اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد اقتصاد دانشگاه صنعتی‌شریف:

تیر تحریم‌ها بخش دولتی را نشانه گرفته است/ توجه به بخش خصوصی از فشار تحریم‌ها می‌کاهد

خبرگزاری فارس: استاد اقتصاد دانشگاه صنعتی‌شریف گفت: در حال حاضر تیر تحریم‌ها به سمت بخش دولتی است بنابراین با مناسب‌سازی فضای داخلی و ارج نهادن به بخش خصوصی می‌توان فشار تحریم‌ها را کاهش داد.

تیر تحریم‌ها بخش دولتی را نشانه گرفته است/ توجه به بخش خصوصی از فشار تحریم‌ها می‌کاهد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مسعود نیلی شامگاه چهارشنبه در گردهمایی سالانه اعضای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان اصفهان اظهار داشت: مشکل اقتصاد فعلی کشور، مالکیت بخش دولتی و خصوصی نیست بلکه توجه نکردن به ایجاد فضای محیطی مناسب کسب و کار دردسرساز شده است.

وی به عنوان یک استاد برجسته اقتصادی کشور تأکید کرد: تقدم آزادسازی اقتصادی چه در بخش دولتی و چه بخش خصوصی جزو بدیهیات مسائل اقتصادی است و در برخی از کشور‌ها از این مقوله به عنوان وسیله‌ای برای کاهش وزنه بنگاه‌های دولتی و رشد بخش خصوصی استفاده شده است.

استاد اقتصاد دانشگاه صنعتی‌شریف اشاره‌ای به تقسیم‌بندی بنگاه‌‌های اقتصادی به دو بخشی (کوچک و متوسط) و (بزرگ) کرد و بیان داشت: در فضاسازی مناسب، بنگاه‌های کوچک باید در ابتدا به بخش متوسط و پس از آن تبدیل به بنگاه‌های بزرگ شوند.

وی در مورد مقوله بهره‌وری با بیان اینکه هر چه یک بنگاه کوچک‌تر باشد بهره‌وری نیز افزایش پیدا می‌کند، تصریح کرد: این امر در ایران برعکس است.

نیلی افزود: در ایران بنگاه‌های بزرگ از ابتدا کوچک نبوده که به مرور بزرگ شده باشند بنابراین مسیر رشد طبیعی خود را پشت ‌سر نگذاشته‌اند.

وی با بیان اینکه بنگاه‌های تولیدی بزرگ به طور اصولی در اختیار بخش دولتی است، تأکید کرد: چنین بنگاه‌هایی با توجه به اینکه از ابتدا بزرگ متولد می‌شوند حجم بزرگی از منابع ارزان‌ قیمت را با بهره‌وری پایین در اختیار دارند که این موضوع از مشکلات جدی است.

استاد اقتصاد دانشگاه صنعتی‌شریف افزود: از جمله فعالیت‌های اتاق بازرگانی می‌تواند متولی‌ بودن برای تبدیل بنگاه‌های کوچک به متوسط و پس از آن بزرگ باشد.

وی اشاره‌ای به تحریم‌های اقتصادی ایران کرد و گفت: در حال حاضر تیر تحریم‌ها به سمت بخش دولتی است بنابراین با مناسب‌سازی فضای داخلی و ارج نهادن به بخش خصوصی می‌توان فشار تحریم‌ها را کاهش داد.

انتهای پیام/و20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول