به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بعد از ظهر امروز با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این سمینار بینالمللی با همکاری سازمان بهداشت جهانی و یکی از دانشگاههای ایالتی آمریکا در روزهای 20 و 21 اسفند ماه جاری در مجموعه فرهنگی ولایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار میشود.
کامران باقری لنکرانی افزود: حدود 250 مقاله به دبیرخانه این سمینار ارسال شد که 20 مقاله آن به صورت سخنرانی و 60 مقاله به صورت پوستر ارائه میشود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: بر اساس تحقیقهای صورت گرفته سالانه در جهان یکمیلیون و 300 هزار نفر بر اثر تصادفهای جادهای فوت میکنند که در روز به 3 هزار و 500 نفر میرسد.
لنکرانی اضافه کرد: در 10 سال گذشته 250 هزار نفر در حوادث ترافیکی جان باختهاند که از سال 85 با برنامهریزیهای صورت گرفته شاهد کاهش تصادفها و حوادث ترافیکی بودهایم.
وی ابراز داشت: در سال گذشته کاهش 9،2 درصدی در کاهش تصادفهای جادهای و ترافیکی داشتهایم که امسال به 2،14 درصد رسیده است که باید به تأیید پزشک قانونی برسد.
وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه آخرین آمار تلفات ناشی از تصادفهای جادهای و ترافیکی در کشور اشاره و تصریح کرد: در تهران سالانه 2 هزار و 273 نفر، پس از آن فارس با یکهزار و 863 نفر و خراسان رضوی با یکهزار و 849 نفر بیشترین آمار تلفات تصادفهای جادهای و ترافیکی را به خود اختصاص دادهاند.
لنکرانی اضافه کرد: با وضعیت موجود و مقایسه جمعیت تهران و فارس به این نتیجه میرسیم که استان فارس در تلفات جادهای مقام نخست کشور را دارد.
وی بیان داشت: در فارس میزان مرگ و میر به ازای تصادفهای جادهای از هر 100 نفر 42 نفر است که در بین ساعتهای شبانهروز بیشترین تصادف بین چهار تا هفت صبح در این استان رخ داده است.
رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه متوسط مرگ و میر عابرین پیاده در استان فارس 47 سال و متوسط سن راکبان 32 سال است تصریح کرد: 70 درصد فوتیها در افراد پیاده را آقایان و 78 درصد راکبان را نیز آقایان تشکیل میدهند.
لنکرانی اضافه کرد: با توجه به آمار موجود برای کاهش تلفات جادهای نیازمند همکاری بین بخشی بین وزارت راه و شهرسازی، پلیس، وزارت بهداشت و درمان و سایر دستگاههای متولی هستیم.
وی بیان داشت: بخش مهمی از تصادفها و تلفات ناشی از رفتار رانندگان بوده که با تحقیق در این زمینه متوجه شدیم برخی مشکلات نوع دید افراد به رانندگی است.
این پزشک خاطر نشان کرد: برخی از جوانان رانندگی را یک رقابت میدانند و این یکی از موضوعهایی است که سبب تصادفهای ترافیکی و جادهای و نتیجه آن مرگ و میر است.
وزیر سابق بهداشت بیان داشت: نکته آزاردهنده در تلفات جادهای و ترافیکی این است که با توجه به افزایش سرعت خودروها میزان مرگها در صحنه حادثه افزایش یافته است.
لنکرانی با بیان اینکه 25 درصد تصادفهای جادهای متأثر از مصرف الکل و مواد مخدر است ابراز داشت: یکی از مهمترین موضوعهایی که باید در جامعهٔ ما به آن توجه شود تغییر نگاهها نسبت به رانندگی و بهبود رفتار رانندگی است.
انتهای پیام/غ20/گ2000