اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط فرماندار ریگان

جاذبه‌های تاریخی و گردشگری ریگان تشریح شد

خبرگزاری فارس: فرماندار ریگان جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این شهرستان کویری را تشریح کرد.

جاذبه‌های تاریخی و گردشگری ریگان تشریح شد

محمد برزنگ امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ریگان با اشاره به موقعیت و جاذبه‌های گردشگری این شهرستان اظهار داشت: ریگان از دو کلمه ریگ و پسوند آن تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه دلیل این نام‌گذاری وجود شن‌های روان ریگ در منطقه است، افزود: ریگان طبق اقوال و کتب تاریخی از جمله مجم‌البلدان شهری باستانی و پر رونق در مسیر جاده ابریشم قرار داشته که تا قرن هشتم هجری بزرگ‌ترین مرکز تجاری جنوب‌شرق کشور محسوب و تاریخ آن همزاد شهر بم بوده و این دو شهر مکمل یکدیگر بوده‌اند.

فرماندار ریگان گفت: شهر قدیم و با عظمت ریگان به دلیل غیر قابل مشخص رونق خود را از دست داده و آثار به جا مانده نشان از گستردگی و جمعیت بالا در این شهر حکایت دارد و آثار سفالینه و زیست‌انسانی حد فاصل شهر فعلی ریگان تا روستای گزان خواص، دهگود و سنگ‌آباد در وسعت 20 تا 30 کیلومتری باقیمانده است.

برزنگ با اشاره به اینکه قلعه سنگ‌آباد در مجاورت روستای جزان خواص قرار دارد که اطلاع دقیقی از قدمت آن در دست نیست، بیان داشت: قدمت قلعه دهگود به قبل از صفویه برمی‌گردد و در روستای دهگود و در دو کیلومتری شهر ریگان قرار دارد.

وی افزود: ارگ قدیم و برج و باروهای شهر قدیم ریگان در روستای گزان خواص حد فاصل پنج کیلومتر جنوب غربی ریگان خرابه‌های شهری دیده می‌شود که متعلق به قبل از اسلام بوده و تاریخ دقیق آن مشخص نیست و بنای این شهر را به بهمن بن اسفندیار نسبت داده‌اند.

فرماندار ریگان عنوان کرد: مقبره شاه خورشید که تنها بنای ثبت شده تاریخی شهرستان است در روستای گزان واقع شده است و فاصله آن تا شهر قدیم ریگان 500 متر و بنا به صورت مربع در اضلاع 7.5 در 7.5 متر ساخته شده و گویا به دختر بهمن‌بن اسفندیار تعلق دارد.

برزنگ افزود: سایر بناهای تاریخی ریگان شامل سردرب وزیری قلعه بمبویان، قلعه خالق‌آباد، قلعه علی‌آباد پشت ریگ، قلعه رحمت‌آباد، قلعه مهدی‌آباد، قلعه میر‌آباد امام قلی و قلعه دلیخانی سایت‌های سکونتی به مساحت 30 کیلومتر مربع است.

وی خاطرنشان کرد: ریگان دارای 303 آبادی شامل دو بخش مرکزی و گنبکی و چهار دهستان و جمعیتی بالغ بر 75 هزار نفر و وسعت 9 هزار و 200 کیلومتر مربع دارای آب و هوایی گرم و نیمه‌خشک است.

فرماندار ریگان افزود: در سال‌های گذشته و قبل از آغاز خشکسالی‌های 12ساله اخیر از لحاظ پوشش گیاهی بسیار انبوه و دارای جنگل‌های متعدد طبیعی بوده که به دلیل خشکسالی و عدم رسیدگی مناسب این جنگل‌ها تا حدود زیادی از بین رفته و در حال حاضر گوشه کوچکی از جنگل کهور منحصر به‌فرد ایرانی در حاشیه شهر ریگان باقیمانده است.

برزنگ گفت: تنوع پوشش گیاهی در این منطقه به حدی بوده که حدود 120 سال قبل هنگامی که میرزا فرمان‌فرما حاکم وقت ایالت کرمان از این منطقه عبور می‌کرده در خاطرات خود چنین می‌نویسد «هرچه به ریگان نزدیک می‌شویم، جنگل با صفا و با قاعده‌ای مثل کلاردشت و بهتر از کلاردشت آب زیادی در جنگل بود به طوری که درشکه را معطل می‌کرد».

فرماندار ریگان بیان داشت: از مناظر بدیع و چشم‌اندازهای زیبای ریگان تپه‌های شنی آن است که در وسعتی حدود 30 کیلومتر مربع و ارتفاع 75 متر است که از جمله بلندترین تپه‌های شنی دنیا محسوب می‌شوند.

برزنگ افزود: بی‌تردید احداث کمپ کویری در این مکان زمینه مناسبی برای جذب گردشگران و ایران‌گردان است.

وی تصریح کرد: این جاذبه‌های گردشگری به عنوان بلندترین تپه‌های شنی دنیا ثبت شده‌اند که در فاصله 12 کیلومتری شهرستان و در روستای علی‌آباد پشت ریگ قرار دارند.

فرماندار ریگان خاطرنشان کرد: روستای هدف گردشگری کوه‌شاه در 65 کیلومتری جنوب غربی مرکز شهرستان قرار دارد و طی سال به ویژه فصل تابستان پذیرای تعداد زیادی از مردم و گردشگران و دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است.

برزنگ گفت: از جمله صنایع دستی ریگان می‌توان حصیربافی، گلیم‌بافی، قالیبافی، ریسمان، ریس، بادبزن‌بافی، جاروبافی، سکه‌دوزی و بلوچی دوزی و از مفاخر و اندیشمندان ریگان می‌توان به شاه قرقح  ترنده از عرفای ریگان اشاره کرد.

فرماندار ریگان با بیان اینکه این شهرستان مفتخر به وجود 64 شهید است، بیان داشت: از جمله معادن این شهرستان معدن مس ظفتک و زیارت‌شاه است.

برزنگ افزود: از جمله سوغات این شهرستان می‌توان به حنا، پرتقال و خرما اشاره کرد.

انتهای پیام/غ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول