اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی آذربایجان‌شرقی:

«خواجه‌نظر » متفاوت‌ترین معماری کاروانسراهای دوره صفوی را دارد

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی گفت: کاروانسرای خواجه‌نظر در شهر جلفا متفاوت‌ترین معماری را در بین 999 کاروانسرای ساخته شده دوره صفوی دارد.

«خواجه‌نظر » متفاوت‌ترین معماری کاروانسراهای دوره صفوی را دارد

تراب محمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جلفا اظهار کرد: کاروانسراهای عباسی در کشور به طور معمول دارای پلان‌های مدور، چند ضلعی، دو ایوانی، با تالار ستون‌دار و چهار ایوانی بوده‌اند اما تعدادی از کاروانسراهای این دوره مانند خواجه‌نظر جلفا و کاروانسرای سبزوار دارای پلان‌های متفاوت با این الگو هستند.

وی، مصالح کاروانسرای خواجه‌نظر را سنگ تراش و آجر عنوان کرد و گفت: این کاروانسرا دارای حیاط مرکزی و سه ایوان در سه طرف حیاط بوده و بنا در سه ضلع حیاط چرخیده است.

محمدی تصریح کرد: همچنن بنا دارای پوشش‌های گنبدی شکل با طاق جناقی بوده و از داخل راهروهایی برای دسترسی به اتاق‌ها وجود دارد که طول بنا دو برابر عرض آن است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: کاروانسرای خواجه‌نظر مربوط به دوره صفوی است که در تاریخ اسفند ۱۳۸۱ با شماره ۷۷۴۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

محمدی با اشاره به تاریخچه این اثر اظهار داشت: خواجه‌نظر از ارامنه معتبری بود که از جلفا خارج شد، چون در تجارت ترقی کرد و نزد شاه عباس و جانشین او شاه صفی اعتبار ویژه‌ای کسب کرد او را کلانتر ملت ارامنه کردند که او نیز به افتخار وطن اصلی خود جلفا، دو کاروانسرای بزرگ در آنجا بنا کرد که خواجه‌نظر یکی از آنهاست.

وی خاطرنشان کرد: کاروانسرای خواجه‌نظر یکی از آثار تاریخی و زیبای منطقه جلفا و سواحل ارس به شمار می‌رود که همه ساله پذیرای تعداد زیادی از گردشگران و علاقه‌مندان به آثار فرهنگی و تاریخی است.

محمدی تاکید کرد: خواجه‌نظر نیز مانند سایر آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در ایام تعطیلات سال نو آماده بازدید گردشگران نوروزی خواهد بود.

کاروانسرای خواجه‌‌نظر در شهرستان جلفا، کرانه جنوبی رودخانه ارس و پل ضیاء‌الملک و در نوار مرزی ایران و جمهوری خودمختار آذربایجان واقع شده است.

انتهای پیام/ح20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول