اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل درمان تامین اجتماعی مازندران:

مصرف آنتی‌بیوتیک در ایران 16 برابر جهان است

خبرگزاری فارس: مدیرکل درمان تامین اجتماعی مازندران گفت: میانگین مصرف آنتی‌بیوتیک در ایران، 16 برابر سرانه مصرف در جهان است.

مصرف آنتی‌بیوتیک در ایران 16 برابر جهان است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، محمد خورشیدی صبح امروز در حاشیه برگزاری کنگره ملی تجویز منطقی آنتی‌بیوتیک‌ها در مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم (ص) ساری در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: میانگین مصرف آنتی‌بیوتیک در ایران، 16 برابر سرانه مصرف در جهان است.

وی ادامه داد: علاوه بر مصرف آنتی‌بیوتیک، مصرف سایر داروها هم در کشور غیرمنطقی است و این نه فقط به اقتصاد سازمان‌های بیمه‌گر ضربه می‌زند بلکه چرخه سلامت بیمار را هم معیوب می‌کند.

خورشیدی تصریح کرد‌: به دلیل اینکه مواد اولیه تولید دارو، اغلب وارداتی است، این موضوع باعث خروج ارز از کشور و تاثیر منفی بر منافع ملی است.

وی یادآور شد: در شش ماه نخست امسال، آموکسی سیلین 500 در راس پرمصرف‌ترین آنتی‌بیوتیک‌ها با هزینه 5 میلیون و 600 عدد بود.

خورشیدی با اشاره به اینکه سفالکسین، کوآموکسی کلاو، سیپروفلوکساسین و سفکسیم در رده‌های بعدی مصرف قرار دارند، گفت: این آمار فقط مربوط به نسخه‌های بیمه‌ای در استان است و نسخه‌های غیربیمه‌ای محاسبه نشده‌اند.

وی با بیان اینکه این آمار جدای از بخش بستری است، ادامه داد: بیمارانی هم به صورت آزاد و بدون نسخه اقدام به خرید آنتی‌بیوتیک می‌کنند که محاسبه نشده‌اند.

خورشیدی با اشاره به اینکه سازمان‌های بیمه‌گر در شش ماه نخست امسال برای مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، یک میلیارد تومان هزینه پرداخت کرده‌اند، اظهار داشت: کوآموکسی کلاو 700 میلیون تومان هزینه داشته است.

وی با بیان اینکه 35 درصد از هزینه درمان‌های سرپایی، مربوط به هزینه‌های دارویی است، گفت: از این میزان 20 درصد مربوط به هزینه‌های آنتی‌بیوتیک‌ها است.

خورشیدی اذعان داشت: در تامین اجتماعی ماهانه 400 میلیون تومان هزینه آنتی بیوتیک پرداخت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه برای مصرف منطقی آنتی‌بیوتیک و داروها پیشنهادات و انتظاراتی داریم، عنوان کرد: تشویق پزشکان رعایت‌کننده موازین علمی در نسخه‌نویسی با پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی، نظام پزشکی و انجمن پزشکی مرتبط توسط سازمان‌های بیمه‌گر یکی از این پیشنهادات است.

خورشیدی با اشاره به اینکه باید سیستم تهیه و تدوین نوشتن نسخه‌های مشخص برای بیماری‌های شایع کشوری که جنبه علمی داشته باشد، راه‌اندازی شود، گفت: جلوگیری از فروش آنتی‌بیوتیک‌ها در داروخانه بدون نسخه پزشک از دیگر پیشنهادات در کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک است.

انتهای پیام/ن۲۰/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول