اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان‌جنوبی خبر داد

کاهش 14 درصدی پرونده‌های قصور پزشکی در خراسان‌جنوبی

خبرگزاری فارس: مدیرکل پزشکی قانونی خراسان‌جنوبی از کاهش 14.3 درصدی پرونده‌های قصور پزشکی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در سطح استان خبر داد.

کاهش 14 درصدی پرونده‌های قصور پزشکی در خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از روابط عمومی اداره‌کل پزشکی قانونی خراسان‌جنوبی، محمدرضا نورس اظهار داشت: تعداد پرونده‌های قصور پزشکی با شش پرونده در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش 14.3 را نشان می‌دهد که این پرونده‌ها با تعداد 10 موضوع در گروه‌های  پزشک عمومی، دندان‌پزشکی، بی‌هوشی، پرستاران، مسئول فنی و سایر گروه‌های پزشکی مطرح و در نهایت شش موضوع منجر به محکومیت و چهار موضوع منجر به تبرئه شد.

وی بیان داشت: خطا و تقصیر در هر حرفه و هر زمینه‌ای با وجود نقص‌های موجود در دانش و تخصص بشری امری است غیر قابل انکار، اما به علت جایگاه و حساسیت حرفه پزشکی و ارتباط آن با جان و سلامت انسان‌ها، وجود نقص در این بخش عواقب جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: از این‌رو پزشکی قانونی به ‌عنوان پل ارتباطی میان علم پزشکی و علم حقوق یکی از مراجع رسیدگی به این قبیل شکایات است.

نورس در مورد انواع قصور نیز اظهار داشت: بی‌مبالاتی، بی‌احتیاطی و عدم مهارت و عدم رعایت نظامات دولتی از انواع قصور است که در قانون مجازات اسلامی در مورد تک‌تک این موارد بحث شده است.

وی یادآور شد: در مورد نوع چهارم قصور انجام خدمات پزشکی باید مطابق دستورالعمل‌هایی که از طرف سیستم بهداشت و درمان ابلاغ ‌شود صورت پذیرد که عدم رعایت این موارد می‌تواند پزشک را در یک پرونده قصور پزشکی درگیر کند.

نورس گفت: براساس آمارهای اعلام شده از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور بیشترین شکایات پرونده‌های قصور پزشکی در سال 1389، به رشته زنان و زایمان نخستین و پس از آن ارتوپدی دومین و جراحی عمومی سومین رتبه بیشترین آمار شکایت را دارند.

وی در مورد نتیجه پرونده‌های قصور پزشکی در سال 1389 گفت: یک‌ هزار و 358 مورد از پرونده‌های قصور پزشکی کادر پزشکی مقصر شناخته و یک‌ هزار و 567 مورد نیز تبرئه شده‌اند.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان‌جنوبی گفت: در نهایت، به نظر می‌رسد بهبود مناسبات پزشک و بیمار، رعایت اخلاق پزشکی، کاهش روابط مالی میان پزشک و بیمار، افزایش دانش و مهارت‌های علمی و فنی پزشکان، توجیه مناسب قبل از انجام فرآیندهای تشخیصی یا درمانی و اخذ مکاتبه‌ها و نامه‌های مربوطه و ارتقای سطح فنی و تجهیزاتی مراکز درمانی و توسعه منابع انسانی و نظارت کافی مسئولان امر در کاهش قصور و شکایت تأثیر بسزایی دارد.

نورس اظهار داشت: در راستای رسالت‌های آموزشی و پیشگیری در این امر مهم این اداره‌کل در طی سال‌های اخیر نسبت به برگزاری کارگاه‌های آموزش در سطح استان با رویکرد جدی به ویژه در مراکز شهرستان‌ها کرده است که برگزاری حداقل پنج کارگاه در بیرجند و سه کارگاه آموزشی در سطح شهرستان‌ها و سمینارهای مستندسازی مدارک پزشکی از آن جمله است.

وی از مسئولان مرتبط به ویژه در بیمارستان‌ها و دانشگاه علوم پزشکی تقاضا کرد که به امر آموزش تخصص مربوطه و ارتقای نحوه ارائه خدمات و حضور در بخش‌های مربوطه و توجه جدی به امر پژوهش و استفاده از تلاش‌های نوین و به روز رسانی دانش فنی و تجربه‌ای خود کوشا باشند و در ارتباط و تعامل با یکدیگر با تأکید بر اصول حاکم به اخلاق حرفه‌ای و عدم توجه به مسائل مالی در ارتقای سطح سلامت جامعه و گسترش فضای آموزش پزشکی استان بکوشند.

انتهای پیام/ح30/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول