اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر دانشکده علوم پزشکی نیشابور:

تغذیه سالم در حفظ سلامت مهم‌ترین نقش را دارد

خبرگزاری فارس: کارشناس بیماری‌های غیرواگیر دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور گفت: تغذیه سالم مانند مصرف سبزیجات و میوه‌جات به اندازه کافی و کاهش مصرف نمک و قندهای ساده و چربی‌ها در حفظ سلامت مهم‌ترین نقش را دارد.

تغذیه سالم در حفظ سلامت مهم‌ترین نقش را دارد

مرتضی فاضل نیشابوری به‌مناسبت گرامی‌داشت هفته سلامت مردان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نیشابور اظهار داشت: سیگار، کلید ورود انواع سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی و عروقی و ریوی به بدن انسان است و اعتیاد یک ناهنجاری روانی، فرهنگی و اجتماعی است و از آن به‌عنوان درمان بیماری‌ها و تفریح نمی‌توان استفاده کرد.

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر دانشکده علوم پزشکی نیشابور ورزش و فعالیت بدنی در اوقات فراغت را در حفظ و تداوم تندرستی بسیار حائز اهمیت دانست و عنوان کرد: ورزش کردن را جزو عادات زندگی خود قرار دهید و حداقل روزی 30 دقیقه ورزش کنید.

وی تصریح کرد: بالا بودن فشارخون را جدی بگیرید و بدانید پرفشاری خون در اکثر موارد بدون علامت است و فشار خون بالا را باید با رعایت رژیم غذایی، ورزش و کاهش مصرف نمک در سطح مطلوب نگه داشت.

وی خطاب به مردان با بیان اینکه باید تغییرات گوارشی و تغییرات در اجابت مزاج را جدی بگیرید، یادآور شد: آب به اندازه کافی بنوشید و خودسرانه دارو مصرف نکنید.

نیشابوری با اشاره به اینکه رعایت اصول ایمنی و استفاده از لوازم ایمنی در هنگام کار از بسیاری صدمات ناشی از کار پیشگیری می‌کند، افزود: رعایت قوانین رانندگی و استفاده از کمربند در هنگام رانندگی و کلاه ایمنی هنگام استفاده از موتورسیکلت از راه‌‌های کاهش خطرات بیرونی برای مردان هستند.

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر دانشکده علوم پزشکی نیشابور خاطرنشان کرد: چاقی شکمی، تری گلیسرید بالا، HDL کلسترول پایین، قند خون بالا و فشار خون بالا خطر سکته‌‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

وی اضافه کرد: در مردان چاقی شکمی و دور کمر بیش از 102 سانتی‌متر، تری‌گلیسرید بیشتر از mg/di 150، HDL کلسترول کمتر از mg/di 40، فشار خون بیشتر یا مساوی mmHg 85/130 و قند خون بیشتر از 100، پنج علامتی است که خطر سکته‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

نیشابوری یادآور شد: البته داشتن سه علامت از این پنج علامت برای افزایش قابل توجه خطر بیماری‌های قلبی کافی است.

وی استفاده از هورمون‌های آنابولیزان(مانند ناندرولون و تستوسترون) را برای بدنسازی دارای عوارض زیادی عنوان کرد و یادآور شد: استفاده از این داروها به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور گفت: عوارض کلیوی، چشمی، قلبی و عروقی و عصبی دیابت جبران‌ناپذیر است؛ بنابراین کنترل قند خون را جدی بگیرید.

فاضل نیشابوری با اشاره به اینکه کاهش یا افزایش ناگهانی وزن می‌تواند هشدار دهنده باشد، یادآور شد: پرخاشگری ، افسردگی و اضطراب بیش از حد را نیز به پزشک اطلاع دهید.

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر دانشکده علوم پزشکی نیشابور تصریح کرد: برای درمان ناتوانی جنسی و اختلالات انزال از مصرف خودسرانه داروها و سوء مصرف مواد پرهیز کنید و با پزشک مشورت کنید.

وی تغییرات ادراری مانند فوریت در دفع ادرار، دفع دردناک ادرار، قطع و وصل شدن ادرار، باقی ماندن ادرار در مثانه را از نشانه‌های مشکلات پروستات به‌صورت خوش‌خیم یا بدخیم دانست و تأکید کرد: تست غربالگری سرطان پروستات به‌همراه معاینه توشه رکتال به‌طور سالانه و مشاوره با متخصصین اورولوژی برای تمام مردان بالای 50 سال توصیه می‌شود.

انتهای پیام/خ۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول