازهای استان و کشور به این بخش برطرف شود.

وی با اشاره به هفته درخت‌کاری بر نهادینه شدن فرهنگ درخت‌کاری در مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات و شهرداری‌ها تاکید کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی هم در این نشست با اشاره به اینکه 434 هزار و 550 هکتار از اراضی خراسان شمالی جزو اراضی جنگلی و بیشه زارها است، گفت: این جنگل‌ها عمدتاً در غرب و شمال استان قرار دارد.

موسی صابری جنگل‌های خراسان شمالی را از نوع هیرکانی و ایران توران عنوان کرد و گفت: ناحیه رویشی هیرکانی که همچون نواری سبز بر روی سلسله جوار البرز قرار گرفته که با تنوع گونه‌ای و ذخایر ژنتیکی خود در سطح 25 هزار هکتار با گونه‌های غالب درختی بلوط افرا شیردار و ... و گونه‌های درختچه‌ای کوتاه قد چون زرشک، زالزالک و ... در شهرستان مانه و سملقان قرار دارد.

وی جنگل‌های ایران توران در خراسان شمالی را برشمرد و گفت: بیش از 409 هزار هکتار از جنگل‌های استان را ناحیه رویشی ایران تورانی تشکیل می‌دهد که نقش مهمی در تعادل اکوسیستم منطقه دارد.

صابری تصریح کرد: این ناحیه رویشی ایران تورانی بیش از 94 درصد سطح اراضی جنگلی استان را شامل می‌شود.

به گفته وی، این رویشگاه در سرتاسر استان از شیب‌های جنوبی شهرستان مانه و سملقان گرفته تا دامنه شمالی شهرستان فاروج را در بر گرفته است.

صابری اظهار داشت: در این منطقه آب و هوای خشک و سرد در زمستان حاکم بوده و به دلیل گستردگی ناحیه و اختلافات اقلیمی، جنگل‌های این ناحیه به دو بخش کوهستانی و جلگه‌ای تقسیم می‌شود.

وی همچنین جنگل با تراکم انبوه در خراسان شمالی را بیش از 50 درصد برشمرد و گفت: این نوع جنگل با 19 هزار و 211 هکتار عمدتاً در غرب این استان قرار دارد.

صابری همچنین جنگل با تراکم نیمه انبوه را در استان بیش از 25 درصد با 116 هزار و 571 هکتار عنوان کرد.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول