اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دانشیار بیماری‌های عفونی دانشکده پزشکی ساری:

توزیع اغلب داروهای آنتی بیوتیک به‌جا نیست

خبرگزاری فارس: دانشیار بیماری‌های عفونی دانشکده پزشکی ساری گفت: توزیع اغلب داروهای آنتی بیوتیک به‌جا نیست.

توزیع اغلب داروهای آنتی بیوتیک به‌جا نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، رویا قاسمیان پیش از ظهر امروز در کنگره ملی تجویز منطقی آنتی بیوتیک‌ها در بحث اصول درمانی ضد میکروبی اظهار داشت: شناخت عوامل میکروبی مسئول، شناخت الگوی مقاومت و حساسیت میکروبی باید در دوران مناسب ضد میکروبی در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه توزیع اغلب داروهای آنتی بیوتیک به‌جا نیست، تصریح کرد: وقتی بیمار با علائم عفونت به پزشک مراجعه می‌کند تصمیم اغلب پزشکان تایید وجود عفونت و رد علل غیرعفونی است.

قاسمیان با اشاره به اینکه نمی‌توانیم بیمار را متقاعد کنیم که عفونت ویروسی است و پس از 10روز اگر علائم ادامه داشت نیاز به آنتی بیوتیک دارد، ادامه داد: مشاهده تب در بیمار بلافاصله ما را به یاد عفونت می‌اندازد در صورتی که در همه موارد صحت ندارد.

دانشیار بیماری‌های عفونی دانشکده پزشکی ساری با بیان اینکه درباره مصارف آنتی بیوتیک‌ها، از مطالعات منطقه‌ای هیچ بازخوردی نداریم، یادآور شد: پزشکان بر اساس احساس خود به سراغ آخرین تیر درمانی می‌روند.

وی با اشاره به اینکه حدس بالینی پزشک می‌تواند در تجویز دارو کمک‌کننده باشد، گفت: اما با توجه به رشد روز افزون مقاومت به نظر می‌رسد که انجام تست‌های حساسیت ضد میکروبی برای تجویز آنتی بیوتیم‌ها ضروری خواهد بود.

قاسمیان با بیان اینکه ماهیت عفونت و عوامل مربوط به میزبان در انتخاب درمان ضدمیکروبی مناسب تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: آنتی بیوتیک باید با غلظت مناسب در نقطه هدف نفوذ کند، اما همواره نمی‌توانیم آنتی بوتیکی انتخاب کنیم که به نقطه هدف نفوذ کند.

دانشیار بیماری‌های عفونی دانشکده پزشکی ساری با اشاره به اینکه برخی آنتی بیوتیک‌ها توانایی نفوذ مناسب به سد خونی مغزی و رسیدن به مایه مغزی را ندارند، بیان داشت: گاهی آنتی بیوتیک به نقطه هدف می‌رسد اما در آن نقطه بی‌اثر می‌شود.

وی با بیان اینکه گاهی آنتی بیوتیک می‌تواند در آبسه، بی‌اثر باشد، ادامه داد: انتخاب آنتی بیوتیک مناسب به عوامل مرتبط مانند سن، آلرژی دارویی، بارداری، عملکرد کبدی و کلیوی، تداخل دارویی و عوامل ژنتیکی مرتبط است.

قاسمیان متذکر شد: تداخل دارویی نه تنها مشکلی از بیمار را برطرف نمی‌کند بلکه بر مشکلات بیمار می‌افزاید.

وی با ابراز نگرانی از شایع‌شدن چند درمانی آنتی بیوتیک‌ها، تصریح کرد: همیشه آثار مصرف چند آنتی بیوتیک به صورت همزمان سودمند نیست و حتی عوارضی هم به همراه دارد.

دانشیار بیماری‌های عفونی دانشکده پزشکی ساری با بیان اینکه انتخاب آنتی بیوتیک باید هدف‌دار و علمی باشد، اذعان داشت: در درمان‌های سرپایی نباید توام درمانی صورت گیرد.

انتهای پیام/ن۲۰/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول