اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی خبر داد

تشکیل کارگروه توسعه کشاورزی خراسان‌جنوبی در هفته آینده

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی از تشکیل کارگروه توسعه بخش کشاورزی خراسان‌جنوبی در هفته آینده خبر داد و افزود: این کارگروه به ریاست استاندار خراسان‌جنوبی برگزار می‌شود.

تشکیل کارگروه توسعه کشاورزی خراسان‌جنوبی در هفته آینده

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، غلامرضا هادربادی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خشک‌سالی‌های مداوم 13 سال گذشته، محدودیت کمی و کیفی منابع آبی و کیفیت پایین خاک سبب شده است که با وجود همه تلاش‌ها عملکرد در واحد سطح به میزان مطلوبی نرسد.

وی با اشاره به فواید کشت گلخانه‌ای تصریح کرد: در کشت گلخانه‌ای مصرف آب به یک دهم مصرف در شرایط باز تقلیل پیدا کرده و میزان تولید 10 برابر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی ادامه داد: در شرایط کشت گلخانه‌ای تولیدات صرفه اقتصادی بیشتری برای تولید کننده داشته و شرایط محیطی هم‌چون میزان دما، میزان نور خورشید و جریان باد در اختیار گلخانه‌دار قرار دارد.

هادربادی افزود: در مجموع عملکرد در واحد سطح گلخانه‌ها بیشتر از فضای باز است که این موضوع سبب شده است که اداره جهاد کشاورزی به کشت گلخانه‌ای نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

تعداد 114 واحد گلخانه‌ای در استان مشغول به فعالیت هستند

وی تعداد گلخانه‌های دارای پروانه تأسیس و بهره‌برداری در استان را 265 واحد در متراژی به وسعت 48 هکتار دانست و افزود: هم‌اکنون تعداد 114 واحد گلخانه‌ای در سطح استان مشغول به فعالیت هستند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی میزان تولید سالانه محصولات گلخانه‌ای استان را 25 هزار تن دانست و ادامه داد: در گلخانه‌های استان سبزیجات، صیفی‌جات و گیاهان دارویی تولید می‌شوند.

هادربادی اولویت‌های این اداره در اعطاء و یا تمدید مجوز واحدهای گلخانه‌ای را برشمرد و افزود: واحدهایی که کمترین استفاده از سموم را در تولید محصولات خود داشته و محصولات ارگانیک و عاری از سم تولید کنند در اولویت قرار دارند.

وی ادامه داد: تنوع کشت در گلخانه‌ها و فارغ‌التحصیل  بودن در رشته کشاورزی از اولویت‌های دیگر اداره‌کل جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در اعطای مجوز برای تأسیس و بهره‌برداری از واحدهای گلخانه‌ای است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به تصویب تشکیل کارگروه توسعه کشاورزی در استان‌ها به وسیله هیئت وزیران در آذرماه سال جاری، تصریح کرد: این کارگروه در همه استان‌ها به ریاست استاندار و دبیری مدیرکل جهاد کشاورزی و حضور افراد و مسئولان ذی‌ربط تشکیل می‌شود که نخستین جلسه این کارگروه در استان خراسان‌جنوبی هفته آینده برگزار می‌شود.

صدور محصولات گلخانه‌ای خراسان‌جنوبی به کشورهای حاشیه خلیج فارس

هادربادی هدف از تشکیل این کارگروه را افزایش تولید در بخش کشاورزی و رونق بخش اشتغال دانست و افزود: گلخانه‌ها در به ثمر رسیدن این دو هدف جایگاه ویژه‌ای دارند.

وی میزان تسهیلات داده شده به متقاضیان تشکیل گلخانه را 25 تا 40 هزار تومان در هر مترمربع دانست و افزود: هم‌چنین به فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی که در مجتمع‌های گلخانه‌ای مشغول به فعالیت هستند به ازای هر 3 هزار مترمربع، 80 میلیون تومان تسهیلات اعطاء می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی در رابطه با صادرات محصولات گلخانه‌ای به خارج از استان گفت: تولیدات گلخانه‌ای به خارج از استان و حتی به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

هادربادی میزان ایجاد اشتغال واحدهای گلخانه‌ای را مناسب دانست و افزود: به طور متوسط هر واحد گلخانه‌ای برای سه نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌کند.

وی ابراز داشت: مجتمع‌ها و تشکل‌های گلخانه‌ای فعال در سطح استان می‌توانند با مراجعه به صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی خراسان‌جنوبی به عضویت این صندوق درآیند.

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول