اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مناظره انتخاباتی فارس/ 204

شجاعی: مجلس نیازمند اصلاح ساختاری است/ یوسف‌نژاد: ورود مجلس در مسائل اقتصادی قوی نبود

خبرگزاری فارس: شجاعی کیاسری و یوسف‌نژاد نمایندگان مردم ساری در مجلس شورای اسلامی و کاندیدای مجلس نهم از همین حوزه در مناظره انتخاباتی در دفتر خبرگزاری فارس حضور یافتند و درباره مسایل نظارت مجلس و معضلات اقتصادی اظهارنظر کردند.

شجاعی: مجلس نیازمند اصلاح ساختاری است/ یوسف‌نژاد: ورود مجلس در مسائل اقتصادی قوی نبود

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، سید رمضان شجاعی کیاسری و علی اصغر یوسف‌نژاد نمایندگان مردم ساری در مجلس شورای اسلامی و کاندیدای مجلس نهم از همین حوزه در مناظره انتخاباتی خبرگزاری فارس حضور یافتند.

سوال نخست خبرگزاری فارس درباره نقاط ضعف و قوت مجلس هشتم بود.

سید رمضان شجاعی کیاسری در این باره اظهار داشت: مجلس هشتم نسبت به مجلس هفتم، مجلس مقتدرتری بود.

وی با اشاره به اینکه مجلس هشتم گره‌های کوری از مشکلات مردم در قانون‌گذاری را رفع کرد، ادامه داد: در مباحث برون‌مرزی مانند قطع روابط با انگلیس و موضع‌گیری‌های بهنگام مجلس از نقاط قوت بود که به خوبی عمل کرد.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یادآور شد‌: مجلس از جهت اصلاح ساختاری و آیین‌نامه داخلی هنوز نیاز به اصلاح دارد تا روند قانون‌گذاری هم اصلاح شود.

* مجلس در ابعاد خارجی عملکرد خوبی داشته است

علی‌اصغر یوسف‌نژاد نیز در پاسخ به این سئوال گفت: مجلس در ابعاد خارجی عملکرد خوبی داشته، اما در بعد نظارتی نمره خوبی ندارد.

وی با اشاره به اینکه عملکرد مجلس در بعد نظارتی ضعیف بوده، تصریح کرد: مجلس در بعد نظارتی عملکرد متوسط به پایین داشته در صورتی که می‌توانست از قابلیت‌های نظارتی بیشتر استفاده کند.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس نتوانسته در امور نظارتی از اعتبار مجلس دفاع کند، ادامه داد: این موضوع تا حدودی مجلس را از در راس امور بودن دور کرده به گونه‌ای که این شائبه به وجود آمده تا برخی از این فضا و موقعیت استفاده کرده و این فرضیه را مطرح کردند، اما می‌دانیم که این مسئله برخلاف نظر حضرت امام و قانون اساسی است.

یوسف‌نژاد با اشاره به اینکه مجلس هشتم نسبت به مجلس هفتم قوی‌تر بوده، بیان داشت: مجلس در مقابل مطالبات و نیازمندی‌های مردم توانسته عملکرد خوبی داشته باشد.

* نظارت بر اجرای قانون از خود قانون‌گذاری مهم‌تر است

سئوال دوم فارس درباره مسائل اقتصادی بود و پرسیده شد با توجه به منویات رهبری در سال جهاد اقتصادی، چرا مجلس از ظرفیت نظارتی خود در جریانات اقتصادی کشور به ویژه اختلاس اخیر استفاده نکرد و یا دیر اقدام کرد.

یوسف‌نژاد در این رابطه بیان داشت: نظارت بر اجرای قانون از خود قانون‌گذاری مهم‌تر است چرا که ممکن است یک قانون خوب تدوین شود، اما اجرا به درستی نبوده و زحمات مجلس به زیر سئوال کشیده شود.

وی با اشاره به اینکه در بعد نظارتی که از وظایف اصلی نمایندگان و مجلس است که صورت تذکر، سئوال، استیضاح و حتی سئوال از رئیس جمهور را دارد، گفت: منویات رهبری درباره جهاد اقتصادی مهم است و مجلس باید این مسئله را بسیار مهم می‌دانست و در تصمیم‌گیری‌ها و برخوردها آن را لحاظ می‌کرد.

یوسف‌نژاد با بیان اینکه موضوع‌های اقتصادی مورد اشاره مقام معظم رهبری یک دیدگاه هوشمندانه بود، ادامه داد: مجلس هم در این زمینه ورود پیدا کرد، اما این ورود قوی نبود و کمیسیون‌های مرتبط مجلس باید قوی‌تر عمل می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه مشکلات زیادی در بخش‌های اقتصادی وجود دارد، گفت: بعضی از این مشکلات به مرور زمان خود را نشان می‌دهد.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اختلاس سه هزار میلیاردی اخیر، یادآور شد: ‌اگر اقدامات نظارتی قوی‌تر بود اختلاس در این ابعاد گسترده انجام نمی‌شد.

یوسف‌نژاد با بیان اینکه اگر بعد نظارتی مجلس قوی‌تر از قانون‌نویسی جلوه نکند، از نظر نسبت در حد قانون‌نویسی است، عنوان کرد: این موضوع باید مورد پیگیری مجلس نهم باشد و شعار انتخاباتی من هم این است که مجلس بعدی از بعد نظارتی در امور اداری و اجرایی کشور باید قوی‌تر عمل کند.

* در بحث اقتصادی مجلس به وظیفه خود عمل کرد

شجاعی در پاسخ به این سئوال ابراز داشت: در بحث اقتصادی مجلس به وظیفه خود عمل کرد.

وی ادامه داد:‌ همین که وزیر اقتصاد را به پای استیضاح آورد نشان از قدرت مجلس است.

شجاعی با اشاره به اینکه هنوز نتوانستیم قانون‌گذاری بانکداری را اصلاح کنیم، متذکر شد: به علت این معضلات، سیستم بانکی کشور متوجه اختلاس نشد و بخش قابل توجهی از این موضوع مربوط به باندهای مافیایی است که درون دولت خود را جا زده‌اند.

وی با بیان اینکه در همه دولت‌ها این نوع فساد شکل می‌گیرد، اضافه کرد: این اختلاس زمانی رخ داد که مجلس تعطیل بود، اما مجلس در نخستین روز کاری به این موضوع پرداخت و رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و هر فرد دیگری را که می‌توانست به مجلس آورد و سئوال پرسید.

شجاعی با اشاره به اینکه بانک مرکزی در اعمال قانون مشکل دارد، بیان داشت: پاسخگوی واقعی به مجلس باید بانک مرکزی باشد در صورتی که بر اساس ضوابط نمی‌تواند به مجلس پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه طرح سئوال از رئیس جمهور هم کاملاً سیاسی شد، ادامه داد:‌ موجب کاهش اثرگذاری مجلس در زمان انتخابات می‌شود.

شجاعی با اشاره به اینکه پاسخگویی رئیس جمهور به مجلس باید عادی شود نه اینکه از این موضوع کوه درست کنیم، اذعان داشت: مجلس برآمده از ملت است و رئیس جمهور هم از همین ملت رای گرفته و باید مانند وزرا که به مجلس پاسخ می‌دهند به مجلس پاسخ دهد.

انتهای پیام/ن۱۰/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول