اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد:

کریک روستای هدف گردشگری کهگیلویه و بویراحمد شد

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: روستای کریک به عنوان روستای هدف گردشگری این استان انتخاب شده و ساماندهی بافت سنتی این روستا در دست اقدام است.

کریک روستای هدف گردشگری کهگیلویه و بویراحمد شد

ابراهیم جعفری پیش از ظهر امروز در حاشیه بازدید از دهیاری‌های گچساران در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر داشتن آب و هوای مناسب، جاذبه‌های مهم و تاریخی گردشگری زیبایی به ویژه در مناطق روستایی دارد.

* طرح ساماندهی روستای کریک با جدیت و حساسیت در دست اقدام است

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: برای حفظ و توسعه و استفاده بهینه از ظرفیت‌های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد طرح‌های خوبی در دست اجرا است.

جعفری ساماندهی و بازسازی روستاهای هدف گردشگری را از جمله راهکارهای مناسب در راستای توسعه صنعت گردشگری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد.

وی با اشاره به خدمات‌رسانی و بازسازی روستای کریک از توابع شهرستان دنا به عنوان روستای هدف و نمونه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: روستای کریک یکی از روستاهای کهگیلویه و بویراحمد است که دارای بافت باارزش تاریخی و گردشگری است.

جعفری یادآور شد: منطقه مقصد، هدف و نمونه گردشگری محدوده‌ای بوده که در این محدوده یک یا چند و یا مجموعه‌ای از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی وجود دارد که وجود آنها انگیزه‌ای برای سفر و اقامت گردشگران است.

وی افزود: در طرح ساماندهی روستاهای هدف گردشگری با شناسایی و ارتقای فضاهای باارزش روستایی توسعه کالبدی فضای روستا از طریق حفاظت و احیای ارزش‌های فرهنگی، تاریخی و معماری آن به شیوه‌های نوین، مناسب و بهینه پیگیری می‌شود.

جعفری با اشاره به اهداف تهیه و اجرای طرح ساماندهی روستاهای هدف گردشگری بیان داشت: حفاظت، احیا و مرمت بافت و کالبد باارزش در رابطه با سکونت و تولید و نیز حفاظت و احیای بافت‌های باارزش فرهنگی، تاریخی و کالبدی و فضاهای معماری و منظر روستا و معرفی آن از جمله اهداف این طرح است.

وی ادامه داد: طرح ساماندهی و احیای بافت‌های روستاهای هدف گردشگری به منظور معرفی ارزش‌های تاریخی و معماری و گردشگری روستا در سطح ملی و فراملی و به ویژه در زمینه توسعه گردشگری، ارتقای کمی و کیفی عرصه‌های زیست و تولید روستایی و فراهم کردن زمینه توسعه و عمران روستا با توجه به امکانات و محدودیت‌های موجود پیگیری و اجرا می‌شود.

* روستای کریک بافت 2 هزار ساله دارد

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: روستای کریک از توابع شهرستان دنا در کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن شرایط لازم به عنوان روستای هدف گردشگری در این استان انتخاب شده است.

جعفری بیان داشت: آب و هوای این روستا در فصل‌های بهار، تابستان و پائیز ملایم و مطبوع و در زمستان سرد و خشک است.

وی خاطرنشان کرد: رودخانه روستای کریک از میان روستا عبور کرده و بر طراوت و شادابی فضای روستایی افزوده است.

جعفری با اشاره به وجود چهار امامزاده در این روستا عنوان داشت: با هماهنگی‌های به عمل آمده مقرر شد که ادارات و نهادهای کهگیلویه و بویراحمد خدمات و امکانات را به این روستا ببرند به نحوی که به بافت روستا آسیب نرسد.

وی با بیان اینکه روستای کریک از قدیمی‌ترین روستاهای دنا به شمار می‌رود، یادآور شد: در این روستا بافت 2 هزار ساله وجود دارد و ساماندهی و خدمات‌رسانی به این روستا با حساسیت ویژه‌ای پیگیری می‌شود.

این مقام مسئول در استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به برگزاری جلسات هماهنگی با دستگاه‌های خدمات‌رسان کهگیلویه و بویراحمد، شرکت آب منطقه‌ای، میراث فرهنگی و گردشگری و اداره اوقاف یادآور شد: ادارات و نهادهای مرتبط با توسعه روستای کریک باید خدمات‌رسانی به این روستا را با دقت انجام دهند تا صدمه‌ای به بافت سنتی روستا وارد نشود.

جعفری از مدیران دستگاه‌های خدمات‌رسان خواست با توجه به ظرافت بافت سنتی روستای کریک از بکارگیری ماشین‌آلات سنگین در این روستا تا جای ممکن خودداری کنند.

وی ارائه پروژه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی در راستای توسعه و صنعت گردشگری کهگیلویه و بویراحمد را موثر و لازم عنوان کرد و از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی خواست تا طرح‌های پیشنهادی خود در راستای احیای بافت‌های سنتی، حفظ و بازسازی معماری و فضای کالبدی و ساماندهی فضای روستایی کریک را به دفتر امور روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد ارائه دهند.

به گزارش فارس روستای کریک از توابع بخش مرکزی دنا و در 15 کیلومتری جنوب غربی سی‌سخت و 25 کیلومتری یاسوج قرار دارد.

روستای کریک بر اساس سرشماری سال 85 دارای 195 خانوار با جمعیتی افزون بر 790 نفر است و در حال حاضر دارای امکاناتی از قبیل آب و برق بوده و عملیات گازرسانی به این روستا نیز در دست اقدام و اجرا است.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول