مظفر نامدار امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در رشت درباره اهمیت حضور مردم در انتخابات، انقلاب اسلامی را انقلاب آزادی عقل و استقلال عقیدهها دانست.
وی اظهار داشت: انقلاب اسلامی ساختار اجتماعی ایران قبل از انقلاب را نابود کرد و هدف انقلاب اسلامی ایران تنها دگرگونی صورت قدیم نظام سلطنتی نبود بلکه میخواست مجموعه ساختار اجتماعی ایران را قبل از انقلاب نابود کند بنابراین ضروری بود که علیه تمام قدرتهای تثبیت شده در چنین جامعهای به مبارزه برخاسته و همه امتیازهای به رسمیت شناخته شده برای بسیاری از جریانها، افکار و اندیشهها را براندازد و به کار تشریفات پادشاهی و شاخصههای سلطنتی پایان دهد و شیوههای زندگی و میثاقهای جدیدی را بنا گذارد.
این نامزد انتخابی مجلس نهم یادآور شد: یکی از نخستین اقدامهای انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره)، در راستای خلاصی ذهن مردم از برداشتهای نظم شاهنشاهی، درهم کوبیدن برداشتهای فرمانبری از اقتدار رژیم پیشین و سپردن امور به دست مردم و وادار کردن جامعه به اندیشه و تفکر پیرامون راههای رسیدن به یک جامعه آزاد، آباد و انسانی بود.
وی ادامه داد: این اقدام در ابتدا منجر به هرج و مرج انقلابی شد اما در زیر این سطح یک قدرت گسترده متمرکز در حال شکلگیری بود که تمام قدرتهای پراکنده و ضعیفتر را در یک ساختار نظم سیاسی جدید سازماندهی میکرد و آن قدرت مردم در بستر یک اندیشه دینی حول یک نظریه سیاسی جدید با عنوان نظریه ولایت فقیه بود.
نامدار افزود: مهمترین وظیفهای که امام (ره) از همان سالهای پس از سقوط رضاخان در سرلوحه مبارزات فکری و سیاسی خود قرار داد، شالودهشکنی گفتمانهای مشروعیت عقلی و دینی نظام سلطنتی بود.
وی با بیان اینکه جنبشها و نهضتهاى سیاسى بدون حضور مردم میسر نمیشود ابراز داشت: نهضت مشروطه نیز این چنین بود، اما در جامعهاى با ساختار فرهنگى-اجتماعى ایران بسیج تودهها و حضور آنان در صحنه مبارزه بدون نظر و رهبرى علماى دینى انجام نمیگرفت و تمام مورخان بر نقش علما در بسیج و رهبرى مردم در نهضت مشروطیت تاکید دارند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه اقشارى که نسبت به دیگر اقشار از آگاهى بیشترى برخوردارند فعالیت بیشترى در صحنه دارند خاطر نشان کرد: این امر موجب شد که پارهاى از جریانها در تحلیل جنبشهاى اجتماعی، انقلابها یا نهضتها نوعى نگاه قشربندى اجتماعى یا طبقاتى داشته باشند و تحلیل جنبش ما از این زاویه و به ویژه جنبشهایى که در جوامع دینى رخ مىدهند، چندان قابل اعتماد و اعتبار نیست و به نتیجه درستى نمىرسند و اگر چه در جنبش بخشى از اقشار به دلیل آگاهىهایى که دارند جایگاه ویژهاى را پیدا مىکنند اما این ویژگى به معناى این نیست که یک قشر مىتواند جنش اجتماعى را ساماندهى کند.
وی حضور حداکثری مردم در پای صندوقهای رأی را موجب ارتقای قدرت چانهزنی و دیپلماسی ایران در سطح منطقه و جهان عنوان کرد.
نامدار در ادامه با انتقاد از برخی تبلیغات انتخاباتی تصریح کرد: کاندیدایی که خود قوانین و اخلاق انتخاباتی را رعایت نمیکند چگونه میخواهد در آینده در مجلس حضور یابد و برای ملت تصمیمات سرنوشتسازی بگیرد.
انتهای پیام/خ۲۰/د1000