اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان خبر داد

توزیع یک میلیون و 500 هزار اصله نهال رایگان

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی استان همدان گفت: یک میلیون و 500 هزار اصله نهال رایگان در بین مردم در طول هفته منابع طبیعی توزیع می شود.

توزیع یک میلیون و 500 هزار اصله نهال رایگان

محمدرضا همتی امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: از فردا 15 اسفند که در تقویم هم به نام روز درختکاری نامگذاری شده هفته منابع طبیعی و آبخیزداری در سطح کشور با شعار "منابع طبیعی پشتوانه جهاد اقتصادی" شروع می‌شود.

وی افزود: شروع  این هفته با اجرای زنگ سبز در سطح مدارس استان آغاز می‌شود که در شهرستان همدان با نواختن زنگ سبز در مدرسه تیزهوشان رسماً هفته منابع طبیعی شروع می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان هدف از برگزاری هفته منابع طبیعی را در آستانه فصل بهار و تجدید حیات طبیعت یادآوری موسم و جشن درختکاری خواند و بیان داشت: بعد از اجرای زنگ سبز ادامه جشن درختکاری با گردهمایی استانی با حضور بهره‌برداران، مسئولان، دست اندرکاران و تشکل های مردمی فعال در بخش منابع طبیعی برگزار میشود.

وی ابراز داشت: در ادامه نیز از نمونه های بخش منابع طبیعی، دست اندرکاران، بهره‌برداران طبیعت و نماینده های فعال تشکل های مردمی تجلیل به عمل می آید.

همتی با اشاره به فراخوان مسابقه فرهنگی ادبی که با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ماه قبل آغاز شده بود، افزود: اثرات دانش آموزان در مقاطع ابتدایی و راهنمایی در سطح استان جمع آوری و ارزیابی شده که به نفرات برتر رشته‌های نقاشی، عکاسی و خاطره نویسی و داستان نویسی در خصوص منابع طبیعی جوایزی اهدا خواهد شد.

وی تصریح کرد: یک گروه دوچرخه‌سواری با حمل پلاکارد با مضمون شعار هفته منابع طبیعی فردا با آغاز این هفته با پیام "منابع طبیعی پشتوانه جهاد اقتصادی" و "هر ایرانی یک درخت" رکاب زنی خود را به دور ایران شروع می کنند.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان عنوان کرد: در ادامه برنامه‌های فردا مراسم کاشت نهال توسط مسئولان ارشد استانی را به صورت نمادین خواهیم داشت که این اقدام در راستای فرهنگسازی بین اقشار مردم به ویژه جوانان در زمینه درختکاری و نهال‌کاری، احترام به طبیعت و شاهکار طبیعت که همان درخت است به صورت سمبلیک اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه محوری‌ترین برنامه در این هفته کاشت نهال و ترویج و یادآوری نهال کاری است، ابراز داشت: در هر روز از هفته منابع طبیعی برنامه‌های ویژه ای در سطح استان و شهرستان ها متناسب با نامگذاری‌هایی که در طول این هفته انجام شده است اجرا میشود.

همتی افزود: از جمله برنامه‌های دیگر این هفته می‌توان به گردهمایی با بهره‌برداران، همیاران طبیعت و اقشاری که به نوعی در ارتباط با منابع طبیعی هستند، اشاره کرد که در مشکلات بخش منابع طبیعی و بایدها و نبایدها را با مردم و مسئولان در میان می‌گذاریم و از تجربیات و برنامه‌های آنان استفاده می کنیم.

وی گفت: در هر شهرستان از افراد پیشرو طرح‌های مرتعداری، آبخیزداری، جنگل، حفظ و حمایت از منابع طبیعی، محافظان و همیاران افتخاری تجلیل می کنیم.

مدیر کل منابع طبیعی استان همدان در ادامه سخنانش اضافه کرد: یک میلیون و 500 هزار اصله نهال رایگان در بین مردم در طول هفته منابع طبیعی توزیع می‌شود و مساحتی که به کشت این نهال‌ها اختصاص پیدا می کند یک هزار و 500 هکتار برآورد شده است.

وی یادآور شد: در روز دوم این هفته که با عنوان منابع طبیعی، آبخیزداری، احیای پوشش گیاهی است برنامه‌ای در شهرستان رزن برگزار می شود که در آن مباحث آبخیزداری و اقدامات انجام شده و قابل اجرا مطرح می شود.

همتی اظهار کرد: روز سوم این هفته نیز با عنوان منابع طبیعی، حفاظت و قانون است که در این روز نیز گردهمایی با قضات محترم دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری و محافظان افتخاری جلسه خواهیم داشت و به بررسی مسائلی در ارتباط با قانون، انفال و لزوم حفاظت از منابع طبیعی خواهیم پرداخت.

وی ادامه داد: روز چهارم 18/12 نیز در رابطه با بحث مدیریت پایدار سرزمین، کاهش اثرات بلایای طبیعی در شهرستان همدان کارگاه آموزشی توجیهی با حضور 200 نفر از بهره‌برداران، ساکنان حوزه آبخیز و مرتعداران استان برگزار می شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با بیان اینکه ما به دنبال استفاده بهینه از منابع طبیعی و حفظ ذخایر ژنتیکی گیاهی و احیای گیاهان در معرض خطر هستیم، خاطرنشان کرد: در این کارگاه آموزشی به بررسی اثر پوشش گیاهی، حفظ خاک و آب و برنامه هایی که مرتعداران باید اجرا کنند تا عرصه‌های طبیعی از سیل قهقرایی نجات یابند و ضمن پوشش گیاهی بتوان از آنها برای سال های آتی و نسل بعدی هم بهره‌برداری کرد، خواهیم پرداخت.

وی یادآور شد: روز پنجم ائمه جمعه در راستای فرهنگسازی منابع طبیعی با مردم صحبت خواهند کرد به خصوص که مردم ما مردمی با ایمان هستند و کلام و آموز های دینی بسیار موثرند و در این روز نیز بین نمازگزاران بروشور و پلاکارد در ارتباط با بحث فرهنگ و مزایای منابع طبیعی توزیع می شود.

همتی گفت: در روز ششم از این هفته با همیاران طبیعت، بسیج سازندگی و رسانه ها برنامه خواهیم داشت که در شهرستان بهار برگزار می شود و از فعالان عرصه منابع طبیعی تجلیل به عمل می‌آید.

وی با اشاره روز آخر از هفته منابع طبیعی با عنوان پژوهش و مدیریت پایدار کشاورزی خاطرنشان کرد: در این روز مقالات برتر بخش پژوهش های منابع طبیعی و آبخیزداری توسط اساتید دانشجویان در شهرستان نهاوند ارائه خواهد شد و همچنین از همکاران کارشناس در سطح سازمان دعوت شده که تازه ها و یافته های جدید عرصه های منابع طبیعی، جنگل، مرتع و آبخیز را برای مردم بیان کنند.

انتهای پیام/‌ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول