اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور:

در نهاد مقدس مسجد سبک زندگی اسلامی، ایرانی را ترویج دهیم

خبرگزاری فارس: معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد کشور گفت: نهاد مقدس مسجد باید ارایه‌کننده سبک زندگی اسلامی، ایرانی باشد تا این شاکله در نظام خانواده‌های ایرانی نهادینه شود.

در نهاد مقدس مسجد سبک زندگی اسلامی، ایرانی را ترویج دهیم

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، محمدرضا جعفری عصر امروز در همایش سالانه تجلیل از فعالان کانون‌های مساجد استان اردبیل اظهار داشت: اگر امام علی (ع) در حدیثی بیان می‌کنند که حضور در مسجد از حضور در بهشت را بیشتر دوست دارم به خاطر آن است که حضور در بهشت رضایت بنده را به دنبال دارد اما حضور در مسجد رضای الهی را به دنبال دارد.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: 19 سال پیش در این ایام رهبری معظم انقلاب در یک موضع روشن تهاجم فرهنگی و تلاش دشمن را برای شکستن قدرت اسلامی، دینی متذکر شده و مسئولان نیز مصمم شدند تا برای مقابله این هجمه‌ها کانون‌های فرهنگی، هنری را در مساجد راه‌اندازی کنند.

جعفری خاطر نشان کرد: شورای انقلاب فرهنگی در مصوبه 302 خود به تأسیس کانون‌های فرهنگی، هنری مجوز داد تا با فلسفه عمران معنوی مساجد با حضور جوانان کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد شکل بگیرد.

این مسئول در ادامه اضافه کرد: حاکمیت باید با مرمت و احیای مساجد نقش مردمی را در این حوزه تقویت کند چرا که اولویت توجه به مساجد با حضور جوانان و حرکت‌های پرشور آنها شایسته است شکل خودجوش و مردمی بگیرد.

به گزارش فارس، معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور ادامه داد: با این مصوبه زمینه شکل‌گیری کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد با حضور جوانان فراهم شده و همه ساله نیز شاهد رونق گرفتن این کانون‌ها در نقاط مختلف کشور هستیم.

وی به سابقه دیرین اردبیلی‌ها در موضوع شور و شعور حسینی و نشان دادن ارادت به اهل بیت عصمت و طهارت به ویژه عزاداری امام حسین (ع) و الگو بودن این امر مهم در سراسر کشور بیان کرد: نظام غرب که به دنبال معرفی سبک زندگی انحرافی است در تلاش است تا نقش و محوریت مسجد را کم رنگ جلوه دهد در حالی که نهاد مقدس مسجد باید به تعمیق و توسعه سبک زندگی اسلامی، ایرانی کمک کند.

جعفری تبیین مؤلفه‌های به وجود آمدن زندگی مسجدی را کار متولیان فرهنگی مساجد اعلام کرد و گفت: استعمار تلاش می‌کند تا با رویکردهای جدید خود کارکرد مساجد را کم رونق کرده و شاکله یک حرکت بی‌ثمر و بی‌نتیجه را رقم بزند.

وی در ادامه افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی و حرکت تاریخی امام که تفکر شیعی احیا شده کارکردهای مختلفی را در مساجد شاهد هستیم که دشمن سعی می‌کرد با محدود کردن این کارکردها تنها به برپایی نماز جماعت و بی‌رونق ساختن آن مسجد را از محوریت بیندازد.

جعفری زندگی مسجدی را به دور از هرگونه خودخواهی، حرص، طمع و دروغ توصیف کرد و اظهار داشت: انسان مسجدمحور تمام ابعاد زندگی خود را با مسجد مطابقت می‌دهد و نه تنها در هنگام نماز بلکه در سایر ساعات و برنامه زندگی خود نیز از فضای مسجد بهره می‌برد.

وی در ادامه تصریح کرد: هر چند امروز مبانی و مفاهیم قرآن و مسجد در زندگی و کار و فعالیت ما رسوخ واقعی پیدا نکرده است اما به نظر می‌رسد با حرکت‌هایی که در چند سال اخیر آغاز شده آموزه‌های قرآنی، دینی، مکتبی و مسجد در تمام شئون زندگی رسوخ پیدا کرده و نهادینه شود.

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور حلقه مفقوده در ارتباط مدرسه، مسجد، خانه و خانواده را بی‌توجهی به برخی از مبانی ارزشی ارایه شده در مسجد و مکتب انسان‌ساز اسلام توصیف کرد و بیان داشت: تا زمانی که بین این نهادها و همچنین جامعه، حوزه و دانشگاه فاصله باشد به یقین نمی‌توان در حوزه و سنگر مسجد موفق عمل کرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: عمر 33 ساله نظام ما در نهادینه کردن بسیاری از توفیقات و ارزش‌ها عمر کمی است چرا که بعد از 1400 سال از نهضت اباعبدالله‌الحسین (ع) بسیاری از ابعاد این نهضت عظیم هنوز معرفی نشده است.

جعفری اضافه کرد: این شرایط در حالی است که بعد از 33 سال از پیروزی انقلاب میلیون‌ها اثر و اسناد تاریخی در ترویج اندیشه‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی تولید و در جهان توزیع شده که الگوگیری کشورهای استقلال‌طلب در قرن معاصر از جمله این مباحث است.

انتهای پیام/ی10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول