اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی:

فانوس‌های قدیمی تالار روشنایی موزه قاجار را منور می‌کنند

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: فانوس‌های قدیمی در بخش جدیدی از موزه قاجار با عنوان تالار روشنایی یا تالار فانوس به نمایش عمومی در آمدند.

فانوس‌های قدیمی تالار روشنایی موزه قاجار را منور می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، تراب محمدی افزود: در این تالار 80 فانوس و انواع چراغ متعلق به مجموعه شخصی رضا سرابی نگهداری می‌شود.

وی با اشاره به گشوده بودن این تالار در ایام نوروز برای بازدید گردشگران خاطرنشان کرد: قدمت این فانوس‌ها به اوایل دوره قاجار تا اوایل دوره پهلوی می‌رسد که هر کدام از آنها کاربردهای متفاوتی داشته‌اند.

محمدی تشریح کرد: علاوه بر فانوس‌هایی که استفاده عمومی داشته‌اند، بخشی از این چراغ‌ها مخصوص وسایل نقلیه مانند درشکه، کالسکه و اتومبیل، فانوس‌های مخصوص خدمه هتل و انواع فانوس‌های مرزنگی بوده‌اند.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان یادآور شد: علاوه بر فانوس، انواع پیه‌سوز، قیف‌های مخصوص برای ریختن نفت در فانوس‌ها و قیچی‌های مخصوص برای بریدن فتیله فانوس نیز در این تالار نمایش داده می‌شوند.

محمدی با اشاره به اهمیت م‍وزه ق‍‍اجار در میان موزه‌های استان و کشور گفت: این موزه در ع‍م‍‍ارت دیوانی ام‍ی‍رن‍ظ‍ام گ‍روس‍‍ی از ام‍رای ب‍زرگ ق‍‍اج‍‍اری‍ه در ت‍ب‍ری‍ز ای‍ج‍‍اد ش‍ده است که از م‍‍ع‍دود م‍وزه‌ه‍‍ای ت‍خ‍ص‍ص‍‍ی و م‍وضوع‍‍ی در س‍طح ک‍ش‍ور به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: از ت‍زئ‍ی‍ن‍‍ات خ‍‍ان‍ه ت‍‍اری‍خ‍‍ی امیرنظام م‍‍ی‌توان ب‍ه گچبری‌های زی‍ب‍‍ا و م‍ن‍ق‍وش در ن‍م‍‍ای ش‍م‍‍ال‍‍ی و غ‍رب‍‍ی، پ‍ن‍ج‍ره‌ه‍‍ای م‍ش‍ب‍ک اروس‍‍ی ب‍‍ا ش‍ی‍ش‍ه‌ه‍‍ای رن‍گ‍‍ی، ش‍وم‍ی‍ن‍ه س‍ن‍ت‍‍ی، ح‍وض‍خ‍‍ان‍ه، گ‍چبری و آی‍ن‍ه‌ک‍‍اری س‍ق‍ف ش‍‍اه‌ن‍ش‍ی‍ن اش‍‍اره ک‍رد.

آذربایجان‌شرقی با 19 موزه فعال و تنوع موضوعی آنها یکی از پویاترین استان‌های کشور در امر موزه‌داری محسوب می‌شود که در ارزیابی اخیر اداره کل موزه‌های کشور توانست رتبه نخست موزه‌داری در کشور را کسب کند.

انتهای پیام/ح30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول