اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به منظور مبارزه با بیماری تب مالت

طرح ضربتی تست دام‌های بردسیر انجام می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس اداره برنامه و بودجه دامپزشکی استان کرمان گفت: به منظور مبارزه با بیماری تب مالت در شهرستان بردسیر طرح ضربتی خون‌گیری و تست دام‌های سنگین این شهرستان از 15 فروردین ماه 91 آغاز می‌شود.

طرح ضربتی تست دام‌های بردسیر انجام می‌شود

ندا نژاد‌معصوم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان با اشاره به مشترک بودن بیمار بروسلوز بین انسان و دام اظهار داشت: این بیماری در دام به جز مواردی از سقط، علامت درمانگاهی ویژه‌ای ندارد و برسلوز در انسان یک بیماری با هزینه‌های گزاف اجتماعی و درمانی ایجاد می‌‌کند.

نژادمعصوم با اشاره به راه‌های انتقال این بیماری گفت: مهم‌ترین عوامل انتقال این بیماری از دام به انسان مصرف لبنیات غیره پاستوریزه و تماس انسان با ترشحات دام آلوده به ویژه در زمان زایمان است.

وی عنوان کرد: برای بررسی وضعیت بیماری برسلوز در شهرستان بردسیر طرح ضربتی خون‌گیری و تست کامل جمعیت دام سنگین این شهرستان از 15 فروردین ماه سال 91 به مدت 15 روز کاری و با اعزام اکیپ‌های عملیاتی از سراسر استان کرمان با ثبت کامل اطلاعات واحدهای دامی و دام‌ها اجرایی می‌شود.

نژادمعصوم با اشاره به نقش آموزش در پیشگیری از بیماری‌های مشترک بیان داشت: در زمان اجرای این طرح اقدامات آموزشی اداره کل دامپزشکی استان کرمان تشدید می‌شود.

وی با اشاره اقدامات آموزشی پیش‌بینی شده خاطرنشان کرد: از اقدامات آموزشی و ترویجی لازم در راستای افزایش سطح آگاهی مردم می‌توان به هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی به منظور انتقال از طریق بهورزان، توزیع بروشورهای مرتبط، برگزاری کلاس برای دام‌داران و ... نام برد.

نژادمعصوم با اشاره به اینکه یکی از سدهای موجود در راه مبارزه با بیماری‌ها کمبود بودجه است، ابراز داشت: در مورد بیماری برسلوز به دلیل نیاز به پرداخت غرامت به دام‌دارانی که دام‌های آلوده آن‌ها حذف شده این کمبود بودجه محسوس‌تر است.

وی عنوان کرد: با توجه به توافق اولیه با مسئولان برای تامین هزینه‌های این طرح پیگیری در مورد اخذ اعتبار لازم برای پرداخت غرامت موارد مثبت از سازمان دامپزشکی کشور و مقامات استانی با جدیت بیشتری صورت پذیرد.

انتهای پیام/ی20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول