اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دماوند؛ بام ایران/2

شهر کهن در انتظار مسافران نوروزی

خبرگزاری فارس: شهر کهن دماوند در این روزها در انتظار مسافران نوروزی است که قصد دارند تا بخشی از تعطیلات سال نوی خود را به گشت و گذار بپردازند.

شهر کهن در انتظار مسافران نوروزی

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، شهرستان دماوند با جمعیتی حدود 100 هزار نفر از شمال با استان مازندران، از شرق با فیروزکوه، از جنوب با سمنان و از غرب با لواسانات و تهران همسایه بوده و از دو بخش مرکزی و رودهن تشکیل شده است.

دماوند از معدود مناطقی است که نام آن آمیخته با فرهنگ اساطیری مردم این مرز و بوم، پیوسته در اذهان یاد شده و مظهر آزادی و در بند کردن ظلم و بیداد ضحاکی به دست کاوه آهنگر بوده است.

به جرات می‏توان گفت کم‏تر ایرانی است که عظمت قله دماوند او را شیفته خود نکرده باشد.

همانگونه که گفته شد، شهر دماوند یکی از کهن‏ترین شهرهای اسطوره‏ای و جزو نخستین شهرها در تاریخ روایی ایران است که کیومرث، نخستین انسان روی زمین ( به عقیده ایرانیان باستان) آن را بنیان نهاد.

آثاری چون ساغری با سر بز کوهی و سکه‏های پارتی قرن دوم هجری قمری نشان می‏دهد که دماوند جزو قلمرو حکومتی پارت‏ها بوده است.

این شهرستان به لحاظ قرار گرفتن در میان مازندران و فلات مرکزی و اهمیت آن از نظر سوق‏الجیشی در طول تاریخ همواره دروازه مازندران به سرزمین ری محسوب شده است.

همین قدمت و موقعیت شهرستان دماوند سبب شده تا آثار بسیار ارزشمند تاریخی و فرهنگی را در دماوند ببینید که برخی از مهم‏ترین آنها شامل مسجد جامع دماوند، حمام تاریخی محله درویش، امامزاده عبدالله ، امامزاده شمس‏الدین محمد، برج شیخ شبلی، بازار نواب، خانه تاریخی محمدتقی چیتگری، خانه تاریخی غلام‏علی صدیقی‏ناد، خانه تاریخی مرتضی اعتماد، چشمه اعلا، گنجی دماوند، حمام تاریخی روستای نوده، قلعه و حمام تاریخی روستای خرم دره، حمام تاریخی روستای چنار غرب، قلعه قاجاری روستای کوهان، حمام تاریخی علی جمال کیلان، خانه تاریخی روستای ورونه و ... می‏شود.

علاوه بر خصلت‏های اساطیری و تاریخی یاد شده، اگر یک بار در اوقات فراغت آخر هفته خود سفری به این شهرستان زیبا داشته باشید؛ آن وقت خواهید دید که هوای پاک و لطیف این شهر با وجود باغ‏هایی با شاخه‏های درهم تنیده و پر میوه و سایه‏های به هم پیوسته درختان، دل کندن از این شهر را چقدر سخت می‏کند.

همچنین وجود ییلاقات سرسبز و خوش آب و هوا، دره‏های زیبا و دل‏فریب، قلل سر سفید سبز دامن، دشت‏های غرق گل در میان کوه‏ها و وجود چشمه‏های گوارای آب معدنی و نهرهای روان و همه و همه سبب شده تا دماوند که در گوشه‏ای دنج قرار گرفته به سرزمینی رویایی برای گردشگران تبدیل شود.

 

منبع: فرمانداری شهرستان دماوند

انتهای پیام/ش30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول