اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سمینار ارتقای تغذیه بالینی تاکید شد

استفاده از متخصصان تغذیه در بیمارستان‌های کهگیلویه و بویراحمد

خبرگزاری فارس: معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به اهمیت تغذیه بالینی گفت: بر اساس استانداردهای جهانی، در هر 50 تخت بیمارستانی باید یک متخصص تغذیه استفاده شود که باید این مهم در بیمارستان‌های این استان عملیاتی شود.

استفاده از متخصصان تغذیه در بیمارستان‌های کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، اورنگ ایلامی ظهر امروز در سمینار ارتقای تغذیه بالینی اظهار داشت: مسئله تغذیه بالینی از بخش‌های چالشی نظام سلامت است که سال‌ها مورد غفلت واقع شده و این در حالی است که مراجع طب سنتی اسلامی و ایرانی همواره در طبابت خود به امر تغذیه توجه ویژه معطوف داشته‌اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، بهبود وضعیت مراقبت‌های تغذیه بالینی در بیمارستان‌ها، گسترش انطباق خدمات تغذیه بالینی با مقررات آئین‌نامه‌ای تأسیس بیمارستان‌ها و ارتقای دانش کارشناسان را از جمله اهداف برپایی این سمینار برشمرد.

وی بیان داشت: هم‌اکنون در سطح جهان 925 میلیون نفر گرسنه‌اند که مطابق با این رقم به ازای هر هفت نفر در دنیا، یک نفر روز خود را با گرسنگی آغاز می‌کند و به پایان می‌رساند که بیشترین افراد در این قشر روستائیان ساکن آسیا و آفریقا هستند که خود تولیدکنندگان اصلی مواد غذایی در سطح دنیا به شمار می‌آیند.

ایلامی تصریح کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد در میان استان‌هایی که دارای شاخص BMI بالای 24 هستند، جزو آخرین استان‌ها و مازندران در رده نخست قرار دارد.

وی افزود: با توجه به افزایش متخصصان رشته تغذیه در مقاطع کارشناسی و ارشد، انتظار می‌رود تا هماهنگ با شاخص‌های مرتبط ما شاهد حضور حداقل یک متخصص تغذیه به ازای هر 50 تخت در بیمارستان‌ها باشیم و این در حالی است که هم‌اکنون متخصصان تغذیه در بیمارستان تنها در بخش طبخ، توزیع و بهداشت غذای بیمار دخیل هستند.

سید حسام‌الدین نبوی‌زاده نیز در این سمینار در تشریح اهمیت توجه به همگامی دو فاکتور تغذیه و مسائل بالینی اظهار داشت: تاکنون حتی متخصصان تغذیه نیز به نحو مطلوب این مبحث را مورد پردازش قرار نداده‌اند در حالی که بیش از 160 آیه در قرآن کریم به تغذیه بشر پرداخته‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان داشت: طب قدیم ایرانی به همگامی تغذیه و طبابت دقت ویژه‌ای مبذول داشته که چنانچه مورد توجه قرار می‌گرفت پتانسیل رقابت با طبابت غرب را دارا بود و در صورت رها نشدن هم‌اکنون به مانند آن پیشرفت کرده بود.

نبوی‌زاده ادامه داد: لزوم سیاست‌گذاری در امر تغذیه بالینی و عدم استفاده از آنتی بیوتیک‌ها، لزوم حضور مشاور در امر تغذیه بیماران، لزوم حضور یک کارشناس تغذیه به ازای هر 50 تخت بیمارستانی و نیز ایجاد پوشش بیمه‌ای برای این خدمات را از جمله نکاتی برشمرد که می‌بایست در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه سمینار ارتقاء تغذیه بالینی، کامبیز کشاورز نیز متخصص اطفال، اسفندیار افشون کارشناس ارشد تغذیه، جان محمد ملک‌زاده دکترای تغذیه، رزینا عباسی لرکی، مهدی اکبرتبار و دکتر سید علی کشاورز در ارتباط با موضوع سمینار مطالبی را به حضار ارائه کردند.

 سمینار ارتقای تغذیه بالینی، که از سوی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ترتیب داده شده بود با حضور رئیس دانشگاه، متخصصان و اساتید تغذیه، دست‌اندرکاران نظام سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد و دانشجویان رشته تغذیه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در سالن دکتر کنعانی این دانشگاه برگزار شد.

سمینار ارتقای تغذیه بالینی با برگزاری پرسش و پاسخ و طرح مشکلات این بخش از سوی دست اندرکاران و در سالن دکتر کنعانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به پایان رسید.

انتهای پیام/صا10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول