اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

درخواست والدین دلیل تجویز بی‌رویه آنتی‌بیوتیک است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: درخواست ناآگاهانه والدین یکی از دلایل مهم تجویز بی‌رویه و غیر منطقی آنتی‌بیوتیک است.

درخواست والدین دلیل تجویز بی‌رویه آنتی‌بیوتیک است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، ناصرالدین مصطفوی بعدازظهر امروز در دومین همایش تبیین جایگاه مربیان بهداشتی مدارس در مصرف منطق دارو در ارتباط با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در کودکان اظهار داشت: زمانی آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود که عفونت‌های میکروبی در فرد وجود داشته باشد، اما چرا با وجود تشخیص ندادن این نوع عفونت‌ها باز هم از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود که این مسئله به اصرار والدین بر می‌گردد.

وی نقش مدارس، رسانه‌ها، ارائه پمفلت‌های آموزشی به بیماران، نقش کارشناسان بهداشتی در آگاهی دادن به عامه مردم و گفتگوی پزشکی را در کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک توسط خانواده‌ها موثر خواند و بیان داشت: اگر گفت‌وگوی پزشکی و وقت گذاشتن پزشک برای بیمار در زمینه اطلاع‌رسانی صحیح مصرف آنتی‌بیوتیک به بیماران انجام نمی‌شود، به دلیل حجم بالای بیماران و اصرارهای بی‌مورد آنها است.

عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: علل عمده بیماری‌های کودکان علائم ویروسی است که خود به خود بهبود می‌یابد و آنتی‌بیوتیک‌ها تأثیری در بهبود آنها ندارند.

وی افزود: مصرف غیرضروری آنتی‌بیوتیک‌ها عوارض بسیاری برای بیمار، کشور و بشریت دارد که لازم است والدین از دخالت در نسخه‌نویسی پزشک پرهیز و به پزشک اعلام کنند.

عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: در خواست بیمار برای تجویز داروی آنتی‌بیوتیک، تزریق آموزش ناکافی پزشکان، نامشخص بودن تشخیص بیماری و نگرانی از مسائل قانونی و تبلیغات شرکت‌های دارویی از علل تجویز بیش از حد آنتی‌بیوتیک است.

وی اضافه کرد: زمانی که بیمار پس از چندین بار مراجعه به  پزشک از چند داروی یکسان استفاده می‌کند تصمیم می‌گیرد بدون تجویز پزشک، دارو را مستقیم از داروخانه تهیه و اقدام به خود درمانی کند که این عملکرد بیمار به نحوه غلط آموزش و ویزیت بیماران بر می‌گردد.

مصطفوی گفت: سیر معمول عفونت‌های ویروسی کودکان به شکل تنفسی، گوارشی و تب ویروسی است که در صورت اقدام درمانی صحیح به خوبی قابل کنترل است.

انتهای پیام/ش20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول