اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان خبر داد

توسعه ‌‌60 هکتاری فضای سبز شهر اصفهان در سال 1390

خبرگزاری فارس: معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: با توسعه نزدیک به 60 هکتاری فضای سبز شهر اصفهان کل فضای سبز اکولوژیک شهر اصفهان را از 5 هزار هکتار عبور دادیم.

توسعه ‌‌60 هکتاری فضای سبز شهر اصفهان در سال 1390

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محسن رنجبر امروز در مراسم روز درختکاری و بهره‌برداری از نخستین توربین بادی شهر اصفهان در ارتباط با اهمیت و ارزش درخت اظهار داشت: یکی از زیباترین و پر ثمرترین نعمت‌های خداوند درخت است که بخش قابل توجهی از نیازهای انسان و موجودات زنده را تأمین می‌کند و اهمیت درخت سبب شده که این موجود زنده ارزش معنوی پیدا کند.

وی به تشابه درخت و انسان اشاره کرد و گفت: بین انسان و درخت تشابهات خاصی وجود دارد، مانند وابستگی هردو به ریشه که اگر تفکر، برنامه، آداب، اخلاق و فرهنگ انسان متصل به ریشه نباشد ممکن است در نخستین انحراف مسیر گم شود.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان در ادامه افزود: اگر ریشه دچار آفت شود و به موقع با آن مقابله نشود، در آینده وجودی این دو موجود تأثیر می‌گذارد و حتی ممکن است آنها را از بین ببرد.

وی به تشابهات دیگر انسان و درخت اشاره کرد و بیان داشت: انسان و درخت تا زمانی که جوان هستند فرصت آموزش بیشتری دارند و ارزش این دو موجود به ثمره‌ای است که به دیگران می‌دهند به همین خاطر موضوع درخت و منابع طبیعی در آیات و روایات ارزشمند است و در سوره انفال نیز به این موضوع اشاره شده است.

رنجبر به اهمیت درخت و منابع طبیعی در قرآن تصریح کرد و گفت: در آیه 205 سوره بقره به اهمیت منابع طبیعی، نسل گیاهان، حیوانات و نگهداری از آنان اشاره شده است.

وی در مورد محیط زیست و زیباسازی و ارتباط آن با مباحث شهری بیان داشت: شهرهای ایران با پذیرفتن بیش از 70 درصد جمعیت کشور، مصرف کننده 60 تا 70 درصد انرژی تولیدی هستند و این انرژی که بیشتر از طریق احتراق سوخت‌های فسیلی ایجاد می‌شود سبب آلایندگی در شهرها می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به آمار سازمان ملل متحد در سال 2030 افزود: آمار سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که در سال 2030 نزدیک به 82 درصد جمعیت دنیا در شهرها متمرکز می‌شوند و این آمار نشان می‌دهد که شهرها از حساس‌ترین نقاط کره زمین و سبب ایجاد آلایندگی هستند و اگر برای مدیریت شهرها برنامه‌ریزی بلند مدت وجود نداشته باشد اداره شهرها ممکن نیست.

وی در ارتباط با شاخص‌های بین‌المللی برای توسعه شهرها اظهار داشت: پنج فاکتور در شاخص بین‌المللی برای توسعه شهرها در نظر گرفته شده که این فاکتورها عبارتند از محصولات تولیدی، زیرساخت متناسب، مدیریت پسماند، آموزش، بهداشت، چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی است.

رنجبر در ادامه افزود: با توجه به ساختار فعلی و مسئولیت‌های محول شده در قانون شهرداری‌ها، شهرداری اصفهان در مدیریت پسماند، ایجاد زیرساخت، آموزش، بهداشت و تولید محصولات، به صورت غیرمستقیم اثرگذار است و شهرداری اصفهان با سابقه طولانی در زمینه مدیریت سعی دارد در این مسیر پیش قدم باشد.

وی با توجه به صحبت‌های رهبری در مورد الگوی ایرانی، اسلامی پیشرفت و توسعه پایدار گفت: با توجه به صحبت‌های رهبری در مورد الگوی ایرانی، اسلامی پیشرفت و توسعه پایدار باید به سمت شش خصوصیت فراهم کردن بستر مناسب تکامل انسان، ایجاد بستر تحقق عدالت، قابلیت بالا برای زندگی، شرایط مناسب برای رقابت مثبت و سازنده در زمینه رشد و تکامل، سیستم کارآمد و رو به رشد مدیریت و قابلیت تولید درآمد پایدار پیش برویم.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان راهبردهایی برای اهداف شهر برشمرد و بیان داشت: این راهبردها در پنج بخش پیشرفت شهر، راهبردهای بسیج منابع، راهبرد مدیریت برتر و راهبردهای منجر به ارتقا خدمات و سرویس‌های شهری در نظر گرفته شده است و با این رویکرد که توجه به محیط زیست مانند توجه به آب، خاک و هوا که به عنوان ثروت ملی متعلق به ملت‌ها از آن یاد می‌شود از زمینه‌های مهم و قابل توجه مدیران شهری است که شهرداری اصفهان نیز بر‌اساس مسئو‌لیت‌هایش، به عنوان یکی از خدمات به این مسائل پرداخته است.

وی در مورد توسعه کمی و کیفی فضای سبز از جمله فضای سبز شرق اصفهان و منطقه سجزی اظهار داشت: مدیریت پسماند شهری، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، گسترش شبکه معابر اصلی و فرعی، توسعه مادی‌ها و انهار، تقویت مکانیزم‌های مدیریتی، تمرکز بر سیستم‌های برنامه‌ریزی فضایی و شهری که در شهرداری در حال اجرا است و به صورت مستقیم و غیرمستقیم سبب ارتقا کمی و کیفی محیط زیست اصفهان شده است.

رنجبر در مورد اقدامات زیست محیطی و زیباسازی در بخش ارتقا خدمات شهری گفت: اقدامات زیست محیطی و زیباسازی در بخش ارتقا خدمات شهری برای دستیابی مستقیم به شاخص‌های اصلی پیشرفت شهر ایرانی - اسلامی، ارتقا کیفیت زندگی است که در شاخص‌های دیگر به ویژه ارتقا عدالت تأثیرگذار است.

وی در ارتباط با مسئولیت اصلی به ویژه در بخش مدیریت و نظارت بر اجرای زیست محیطی افزود: مسئولیت اصلی در بخش مدیریت و نظارت بر اجرای زیست محیطی بر عهده خدمات شهری است.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان در مورد حفظ و حراست از فضای سبز گفت: در سال 1390 شهرداری موفق شد ضمن حفظ و حراست از فضای سبز با وجود خشکسالی مفرط در نیمه اول سال 1390، با توسعه نزدیک به 60 هکتاری فضای سبز در شهر اصفهان، کل فضای سبز اکولوژیک شهر اصفهان را از پنج هزار هکتار عبور دهد که در دشت سجزی نزدیک به بیش از 200 هکتار افزایش فضای سبز داشتیم.

وی به اقدامات سال 1391 اشاره کرد و بیان داشت: در سال 1391 بیش از یک میلیون و 200 هزار مترمربع به فضای سبز اصفهان افزوده می‌شود و بیش از 670 هزار مترمربع در بحث شبکه آبیاری نوین سرمایه‌گذاری انجام می‌شود.

رنجبر در پایان در ارتباط با تبدیل محلات به محلات پایدار با شاخص پایداری اظهار داشت: از یکم اسفند ماه در محله امیریه طرح مشارکتی آغاز شد و قرار است در بیش از 170 محله اصفهان انجام شود تا شاهد افزایش ارتقا محیط زیست و ارتقا کیفیت زندگی باشیم.

انتهای پیام/‌ش10/ط4000.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول