اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار خراسان‌جنوبی:

خرده‌مالکی آفت مهم بخش کشاورزی است

خبرگزاری فارس: استاندار خراسان‌جنوبی خرده‌مالکی را آفت مهم بخش کشاورزی دانست و گفت: برای توسعه بهره‌وری و افزایش میزان محصولات در این بخش باید با تسطیح اراضی و استفاده درست از آب و خاک برای رفع مشکلات در این زمینه اقدام لازم صورت گیرد.

خرده‌مالکی آفت مهم بخش کشاورزی است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند قهرمان رشید پیش از ظهر امروز در جمع اعضای سازمان نظام مهندسی کشاورزی خراسان‌جنوبی اظهار داشت: کشاورزی محور توسعه استان است اما با توجه به خشکسالی‌های پی در پی، نمی‌توان به صورت مطلق به کشاورزی به‌عنوان محور توسعه فکر کرد.

وی با بیان اینکه کشاورزی، دامپروری و صنایع‌دستی از مهم‌ترین عوامل معیشت مردم محسوب می‌شود، گفت: مردم استان خراسان‌جنوبی از گذشته با کشاورزی مأنوس بوده و دامپروری و صنایع‌دستی از جمله قالی‌بافی، از مهم‌ترین راه‌های تامین معیشت آنان را تشکیل می‌دهد که باید برای توسعه آنها برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.

استاندار خراسان‌جنوبی بر توسعه متوازن و همه‌جانبه در سطح استان تأکید کرد و افزود: اسناد توسعه استان در بخش‌های مختلف صنعت و کشاورزی بر مبنای درست علمی و تحقیقاتی به منظور استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان به صورت کوتاه، میان و بلند مدت آماده شده است.

رشید تصریح کرد: توسعه در سایر بخش‌ها از جمله صنایع تکمیلی، غذایی و تبدیلی نیز با توسعه کشاورزی امکان‌پذیر خواهد بود که این امر نشان دهنده جایگاه بالای کشاورزی در معیشت مردم است.

وی، گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی را یک موضوع بسیار مهم و ضروری برای توسعه این بخش دانست و اظهار داشت: دیگر نمی‌توان به صورت گذشته و به شکل سنتی کشاورزی کرد، بلکه باید از روش‌های مدرن در مدیریت آب، خاک و آبیاری استفاده کرد.

استاندار خراسان‌جنوبی خروج مهندسین کشاورزی از ستادها و ورود به مزارع را مورد تأکید قرار داد و گفت: نمی‌توان با انجام کارهای تئوری صرف، به اهداف موردنظر دست یافت، بلکه مهندسان و مروجان بخش کشاورزی ‌باید با حضور در کنار کشاورزان و در مزارع و باغات به صورت عملی به مسائل و مشکلات آنان بپردازند و نسبت به افزایش بهره‌وری در این بخش اقدام کنند.

رشید، ایجاد انگیزه لازم برای حضور مهندسین در روستاها را یکی دیگر از اقدامات پیش روی مسئولان امر دانست و گفت: باید تکنولوژی‌های روز دنیا در بخش کشاورزی بومی‌سازی شده و با توجه به تفاوت اقلیم و نوع آب و خاک هر منطقه مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: باید در راستای توسعه و رفع مشکلات مرتبط با محصولات استراتژیک استان از جمله زرشک، عناب، زعفران و انار برنامه‌ریزی لازم انجام شود چرا که بخش زیادی از جمعیت استان در این زمینه مشغول به فعالیت هستند.

استاندار خراسان‌جنوبی از تشکیل کارگروه کشاورزی در سطح کشور به ریاست رئیس‌جمهور خبر داد و افزود: مقدمات برگزاری این کارگروه در استان نیز فراهم شده و با توجه به تصمیمات اتخاذ شده در کشور مقرر شد تا با عزمی عمومی مشکلات مرتبط با این بخش از طریق احصا زمین‌های دولتی مرتفع شود.

رشید یادآور شد: در این کارگروه زمین‌های دولتی احصا شده و در اختیار متقاضیان اشتغال در بخش کشاورزی قرار داده می‌شود، این در حالی است که تسهیلات و رفع مشکلات مرتبط با آب نیز در دستور این کارگروه قرار دارد تا بتوان ضمن توسعه این بخش زمینه‌های لازم برای ایجاد اشتغال پایدار در این زمینه را نیز فراهم آورد.

انتهای پیام/ح20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول