اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از گلستان تا بهارستان - 148

نتیجه مناظره انتخاباتی 6 کاندیدای گلستانی

خبرگزاری فارس: نتیجه مناظره انتخاباتی نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه گرگان و آق‎قلا که قرار بود با حضور شش کاندیدا انجام شود با گفتمان دو تن از کاندیداها برگزار شد.

نتیجه مناظره انتخاباتی 6 کاندیدای گلستانی

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان مناظره انتخاباتی در سالن مطهری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با حضور احمد طاطار و قدسیه آبشناس دنبال شد و صندلی‎های خالی کاندیداهایی که قرار بود در این مناظره حضور داشته باشند همچون اسماعیل اسلامی، عیسی امامی و نقی طبرسا تا پایان جلسه به همین منوال خالی ماند.

احمد طاطار یکی از نامزدهای حوزه انتخابیه گرگان که یکی از کاندیداهای جوان این دوره است با حضور به موقع در جلسه، حاضر و ضمن ارائه بیوگرافی اولیه از خود، پاسخگوی یک به یک سوالات دانشجویان شد.

* هرکس لیاقت و شایستگی دارد باید وارد خانه ملت شود

طاطار دانشگاه را بهترین فرصت برای انجام کار گروهی و آموزش الفبای مدیریت به دانشجویان توصیه کرد و اظهار داشت: دانشجویان باید یک مسئولیت ولو کوچک، در دانشگاه به عهده بگیرند تا بتوانند مدیریت آن مجموعه زیردست خود را بیاموزند.

وی در خصوص برنامه‎های خود بیان داشت: شش کارگروه اصلی در چارت برنامه‎ریزی خودمان تعریف کردیم شامل کارگروه‎های اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی که اعضای آن نخبگان و جوانان هستند.

این کاندیدای جوان در خصوص سوالی مبنی بر اینکه آیا فعالیت دانشجویی کفایت قانون‎گذاری در سطح کلان مجلس را برای تعیین تکلیف 70 میلیون جمعیت می‎کند یا خیر این‎گونه پاسخ داد و خاطر نشان کرد: مدیریت از جمع‎های کوچک آغاز و به مجموعه‎های بزرگتر ختم می‎شود، لذا اگر آموزش اصول مدیریتی و برنامه‎ریزی طبق اساس و منطق علمی باشد این مجموعه‎های کوچک قابل تعمیم به مجموعه‎های بزرگتر هستند.

طاطار اضافه کرد: برای کمک به هموطنان الزام‎آور نیست کسی حتما مسئولیت اجرایی در شغلی و یا اداره‎ای را داشته باشد در عین‎ حال تیم برنامه‎ریزی قوی به همراه دارم که در ابعاد شش اهرم اصلی، برنامه‎ریزی می‎شود و هرکس لیاقت و شایستگی دارد باید وارد خانه ملت شود چون هدف مشترک، و خدمت به مردم در دوره نمایندگی است.

وی در خصوص اینکه اگر در مجلس، همفکران شما ایده‎های اقتصادی و فرهنگی‎تان را نپذیرند چه تدبیری خواهید کرد ابراز داشت: نظام مجلس، یک نظام آرایی است و با اعتقادی که از خودم دارم حتما می‎توانم نظر غیرهمفکران خود را نیز جلب کنم و به منطق خود نزدیک کنم به‎ طوری که قبل از رأی‎گیری موافق من شوند و کفه ترازو به آن چیزی که فکر می‎کنم پیش برود.

* اقتصاد کشور نیاز به تحولاتی دارد

کاندیدای حوزه انتخابیه گرگان و آق‎قلا در خصوص برنامه‎های اقتصادی اذعان داشت: اقتصاد کنونی جامعه ما با یک سری چالش‎هایی مواجه است و نیاز به تحولاتی دارد که باید بر پایه سه اصل قانون اساسی، فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری همچنین سند چشم‎انداز توسعه برنامه‎ریزی شوند که اگر با این سه عامل، پیش برویم یقینا این سند قابل خدشه نخواهد بود.

طاطار اصلی‎ترین وظیفه نماینده را قانون‎گذاری دانست و یادآور شد: اگر وظایف نمایندگان را در دو بخش مجلس و حوزه انتخابیه در نظر بگیریم طبق قانون اساسی هر نماینده مجلس حق دارد در تمام مسائل داخلی، خارجی و بین‎المللی اظهارنظر و دخالت کند.

وی تصریح کرد: اولویت اصلی که در حوزه انتخابیه دنبال می‌کنم کارهای عمرانی و اقتصادی است چه بسا که نمود بیشتری در جامعه پیدا می‎کنند، ما یک هدف داریم و آن بالابردن شأن و منزلت اجتماعی است چرا که در کشورهای دیگر شأن و منزلت انسانی خیلی بالاتر از ایران رعایت می‎شود که اینجا این‌طور نیست و به طور مثال در ایران برای یک جانباز و یا یک معلول امکاناتی وجود ندارد که یک اصلی ساده در این ارتباط است.

این کاندیدا درباره اعتقاد به ولایت فقیه بیان داشت: ولایت فقیه ادامه ولایت رسول‌الله است و ولی‎فقیه نائب ایشان در زمین تا ظهور حضرت حجت (عج) است.

طاطار در پاسخ به این سوال که اگر به مجلس ورود پیدا کنید آیا طرح سوال از رئیس جمهور را مطرح خواهید کرد افزود: هر نماینده حق دارد در تمام مسائل کشور دخالت و اظهارنظر کند و هر زمان که نیاز باشد باید از رئیس جمهور سوال شود و قطعا این کار انجام خواهد گرفت و اگر به عنوان نماینده انتخاب شوم پیگیر سوالات خواهم بود.

* در فراکسیون رنگی شرکت نخواهم کرد

وی در خصوص تمایل خود در کمیسیون و فراکسیون مدنظر عنوان کرد: کمیسیون آموزش و تحقیقات را ترجیح می‎دهم، خودم را یک کاندیدای مستقل می‎دانم و به هیچ حزب و شاخه‌ای وابسته نیستم، در فراکسیون رنگی نیز شرکت نخواهم کرد.

طاطار در پاسخ به این سوال که برای حفظ فرهنگ و آداب و رسوم چه خواهید کرد ادامه داد: بحث فرهنگی یکی از کارهای اصلی است، ما در زمینه فرهنگی کاستی‎هایی داریم مخصوصا در منطقه‎ای که ما در آن زندگی می‎کنیم، در یک‎سری از کارها باید بسترسازی‎هایی شود تا توسعه فرهنگی داشته باشیم و باید بر اساس برنامه مدون و زمان‌بندی شده پیش برویم تا اتحاد و همدلی بین اقوام و قومیت‎ها را داشته باشیم.

این کاندیدا با اشاره به هدف خود از رفتن به مجلس نهم گفت: اصلی‌ترین هدف من برای شرکت در انتخابات به‎عنوان یک نماینده، احساس وظیفه است همچنین ایجاد بسترهای مناسب برای توسعه و خدمت و نیز حضور حداکثری مردم به انتخابات است.

* آموزش و تحقیقات در کشور  دچار کمی‎گرایی است

تا این قسمت از جلسه که مدیریت آن توسط مجری با ارائه سوالات دانشجویان پیش می‎رفت، بعد از گذشت تقریباً نیم ساعت از شروع جلسه، مراسم حالت دیگری به خود گرفت و دانشجویان خواستند خودشان سوالات را از این کاندیدا بپرسند، تیرگری یکی از دانشجویان پسر این دانشگاه پای تریبون رفت و در همان ابتدا قبل از ارائه پرسش خود گفت؛ سالی که نکوست از بهارش پیداست و آن را به خانم آبشناس کاندیدای نهمین دوره مجلس شورای اسلامی نسبت داد و در ادامه گفت: آقای طاطار شما با جسارت جوانی‎تان در عرصه انتخابات حاضر شدید و می‎خواهید در کمیسیون آموزش و تحقیقات فعالیت داشته باشید چه برنامه‎ها و راهبردهایی دارید که در پیشرفت برنامه پنجم توسعه مؤثر باشد و این کاندیدا در پاسخ متذکر شد: برنامه پنج ‎ساله و سند راهبردی افق 1404 یکسری قوانین پیش‎نویس شده که باید بر طبق آن حرکت کرد، اما می‎توان از خلاقیت‎ها و نوآوری‎ها بهره برد و ایده‎پردازی کرد در حالی‎که اکنون در کشور از نظر آموزش و تحقیقات دچار کمی‎گرایی هستیم و کیفیت فدای کمیت می‌شود که این وضعیت را قبول ندارم حتی در دانشگاه نیز قبولی کارشناسی‎ ارشد بیشتر از کارشناسی است در حالی‎که امکانات، همان امکانات چند سال قبل است که اصلاً راضی‌کننده نیست.

* فساد بزرگ اقتصادی ناشی از نقص قانون بود

وی در خصوص توسعه کشاورزی استان ابراز داشت: ما دو اصل را باید در اداره کشاورزی مدنظر بگیریم که این حوزه نیاز به تقسیم ملی دارد و مبحث دوم نیز پرداختن به مقوله دانایی محوری است که ما اکنون نه تقسیم کار داریم و نه دانایی محوری را در بخش کشاورزی، چه بسا اینکه در زمینه محصولات کشاورزی مشکل داریم و بعد از هدفمندی یارانه‎ها در زمینه دامپروری مشکل جدی داریم و یک‎سری ایرادات کلی که در نحوه تطابق با قانون هدفمندی یارانه‎ها یک چالش اساسی وجود دارد که بعد از مرحله دوم نیز طبق پیش‎بینی‎ها باید برای آن چاره‎ای اندیشیده شود.

کاندیدای نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در خصوص فساد اقتصادی و آقازادگی تصریح کرد: مهم‌ترین مجرایی که در فساد اقتصادی اخیر بر آن وارد است نقص قانون بود و این فساد اقتصادی بزرگ، چشم و گوش خیلی‎ها را باز کرد بعضی فکر می‎کردند داخل نظام همه چیز روبه‎راه است و همه قوانین و نظارت‎ها درست انجام می‎شود، اما بروز چنین مسئله‎ای بهانه‎ای شد برای یک خانه‎تکانی اساسی در این زمینه که ان‌شاءالله با نظارت بیشتر محقق می‎شود.

بالاخره بعد از 40 دقیقه تأخیر قدسیه آبشناس دیگر کاندیدای نهمین دوره مجلس شورای اسلامی وارد جلسه شد و پس از ورود بدون حتی ارائه بیوگرافی، این سوال از ایشان مطرح شد آیا شایسته است نماینده مجلس بدون هیچ سابقه مدیریتی وارد این گود شود که ایشان پاسخ داد: همین که من خانمم، در دانشگاه تدریس کردم، 20 سال و اندی مشاور دبیرستان‎ها و خانواده بودم الان هم جرأت کردم، با این عرصه پرشور انتخابات که همه رقبای بنده مردان قوی و حتی نمایندگان قدرتمند هستند، پس می‎توانم مدیر محکمی باشم.

* قلب قانون، بودجه است و تصویب بودجه کار نمایندگان است

این کاندیدای زن، در همان ابتدای جلسه چنان محفل را به وجد آورد که با کف و تشویق دانشجویان همراه شد.

آبشناس در خصوص اهداف و برنامه‎های خود گفت: رشته تخصصی من حقوق است، ما در مجموعه خودمان کارگروه‎های مختلفی داریم که اکثرشان کارشناس‎ ارشد هستند بنابراین اهداف و برنامه‎های ما تلفیق و ترکیبی از تفکرات است و اکثر این افراد جزو مجربین دستگاه‎های اجرایی هستند، اما آنچه که به شکل اجرایی مطرح شده زمانی تامین می‎شود که افراد وقتی به‎عنوان نماینده وارد مجلس می‎شوند بتوانند در قانون آن را بگنجانند چرا که قلب قانون، بودجه است و تصویب بودجه، کار نمایندگان است؛ لذا برنامه‎ها محقق نمی‎شوند مگر هنگام تصویب بودجه تا برای اجرای برنامه سهم‎خواهی کنند و اگر نمایندگان بتوانند در راستای انجام وظیفه‎شان به درستی عمل کنند شاهد اتفاقات خوبی در استان خواهیم بود.

وی در پاسخ به این سوال که در چه جبهه‎ای قرار دارید و هدف اصلی شما برای رفتن به مجلس چیست یادآور شد: بنده هیچ جبهه‎ای ندارم و قرار نیست در مقابل کسی بایستم بلکه می‎خواهم میان مردم و برای مردم در راستای تحقق اهداف نظام گام بردارم و تابع مقام معظم رهبری هستم.

* قوانین ما قوانین مکفی است مجریان قانون ضعیف عمل می‎کنند 

این کاندیدا در خصوص فساد اقتصادی و آقازادگی بیان داشت: قوانین ما قوانین مکفی است و نشأت گرفته از قرآن و سنت است حتی قوه قضائیه نیز به لحاظ قانونی مکفی است، اما آنچه مشکلات را ایجاد می‎کند در اجرای قوانین است و مجریان قانون، ضعیف عمل می‎کنند و فکر نمی‎کنم هیچ خادم مردمی که می‎خواهد وارد مجلس شود با آقازادگی و فساد ناشی از آن موافق باشد و قطعا ما نیز مخالف این ماجرا هستیم و بنده نیز یکی از همین مردم هستم.

فضای جلسه زمانی جالب‎تر شد که از کاندیداها پرسیدند آیا به خودتان رای می‎دهید؟ که قدسیه آبشناس با اطمینان کامل و چنان قاطعانه گفت حتما به خودم رأی می‎دهم و مطمئن هستم اگر کسی مرا بشناسد نیز به من رأی خواهد داد و در ادامه نیز احمد طاطار بدون هیچ فوت وقتی اعلام کرد من نیز به خودم رأی می‎دهم و قطعا می‎دانم همه اینهایی که در جلسه حاضر هستند به من رای خواهند داد.

تازه جلسه مناظره داشت گرم می‎شد و در همین حین، علی احمدی یکی از دانشجویان خواست تا پای تریبون بیاید و سوالاتش را مطرح کند وقتی این دانشجو پای تریبون قرار گرفت قبل از پرسش تذکری به قدسیه آبشناس داد و گفت: بهتر نیست به جای اینکه فضا را احساسی کنید کمی مردمی حرف بزنید، خانم بودن، مشاور بودن، 20 سال درس دادن، جرأت داشتن این‎ها نمی‎تواند یک نماینده خوب بسازد لذا دو سال از شما کاندیداها می‌خواهم نظرتان را در خصوص طرح نظارت بر نمایندگان بگویید همچنین درباره اشراف سیاسی یک نماینده مجلس چه نظری دارید؟ اینکه همه نمایندگان اولش حرف‎های خوبی می‎زنند، اما بگویید چطور می‎توانیم به شما اعتماد کنیم؟

طاطار در پاسخ به این سوالات گفت: اگر نمایندگان مورد نظارت قرار نگیرند احتمال خدشه در سیستم وجود دارد و در مورد اشراف سیاسی و امور مادام‎العمر که قرار بود به نمایندگان ادوار رقیب بدهند را قبول ندارم و قرار نیست هر کسی که یک دوره در مجلس بوده برای همیشه خودش را نماینده مجلس بداند.

* نماینده‎ای که با احساسات ایجاد تعامل کند می‎تواند سهم‎خواهی کند

آبشناس نیز دیگر کاندیدایی بود که قبل از پاسخ دادن به سوالات این دانشجو اجازه خواست که می‎تواند جواب بدهد یا... و بیان داشت: اگر بنده فضا را احساسی کردم برای این بود که جلسه خیلی خشک و غم‌زده پیش می‎رفت و بعضی‎ها چرت می‎زدند، من مادرم سرشت من با احساسات آمیخته شده، شما نمی‎توانید سرشتم را از من بگیرید و اگر به مجلس راه یابم باز هم با احساساتم خواهم رفت و معتقدم نماینده مجلسی که با احساسات ایجاد تعامل کند قطعا برای هدایت مصوبات مجلس می‎تواند سهم‎خواهی کند.

اما در مورد طرح نظارت باید بگویم، اگر نظارت در جایی وجود نداشته باشد فساد در آن جامعه وارد خواهد شد.

احساسات این کاندیدا همچنان سکوت را در مجلس حاکم کرده بود و با قاطعیت ادامه داد: شما 33 سال دارید به مردها رأی می‎دهید و نتیجه‎اش را هم دیدید حالا این بار آزمایش کنید بالاخره ما 33 سال از شما مردان طلبکار هستیم شما برای رأی گرفتن قبلا سراغ ما آمدید این بار را آزمایش کنید نهایتاً این خواهد شد که چهار سال دیگر روی 33 سال.

* اهل هیچ‎گونه رانت نیستم

سوالات از کاندیداها پایانی نداشت و هر دانشجویی سوالاتی مطرح می‎کرد و آخرین سوال نیز از آبشناس این بود که اگر بعد از انتخابات، شما که منتصب به قوم سیستانی هستید اگر برخی از قوم شما ادعای رانت کنند چه خواهید کرد؟ این کاندیدا در پاسخ تصریح کرد: من از همه مردم رأی می‎خواهم، بنده اهل هیچ‎گونه رانت نیستم و ان‌شاءالله آراء هم نشان خواهد داد که همه آرا به بنده قومیتی نیست و باید با قاطعیت بگویم هیچ اسپانسر مالی غیر از همسرم از کسی ندارم و هزینه گزافی نیز در این راستا صرف نکرده‎ام برای اینکه معتقدم مردم در انتخاب آزاد هستند و نباید از راه تزویر و مخارج سنگین از مردم رأی گرفت.

در پایان این مناظره صدا و سیمای استان با طرح دو سوال مبنی بر اینکه چرا در انتخابات شرکت می‎کنید و معیار شما برای کاندیدای اصلح چیست به طور نمادین، انتخاباتی در راستای این سوالات برگزار کرد.

گفتنی است: مراسم مناظره امروز با حضور ریاحی، شعبانی، بنی‎یعقوبی از دیگر کاندیداهای حوزه انتخابیه گرگان و آق‎قلا در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی عصر امروز در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان خواهد بود.

===============

گزارش از زهره رجبی

==========

انتهای پیام/ن۱۰/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول