اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نشست خبری نماینده مردم قم در مجلس/ بخش دوم

لاریجانی: شرکت در انتخابات فرهیختگی ملت را به رخ دشمنان می‌کشد

خبرگزاری فارس: نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: حضور ملت ایران پای صندوق‌های رای توان بسیار برجسته‌ای برای ملت ایران در پس زدن حریف به وجود می‌آورد و فرهیختگی ملت ایران را به رخ دشمن می‌کشد.

لاریجانی: شرکت در انتخابات فرهیختگی ملت را به رخ دشمنان می‌کشد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، علی لاریجانی در نشست خبری خود با خبرنگاران در قم، در خصوص قطع صدور نفت به کشورهای اروپایی از جانب ایران اظهار داشت: اروپایی‌ها بودند که نشستی داشتند و مسئله تحریم نفتی ایران را مطرح کردند و فکر می‌کنم موضع‌گیری مجلس هشتم در مورد اینکه با زبان زور با ایران در مسئله نفت صحبت می‌کنند اقدام درستی بود و اقدام وزیر نفت در مورد اینکه صدور نفت به چند کشور اروپایی را قطع کردند هم کار درستی بود و فکر می‌کنم گام بعدی را هم باید بردارند.

وی افزود: کشورهای اروپایی باید بدانند که با مشی عقلایی باید با ایران رفتار کنند نه اینکه هرچه آمریکایی‌ها دیکته کردند را اجرا کنند و مناسباتشان باید مناسبات متفاوتی باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد اجرای طرح دوم هدفمندی یارانه‌ها با اذعان به نارضایتی عمومی در مورد اجرای این طرح گفت: نارضایتی به وجود آمده خود معلول عدم اجرای درست قانون است.

وی تصریح کرد: در اصل قانون اینگونه پیش بینی شده بود که 30 درصد منابع صرف فعالیت‌های تولیدی مانند دامداری، کشاورزی، بهبود وضع بهداشت، بهبود وضع حمل و نقل و... شود که اینگونه نشد، از سوی دیگر در قانون بودجه گفته شده بود این مقدار وجوهی که بین مردم پخش می‌شود از طریق اوراق مشارکت در سطح 30 هزار میلیارد تومان جمع شده و به سمت کارهای تولیدی برود این کار هم رخ نداد و نقدینگی که در جامعه بود چون به سمت تولید نمی‌توانست برود به سمت سکه و ارز رفت و آن نابسامانی‌ها را به وجود آورد.

لاریجانی یادآور شد: اگر رشد نقدینگی همراه با تولید باشد تورم و گرانی ایجاد نمی‌کند اما اگر رشد نقدینگی در جامعه باشد اما تولید در رکود باشد، تورم پدید می‌آورد و الان در این نقطه هستیم، پس اگر قانون هدفمندی یارانه‌ها به درستی اجرا می‌شد شاهد این وضع نبودیم.

وی ادامه داد: در قانون هدفمندی پیش بینی شده بود که با شیب ملایمی این کار صورت پذیرد که این کار هم عملیاتی نشد، حالا در یک وضعیتی هستیم که گام بعدی را باید آهسته‌تر برداشت، پس در مجلس مصوبه‌ای گذراندیم که دولت نمی‌تواند گام بلندی در این زمینه بردارد و این بحث می‌ماند تا در لایحه بودجه در مورد آن بحث شود.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوالی در مورد توسعه و آبادانی استان قم گفت: در قم تلاش‌های خوبی در این فاصله انجام شد و از همه کسانی که همکاری داشتند تشکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: مهم‌ترین مسئله آب قم بود که طی دو دهه روی زمین مانده بود که با دستور مقام معظم رهبری این مشکل حل شد اما این طرح هنوز پایان نیافته و باید سریع‌تر تمام شود.

لاریجانی یکی دیگر از طرح‌ها را طرح حرم تا جمکران عنوان کرد و افزود: گام اصلی طرح حرم تا جمکران برداشته شده و با سرمایه گذاری از طریق اوراق مشارکت این کار صورت گرفت و راه برای مردم باز شد، اما باید هر چه سریع‌تر این طرح به نتیجه برسد.

وی با اشاره به ویژگی زائرپذیری قم عنوان کرد: فرودگاه قم خواسته‌ای منطقی بود، چون قم شهر زیارتی است و امکانات وسیعی دارد و داشتن فرودگاه برای زائرین و صنعتگران می‌تواند مفید باشد، که کار شروع شده و پیشرفت خوبی هم داشته و حرکت آن شتاب خوبی دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی مترو را در گشودن گره ترافیکی در قم موثر شمرد و گفت: با توجه به اینکه قم شهر زیارتی و مهاجر پذیر است اگر در 5 سال آینده این پروژه محقق نشود، در بحث ترافیک مشکل خواهد داشت، بنابراین باید با سرعت خوبی پیش برود. منوریل هم طرح خوبی است و اگر تلاش شود شاید ظرف دو سال آینده به اتمام برسد.

وی با بیان اینکه چند شهرک صنعتی اطراف قم به وجود آمده که باید توسعه یابد، خاطرنشان کرد: قم با داشتن یک میلیون نفر جمعیت باید سمت گیری صنعتی داشته باشد.

لاریجانی با اشاره به وجود 300 مرکز پژوهشی در قم بیان داشت: در حوزه مسائل فرهنگی قم به عنوان پایگاه تفکر شیعی باید همین میزان اعتبار و جایگاه را داشته باشد که بتواند تفکر شیعی را نشر دهد.

وی با اشاره به رویکرد مجلس در کمک به مراکز پژوهشی گفت: مرکز تفکر شیعی باید بال‌هایی داشته باشد تا تفکر اصیل معارف اهل بیت(ع) را گسترش دهد.

رئیس مجلس اذعان کرد: آنچه که باید تمرکز داشته باشیم یکی رونق بخشی به وضعیت تولید در داخل کشور و به ویژه قم است که اگر این کار مبنا و استراتژی ما قرار بگیرد، تحریم‌ها نمی‌تواند فضا را برای ما تنگ کند بلکه می‌تواند فرصتی باشد که توان ملی کشور افزایش یافته و اشتغال ایجاد شود و زمینه‌هایی برای صادرات در کشور به وجود بیاید.

وی ادامه داد: صیانت از نیروی انسانی مسئله مهم دیگری است تا از حداقل‌هایی برخوردار باشد تا در این نوسانات دچار شوک نشود؛ بخشی روش‌های علمی برای صیانت از نیروی انسانی مانند بیمه بیکاری است و بخشی هم همین هدفمندی یارانه‌هاست.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد رهنمودهای رهبری در مورد مشکلات قم گفت: بسیاری از مسائل قم از طریق حل مسئله از طریق رویکرد ملی قابل حل است و برخی مسائل هم مختص قم است، اینکه گفته شد بسیاری از مسائل اگر در سطح ملی حل نشود روی قم هم تاثیر می‌گذارد نمونه‌های روشنی دارد مانند بیکاری و گرانی که عارضه عمومی در کشور است. دولت با رایزنی با مجلس باید تئوری برای حل آن ارائه کند تا این مسئله در قم نیز حل شود.

وی در مورد عقب ماندگی قم اظهار داشت: روشن است که در زمان قاجار به قم نمی‌خواستند توجه کنند؛ پس از انقلاب رویکرد توجه بود اما سرعت لازم را نداشت این گام‌هایی که اکنون برداشته شده گام‌هایی است که اگر شتاب لازم را داشته باشد می‌تواند شرایط قم را از نظر شهرسازی متحول کند.

نماینده قم در مجلس طرح تخصیص نیم درصد از بودجه دستگاه‌ها به فعالیت‌های قرآنی را نقطه مثبت مجلس هشتم ذکر کرد و افزود: مقداری از این تخصیص‌ها انجام شده است در عین اینکه باید اذعان کرد یکی از مشکلات در کشور ما چانه‌زنی برای گرفتن بودجه است که کار درستی نیست.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد نظر جامعه مدرسین در مورد انتخابات گفت: جامعه مدرسین یکی از ارکان فکری دینی و سیاسی در جامعه است و امام راحل نیز احترام زیادی برای آن قائل بودند و من هم وفادار به نظرات جامعه مدرسین هستم.

لاریجانی در مورد صحبت‌هایی در مورد نامه آیت‌الله مهدوی کنی در خصوص معرفی یک کاندیدا به جامعه مدرسین اظهار داشت: اینکه آیت‌الله مهدوی کنی از رجال سیاسی و دینی هستند و می‌توانند نظرشان را بدهند و ارتباطی هم به من ندارد.

وی در مورد برنامه‌ریزی غربی‌ها برای کمرنگ کردن حضور مردم افزود: در اینکه غربی‌ها و برخی جریان‌های موذی، همیشه نسبت به تفکر شیعی بغض داشتند تردیدی نیست که از ماجرای انتخابات چیزی بسازند و از آن بر ضد ملت ایران استفاده کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مایوس کردن مردم از نقشه‌های دشمن در انتخابات است، افزود: در حال حاضر فشار دشمنان این است که ملت را مایوس کنند حتی برخی از بداخلاقی‌های سیاسی مردم را مایوس می‌کند و آنها احساس می‌کنند بازی است، در حالی که انتخابات بازی نیست بلکه در افعال جمهوری اسلامی عمل جدی است.

وی با بیان اینکه این رفتارهای نادرست و غیر شرعی مردم را مایوس می‌کند، اظهار داشت: دشمنان دنبال این هستند که تئوری بسازند اگر مردم شرکت نکردند پس شکافی وجود دارد و رخنه‌هایی را پیدا کرده و فشار خود را از جنس تحریم‌ها افزایش بدهند.

لاریجانی حضور ملت ایران پای صندوق‌های رای را توان بسیار برجسته برای ملت ایران در پس زدن حریف دانست و گفت: این حضور سبب می‌شود آنها احساس ‌کنند ملت ایران درک درستی نسبت به منافعشان دارند و علاوه بر این ابهت ملت ایران را حفظ کرده و فرهیختگی ملت ایران را به رخ دشمن می‌کشد چون هرچه حضور ملت ایران بیشتر باشد انتخابشان قوی‌تر و بهتر خواهد بود.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در ایجاد آرامش و فضای منطقی در انتخابات از حاشیه‌پردازی برخی روزنامه‌ها انتقاد کرد و بیان داشت: اگر مردم احساس کنند رجال سیاسی درد آنها را می‌فهمند و پیگیر هستند راغب می‌شوند پس باید احساس وظیفه ملی و دینی را در مردم تقویت کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی به رسانه‌ها توصیه کرد: این آراستگی رفتاری را داشته و نزاع‌های حاشیه‌ای را برجسته نکنید که این عقلایی است و به انتخابات پرشور کمک می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به توصیه رهبر و نوع توجهات مراجع برای حضور در انتخابات و سنخ رفتاری ملت ایران امید است، انتخابات پرشکوهی را داشته باشیم.

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول