اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه ماهشهر:

یگانه‌پرستی از زمان تولد در فطرت انسان‌ها نهفته است

خبرگزاری فارس: امام جمعه ماهشهر گفت: یگانه‌پرستی و گرایش به خدا از زمان تولد در فطرت هر انسانی نهفته است.

یگانه‌پرستی از زمان تولد در فطرت انسان‌ها نهفته است

حجت‌الاسلام عبدالحسین غبیشاوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ماهشهر در خصوص روز امور تربیتی و تربیت اسلامی اظهار داشت: بیش از هزار روایت در مورد تربیت کودک از رسول خدا و ائمه معصومین‌(ع) وارد شده‌ و در برنامه تربیتی اسلام برای فرزندان دستورهایی آمده‌است که مراحل پیش و پس از تولد آنها را در برمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه یگانه‌ پرستی از زمان تولد در فطرت هر انسانی وجود دارد افزود: گرایش به خدا و یگانه‌ پرستی در فطرت هر کودکی که چشم به جهان می‌گشاید نهفته‌ است و پدر و مادر هر کودک باید با مطالعات مستمر خود همواره نیازهای فکری فرزندان خود را شناسایی کرده و مجهولات و سوالات او را پاسخ گفته و از راه‌های صحیح در تربیت دینی او گام بردارند.

امام جمعه ماهشهر با بیان اینکه شخصیت والدین در تکوین شخصیت کودکان اثر بسزایی دارد، تصریح کرد: وقتی انسان در منزل و زندگی خود اصول و دستورات اسلامی را رعایت کند از این طریق می‌تواند به کودک خود درس خداشناسی دهد زیرا مغز هر کودک همچون دوربین عکاسی است که از هر چیزی که در برابرش قرار می‌گیرد عکس برداشته و آن را ثبت می‌کند.

غبیشاوی گفت: از این‌رو مستحب است وقتی طفل متولد می‌شود در گوش راست او اذان و در گوش چپش اقامه بخوانند تا ندای الله‌اکبر از همان بدو تولد در او تأثیر گذاشته و او را با توحید آشنا سازد.

وی با اشاره به اینکه کودک بیش از آنچه از شنیدن یاد بگیرد از مشاهده رفتارهای ما می‌آموزد، خاطرنشان کرد: بردن کودک به اجتماعات معنوی مانند مساجد، مراسم دعا و هیئت‌های معتبر مذهبی باعث می‌شود تا از نزدیک و با روی باز بتواند جواب بسیاری از سؤالات خود را از افراد مطلع و مورد اعتماد دریافت کند.

امام جمعه ماهشهر ادامه داد: هدف این است که کودک، نوجوان و یا جوان مسلمان به‏گونه‏ای آموزش ببیند و تربیت ‏شود که شخصیت او با اهداف دینی مطرح شده در قرآن و روایات همگونی داشته باشد و در نهایت بتوان او را مسلمان به معنای واقعی کلمه دانست.

غبیشاوی با بیان اینکه تربیت دینی محدود به مسائل اعتقادی، معنوی و یا اخلاقی نمی‏شود، اظهار داشت: تربیت دینی رفتار و اندیشه انسان در سایر ابعاد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، عاطفی و هیجانی را نیز در برمی‏گیرد و در یک کلمه شخصیت انسان را پوشش می‏دهد.

وی  خاطرنشان کرد: بسیاری از نوشته‏های اسلامی موجود در باب تعلیم و تربیت که تحت عناوینی همچون تعلیم و تربیت در اسلام‏، تعلیم و تربیت اسلامی‏ و اسلام و تعلیم و تربیت‏ انجام گرفته است، همین اصطلاح را دنبال مدنظر قرار داده‌است.

امام جمعه ماهشهر در پایان با اشاره به رشد معنوی و اعتقادی در همه ابعاد تربیتی گفت: سایر ابعاد تربیتی و حتی ابعادی همچون بعد اخلاقی از بحث ‏خارج هستند و بر این اساس دیگر نمی‌‏توان در تبیین تربیت دینی منابع اخلاقی را اصل قرار داد.

انتهای پیام/غ20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول