اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان:

64 کتابخانه عمومی در استان زنجان فعال است

خبرگزاری فارس: مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان گفت: 64 باب کتابخانه عمومی در استان زنجان فعال است.

64 کتابخانه عمومی در استان زنجان فعال است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، محمد ربیع احمدخانی ظهر امروز در دیدار با امام جمعه زنجان اظهار داشت: احداث کتابخانه‌های عمومی در استان زنجان 77 درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه قبل از سال 84 زیر بنای کتابخانه‌های عمومی در استان زنجان 15 هزار و 700 متر مربع بود، خاطر نشان کرد: در حال حاضر زیر بنای کتابخانه‌های عمومی 29 هزار متر مربع است.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با بیان اینکه زیر بنای کتابخانه‌های در دست احداث استان زنجان 38 هزار متر مربع برآورد شده است، اضافه کرد: مساحت آن نیز 8 هزار متر مربع اعلام شده است.

وی با اشاره به تاسیس کتابخانه نابینایان در استان زنجان، ادامه داد: زمین کتابخانه‌های عمومی استان زنجان 84 هزار متر مربع است.

احمدخانی با بیان اینکه قبل از سال 84 تعداد صندلی‌های کتابخانه‌های عمومی 2 هزار و 300 عدد بوده است، تصریح کرد: در حال حاضر تعداد صندلی‌ها به 5 هزار و 65 عدد رسیده است.

وی با تاکید بر رشد 17 درصدی تعداد کتاب‌های کتابخانه‌های عمومی استان زنجان یادآور شد: قبل از سال 84 کتاب‌های موجود در کتابخانه‌ها 26 هزار جلد بود که در حال حاضر به 800 هزار جلد ارتقا یافته است.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر 52 هزار عضو فعال در کتابخانه‌های عمومی استان زنجان وجود دارد، خاطر نشان کرد: از سال 84 تاکنون 180 درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه چهار دستگاه کتابخانه عمومی سیار در استان زنجان فعالیت می‌کند، ادامه داد: چهار باب کتابخانه عمومی نیز توسط خیران کتابخانه ساز در استان زنجان ساخته شده است.

احمدخانی با اشاره به ساخت کتابخانه مرکزی زنجان به عنوان بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی کشور اظهار داشت: 2.6 از مجموع کتابخانه‌های کشور در استان زنجان است که به ازای هر 12 هزار نفر یک باب کتابخانه تاسیس می‌شود.

وی افزود: بیش از 200 هزار مراجع در طول ماه به کتابخانه‌های عمومی سطح استان مراجعه می‌کنند.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه قبل از سال 84 در مجموع 70 کتابدار در استان زنجان فعالیت داشتند، تصریح کرد: در حال حاضر 137 کتاب‌دار در کتابخانه‌های استان فعالیت می‌کنند.

وی یادآور شد: همه کتابداران جذب شده در کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متخصص هستند و مدرک تحصیلی آن‌ها کارشناسی و کارشناسی ارشد است.

احمدخانی با اشاره به افتتاح 15 باب کتابخانه شهری و روستایی در روزهای آینده در استان زنجان، خاطر نشان کرد: در حال حاضر 28 باب کتابخانه نهادی و 38 باب کتابخانه عمومی در استان احداث شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون چهار همایش کشوری توسط امور کتابخانه‌های عمومی استان زنجان برگزار شده است، تصریح کرد: هر ماه نیز مسابقه عمومی برای سنین مختلف با عنوان "من کتاب می‌خوانم" در استان برگزار می‌شود.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با تاکید بر اینکه سرانه مطالعه استان زنجان نسبت به نرم کشوری بالا است، افزود: سرانه مطالعه در کشور 76 دقیقه و یک ثانیه و در استان زنجان 81 دقیقه و 35 ثانیه است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 120 انجمن کتابخانه عمومی در سطح استان و شهرستان‌ها تشکیل شده است، ادامه داد: سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کتابخانه‌ها بر عهده 120 نفر از فرهیختگان استان است.

احمدخانی به وضعیت مطلوب کتابخانه‌های عمومی استان زنجان از نظر تجهیزات، اعتبارات عمرانی و نوسازی اشاره کرد و گفت: بیش از 248 دستگاه رایانه در کتابخانه‌ها وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به تنظیم سند مطالعه در استان زنجان اظهار داشت: 149 فرهیخته در استان با تشکیل هشت کمیته در راستای افزایش سرانه مطالعه و ترویج فرهنگ کتاب خوانی، مشغول تنظیم این سند هستند.

انتهای پیام/س10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول