اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‎دهد

شاخص‌محوری ملاک انتخاب نماینده اصلح

خبرگزاری فارس: آنچه به‌عنوان اولویت اصلی در انتخابات باید مورد توجه قرار بگیرد، تحقق مشارکت گسترده و مردم در انتخابات و ارائه شاخص‌های فرد اصلح و شایسته برای نمایندگی است تا با تشکیل مجلسی سالم مسیر توسعه کشور هموارتر شود.

شاخص‌محوری ملاک انتخاب نماینده اصلح

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز مانند سایر انتخابات در نظام جمهوری اسلامی از اهمیت به سزایی برخوردار است؛ این دوره انتخابات به عنوان اولین انتخابات پس از فتنه سال 1388 و در حالی که امواج خروشان بیداری ملت‌های مسلمان، مناسبات جدیدی را بر جهان حاکم کرده است، افق جدیدی را پیش روی انقلاب اسلامی ترسیم خواهد کرد که به فضل الهی، ملت انقلابی ایران گام بزرگ دیگری را به‌منظور تحقق آرمان‌های بلند حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی را برخواهد داشت.

مجلس شورای اسلامی علاوه‌بر آنکه رقم زننده سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است، ناظری ملی بر نحوه اجرای قوه مجریه نیز بوده و بر همین اساس است که می‌توان به خوبی دریافت که چرا آن معمار کبیر انقلاب، مجلس را در رأس امور کشور می‌دانست.

به این ترتیب با توجه به اهمیت و کار ویژه‌های مهم مجلس در نظام، آنچه به عنوان اولویت اصلی در انتخابات باید مدنظر خود قرار داد، تحقق مشارکت گسترده و دشمن‌شکن مردم در انتخابات و سپس ارائه شاخص‌ها و ویژگی‌های فرد اصلح و شایسته برای نمایندگی است تا با تشکیل مجلسی صالح، سالم و قوی که مطابق با منویات مقام معظم رهبری باشد بخش مهمی از مسیر توسعه و آبادانی کشور و استان را هموار کرد.

آنچه از منشور فکری و سیره عملی بنیانگذار راحل نظام مقدس جمهوری اسلامی و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بر می‌آید، این است که در انتخاب و گزینش نامزدهای انتخابات برای معرفی به مردم، ملاک‌ها و شاخص‌ها مهم است، نه وابستگی به فلان حزب یا گروه یا قبیله سیاسی.

در همین رابطه حضرت امام خمینی(ره) می‌فرمایند: "و اما اگر انتخاب اصلح براى مسلمان‏هاست، «کى و از کجاست» مطرح نیست، از هر گروهى باشد، حزب باشد یا غیرحزب، نه حزب اسباب این مى‏شود که غیر آن فاسد، و نه صددرصد حزبى بودن باعث صلاح آنهاست و انتخاب اصلح براى مسلمین یعنى انتخاب فردى که تعهد به اسلام و حیثیت آن داشته باشد؛ و همه چیز را بفهمد، چون در مجلس، اسلام تنها کافى نیست، بلکه باید مسلمانى باشد که احتیاجات مملکت را بشناسد و سیاست را بفهمد و مطلع به مصالح و مفاسد کشور باشد، و ممکن است به شما و گروه شما هم مربوط نباشد.

اگر اصلح را انتخاب کردید، کارى اسلامى مى‏کنید و این یک محکى است براى خودتان که تشخیص بدهید انتخاب براى اسلام است، یا براى صلاح خودتان‏" (صحیفه امام/ ج18/ ص197)

مقام معظم رهبری نیز در تبیین شاخص‌های یک نماینده اصلح می فرمایند:"بهترین از لحاظ ایمان، بهترین از لحاظ اخلاص و امانت، بهترین از لحاظ دیندارى و آمادگى براى حضور در میدان‌هاى انقلاب؛ دردشناس‏ترین و دردمندترین نسبت به نیازهاى مردم ... اینها فرصت‌هایى، است که بایستى مردم عزیز ما در همه جاى کشور ... هوشیارانه، با بصیرتِ تمام تلاش کنند، پیدا کنند و با رأى خود مسجل کنند و مجلس را ‌ـ آن مجلسى را که مورد نیاز جامعة کنونى ماست ‌ـ تشکیل بدهند."( سخنرانى مقام معظم رهبرى، 12/10/86 یزد)

بر این اساس با توجه به اینکه در آستانه انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی قرار داریم، توجه به حضور حداکثری مردم و ویژگی‌های نمایندگانی که قصد ورود به خانه ملت دارند و دقت در انتخاب فرد مناسب و اصلح ضروری است که در همین راستا با برخی از مسئولان و فعالان سیاسی و اجتماعی استان گفت و گو کرده و اهمیت موضوع را از دیدگاه آن‌ها مورد بررسی قرار داده‌ایم.

 

 *ارزش‌‌مداری شاخصه انتخاب نماینده اصلح است

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، در رابطه با اهمیت برگزاری انتخابات و انتخاب اصلح، اظهار داشت: فرد اصلح زمانی که به دین اسلام و ارزش‌های دینی و انسانی آن تعهد و پایبندی لازم داشته باشد، می‌تواند به نحو شایسته به مردم خدمت کند و در راستای منافع عمومی گام بردارد.

حجت‌الاسلام محمد علی نکونام حضور حماسی و حداکثری را مهمترین نکته انتخابات دانست و گفت: حضور مردم در انتخابات موضوع بسیار مهمی است به گونه‌ای که یک وظیفه‌ دینی به شمار می‌رود و در ناکامی دشمن تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد.

وی با بیان اینکه مردم در روز 12 اسفند پیوند حقیقی خود با نظام را به خوبی به نمایش می‌گذارند، افزود: مردم متعبد و متدین کشور با حضور در پای صندوق‌های رأی به تکلیف دینی و ملی خود عمل می‌کنند و در این راستا باید در انتخاب فرد اصلح نیز دقت ویژه‌ای داشته باشد.

نکونام تصریح کرد: برگزاری انتخابات برای آن است تا فرد سالم و اصلح توسط خود مردم گزینش شود و برآیند آن داشتن مجلسی قوی و کارآمد باشد.

وی، تعهد و پایبندی به ارزش‌های اسلامی و دینی را از مهم‌ترین ویژگی‌های فرد اصلح برشمرد و گفت: فرد منتخب زمانی که به دین اسلام و ارزش‌های دینی و انسانی آن تعهد و پایبندی لازم را داشته باشد، می‌تواند به نحو شایسته به مردم خدمت کند و در راستای منافع عمومی گام بردارد.

 

*انتخابات مظهر دین اسلام است

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری، انتخابات را از مظاهر دین اسلام برشمرد و افزود: باید تلاش کرد تا فردی انتخاب شود که در پی پیاده کردن مظاهر اسلام در جامعه موفق عمل کند تا بدین ترتیب نظاممان را به عنوان یک نظام اسلامی نمونه، الگو و پیشرو به جهانیان معرفی کنیم.

وی بر ضرورت حفظ وحدت و همدلی مردم در فضای انتخاباتی تاکید کرد و گفت: کاندیداها و طرف‌داران آن‌ها وحدت مردم را خدشه‌دار نکنند و با رقابتی سالم حقوق یکدیگر را رعایت کنند.

نکونام خاطرنشان کرد: کاندیداها با رقابت سالم تنها به معرفی خود و توانمندی‌هایشان بپردازند و به انتخابات نگاه دینی داشته باشند.

 

*فرد اصلح ضروریات جامعه خود را به درستی درک می‌کند

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات و بازرسی استان چهارمحال و بختیاری گفت: فرد اصلح کسی است که ضروریات جامعه را به خوبی درک کرده و بتواند آن‌ها را به نحو شایسته اولویت‌بندی کند.

حجت‌الاسلام امیرقلی جعفری با اشاره به فضای انتخاباتی، اظهار داشت: آن‌چه در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است، مشارکت حداکثری و انتخاب فرد اصلح و شایسته برای ورود به مجلس است.

وی افزود: جامعه برای مشارکت حداکثری و انتخاب فرد اصلح و سالم نیاز به آرامش دارد، بنابراین تا می‌توان باید از ایجاد التهاب‌های کاذب و رقابت‌های ناصحیح پرهیز کرد.

جعفری با اشاره به مفهوم نخبه سیاسی، آن را از مهم‌ترین ویژگی‌های فرد اصلح برشمرد و گفت: نخبه سیاسی کسی است که شرایط جامعه خود را به خوبی درک کند و از سوی دیگر بتواند نسبت خود را با دشمن به درستی رصد کرده و بر اساس این شرایط تصمیم‌گیری کند.

وی تصریح کرد: فرد اصلح باید با داشتن اطلاعات بالا و کامل جریانات سیاسی جامعه خود و مواضع دشمن را به درستی بفهمد و بر اساس آن بتواند وضعیت آینده را به درستی پیش‌بینی و تشخیص دهد.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات و بازرسی استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه فرد اصلح باید توانایی تشخیص و درک ضروریات جامعه خود را داشته باشد، گفت: کسی که نتواند ضروریات و نیازهای اساسی جامعه خود را به درست تشخیص دهد و آن‌ها را اولویت‌بندی کند، فرد اصلح نیست.

جعفری ادامه داد: داشتن بینش سیاسی، زیرکی، هوشیاری و هوشمندی نیز از دیگر ویژگی‌هایی است که فرد اصلح باید آراسته به آن باشد.

وی خاطرنشان کرد: فرد اصلحی که دارای چنین ویژگی‌هایی است متعلق به هر یک از اقشار جامعه که باشد فرد کارآمد و توانمندی خواهد بود.

 

*فرد اصلح در کنار تخصص دارای تعهد است

فرماندار شهرستان شهرکرد گفت: فرد اصلح کسی است که در کنار ویژگی‌های یک فرد متخصص و توانمند از تعهد و پایبندی لازم نیز برخوردار باشد.

مراد کاظمی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی 30 انتخابات در کشور برگزار شده که به‌طور میانگین می‎توان اذعان داشت هر سال یک انتخابات در کشور برگزار شده است.

وی افزود: برگزاری انتخابات متعدد در کشور بزرگ‌ترین مصداق مردم سالاری دینی و جمهوریت نظام به‌شمار می‌‎رود که شاهد حضور پرشور و حماسی مردم در این عرصه بوده‌ایم.

کاظمی، حضور حداکثری مردم در انتخابات را مهم‌ترین عامل انتخاب فرد اصلح دانست و تصریح کرد: مردم کشور با داشتن بصیرت و بینش بالای خود به خوبی می‌توانند فرد اصلح را انتخاب کنند که این مستلزم حضور حداکثری آن‎هاست.

فرماندار شهرستان شهرکرد ادامه داد: لازمه داشتن مجلسی قوی و کارآمد، انتخاب افراد اصلح است که تنها در این صورت است که می‎تواند شاهد تشکیل مجلسی قوی و کارآمد بود.

کاظمی با اشاره به ویژگی‌های فرد اصلح، گفت: تجربه، داشتن اطلاعات کافی، تخصص، التزام به ارزش‌ها و آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی، ولایت‌مداری، شجاعت و انگیزه خدمت به مردم و به‌طور کلی کاردانی و تعهد از ویژگی‌‎های فرد اصلح است.

کاظمی با بیان اینکه حضور حداکثری مردم خنثی کننده تهدیدهای دشمن است، افزود: حضور حداکثری و مشارکت مردم در انتخابات تهدیدها و هجمه‎های دشمن را خنثی می‌کند، چراکه زمانی تهدیدها موثر واقع می‎‏شوند که مردم در صحنه حضور نداشته باشند.

 

*فرد اصلح باید مردم‌مدار و مردم‌محور باشد

مدیرکل سیاسی و نظارت بر انتخابات استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: فرد أصلح کسی است که علاوه‌بر تخصص و تعهد باید مردمی بوده و با توده مردم ارتباط داشته باشد و درصدد رفع مسائل و مشکلات جامعه برآید.

مجتبی نوروزی با اشاره به نقش مهم انتخابات مجلس شورای اسلامی در شناسایی افراد توانمند و نخبه کشور، گفت: انتخابات مجلس شورای اسلامی این فرصت را در اختیار افراد توانمند و نخبه کشور قرار می‌دهد تا با داوطلب شدن در این عرصه تلاش خود را برای پیشرفت و سربلندی کشور خود به کار گیرند.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر یکی از زمینه‌هایی که حضور و نقش‌آفرینی نخبگان در آن بسیار مهم و قابل توجه است عرصه سیاسی است و از مهم‌ترین میادینی که نخبگان سیاسی می‌توانند نقش و رسالت خود را به نحو مطلوب ایفا کنند صحنه انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

نوروزی به ویژگی‌های یک نخبه سیاسی اشاره کرد و گفت: فردی که به آن نخبه سیاسی اطلاق می‌گردد باید علاوه بر صلاحیت‌های عمومی، دارای توانمندی‌های تخصصی، تجربه کافی و صداقت باشد و بتواند به نحو مطلوب بر جامعه خود اثر بگذارد.

وی تصریح کرد: فرد اصلح و منتخب برای ورود به مجلس شورای اسلامی باید دارای ویژگی‌های یک نخبه سیاسی باشد.

 

*شایسته سالاری نسخه پیشرفت کشور است

مدیرکل سیاسی و نظارت بر انتخابات استان چهارمحال و بختیاری مردم‌محوری و مردم‌مداری را مهمترین ویژگی یک نخبه سیاسی عنوان کرد و گفت: فرد أصلح کسی است که علاوه‌بر تخصص و تعهد باید مردمی باشد و با توده مردم ارتباط داشته باشد و درصدد رفع مسائل و مشکلات جامعه برآید.

وی از قوه مقننه با عنوان قوه فکور جامعه یاد کرد و افزود: افرادی باید وارد مجلس شوند که در درجه اول التزام و اعتقاد به چارچوب‌های اساسی نظام و قانون اساسی داشته باشند و سپس از صلاحیت‌های علمی و تخصصی کافی برخوردار باشند.

نوروزی با بیان اینکه مردم ایران اسلامی همواره پذیرای نخبگان جامعه خود هستند، تصریح کرد: مردم کشور خوشبختانه از بصیرت و بینش بالایی بهره‌مند هستند به گونه‌ای که حتی از سیاسیون کشور نیز جلوتر هستند و در انتخاب‌های خود سعی کرده که بهترین گزینه‌ها را انتخاب کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود برای نخبه‌گرایی، لفظ شایسته‌سالاری را به کار برد و گفت: هر چه به سمت شایسته‌سالاری پیش برویم به طور قطع و یقین توفیقات بیشتری نصیبمان می‌شود که هم در داخل و هم در خارج از کشور اثرگذار و سازنده خواهد بود.

 

*فرد اصلح وظیفه‌شناس و مسئولیت‌پذیر است

استاد دانشگاه شهرکرد گفت: یک نماینده شایسته و کارآمد کسی است که در درجه نخست نسبت به مسئولیت و وظایف خود شناخت کافی داشته باشد.

احمدرضا بسیج افزود: قوه مقننه از جایگاه و اهمیت والایی در نظام جمهوری اسلامی برخوردار است چراکه از یک سو وظیفه قانونگذاری را برعهده دارد و از سوی دیگر دارای نقش نظارتی بر حسن اجرای قوانین است.

وی با اشاره به اهمیت تشکیل مجلس قوی و کارآمد، تصریح کرد: یک جامعه اسلامی برای رسیدن به قوانین مطلوب و قرار گرفتن در مسیر پیشرفت نیازمند مجلسی است که نمایندگان آن با فهم و درایت در انجام مسئولیت‌های کوشا باشند.

بسیج ادامه داد: باید افرادی وارد مجلس شوند که نسبت به وظایف خود آگاه‌تر، مسئول‌تر و فعال‌تر باشند و صلاحیت‌های لازم را برای تدبیر امور مردم داشته باشند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مجلس قوی به دنبال حضور نمایندگان توانمند و سالم شکل می‌گیرد، تصریح کرد: در صورتی که مجلسی مقتدر و موثر شکل بگیرد، به‎طور قطع و یقین اقبال مردم را با خود به همراه خواهد داشت و مردم برای شرکت در انتخابات تمایل بیشتری از خود نشان می‎دهند.

بسیج، وظیفه‌شناسی و مسئولیت‌پذیری را مهم‌ترین ویژگی فرد اصلح برشمرد و گفت: یک نماینده شایسته و کارآمد کسی است که در درجه نخست نسبت به مسئولیت و وظایف خود شناخت کافی داشته باشد.

وی ادامه داد: احساس تعهد نسبت به انجام مسئولیت، صبر و پشتکار در انجام مسئولیت‌ها، ولایت‌محوری، داشتن قدرت تعامل با دیگران، شجاعت در ابراز عقاید، پیگیری مطالبات و پای‌بندی به قانون از مهمترین ویژگی‌های یک فرد اصلح است.

بسیج در ادامه با بیان اینکه مردم همواره در عرصه‌های مختلف کشور، حضور حماسی و گسترده‌ای داشته‌اند، گفت: مردم کشور با وجود فشارها و سختی‌‎هایی که ناشی از تهدیدها و تحریم‌های دشمن متحمل می‏شود، وظیفه خود را که حضور در صحنه است به خوبی ایفا کرده و این حضور سال به سال گسترده‌تر و پرشورتر می‎شود.

این استاد دانشگاه به تأثیر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات بر معادلات سیاسی منطقه‌ای و جهانی اشاره و افزود: تجربه نشان داده هرچه حضور مردم باشکوه‌تر باشد، از یک سو منجر به تقویت نظام اسلامی و از سوی دیگر ضعف و ناامیدی دشمن را موجب می‎شود.

 

*حضور در انتخابات یک تکلیف است

نماینده مردم شهرستان لردگان در مجلس شورای اسلامی گفت: فرد اصلح کسی است که به اصل ولایت فقیه مقید باشد و در چارچوب ارزش‌های دینی و اسلامی عمل کند.

عبدالمحمد بابااحمدی با بیان اینکه حضور در انتخابات یک تکلیف است، اظهار داشت: با توجه به شرایط حساس امروز که دنیای غرب علیه منافع کشور تجهیز شده باید تلاش کرد تا با وحدت و همدلی انتخاباتی سالم و باصلابت برگزار کرد.

وی افزود: حضور پرشور و آگاهانه ملت ایران پای صندوق‌های رای و مشارکت گسترده مردمی، منجر به تقویت بیش از پیش پایه‌های انقلاب اسلامی در داخل و خارج کشور شده و رشد و ارتقاء شاخص‌های گوناگون توسعه و پیشرفت را در عرصه‌های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی، اقتصادی و زیربنایی به همراه خواهد داشت.

بابااحمدی با بیان اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، عصاره نظام هستند، تصریح کرد: بر این اساس باید نمایندگانی به این مجلس راه پیدا کنند که با قانونگذاری در تداوم و حراست و پاسداری از ارزش‌های انقلاب بتوانند نقش مهمی ایفا کنند.

وی، ولایی بودن را مهم‌ترین ویژگی فرد اصلح دانست و گفت: فرد اصلح کسی است که به اصل ولایت فقیه مقید باشد و در چارچوب ارزش‌های دینی و اسلامی عمل کند.

نماینده مردم شهرستان لردگان در مجلس شورای اسلامی افزود: تخصص و کارآمدی، سواد و صلاحیت علمی، مردمی بودن، صبر و صعه صدر داشتن، صلابت و آشنایی به حوزه انتخابیه خود از دیگر ویژگی‌های نماینده اصلح است.

بابااحمدی در ادامه از انتخابات با ‌عنوان یکی از راه‎های پشتیبانی ملت از نظام نام برد و گفت: هر قدر که مشارکت مردم در عرصه انتخابات بیشتر باشد، اقتدار نظام در داخل و خارج بیشتر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: حضور عالمانه و آگاهانه مردم در صحنه انتخابات و در پای صندوق های رأی همواره و در سه دهه گذشته باعث تحکیم هر چه بیشتر پایه‌های نظام جمهوری اسلامی از یک سو و مأیوس شدن بیشتر دشمنان نظام از سوی دیگر شده است.

 

 *عزت و آبادانی ایران سرلوحه‌ کاندیداهای انتخابات باشد

اولویت اصلی در انتخابات پیش روی مجلس، تحقق مشارکت گسترده و دشمن شکن مردم در انتخابات است به نحوی که مشارکت گسترده مردم در تعیین سرنوشت خویش و شکل‌دهی خانه ملت، آب سرد دیگری بر خاکستر یاوه‌گویی‌ها و دشمنی‌های استکبار جهانی- به ویژه امریکا و اسرائیل- خواهد بود و با نمایش وحدت ملی حول محور ولایت فقیه، مشتی محکم بر دهان بدخواهان انقلاب اسلامی خواهند کوبید.

سپس آنچه بعد از تحقق حضور حداکثری مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تلاش برای انتخاب و گزینش فرد اصلح برای ورود به مجلس است.

مردم کشور باید بکوشند وکلایی را به مجلس بفرستند که در اندیشه‌ گسترش اسلام و احیای ارزش‌ها و احکام الهی و ترویج افکار ناب امام خمینی(ره) باشند و خدمت خالصانه به مردم و تلاش برای عزت و آبادانی ایران اسلامی را سرلوحه‌ کار خویش قرار دهند.

گزارش از خاطره حسین زاده

انتهای پیام/ی10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول