اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست صنایع و معادن جنوب کرمان:

جنوب کرمان آینده درخشانی در صادرات غیرنفتی دارد

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره کل صنایع و معادن جنوب کرمان گفت: جنوب کرمان مهم‌ترین منطقه در کشور است که عرضه و تقاضای سیب‌زمینی و پیاز طرح استمرار را کنترل و آینده درخشانی را در صادرات غیر نفتی نوید می‌دهد.

جنوب کرمان آینده درخشانی در صادرات غیرنفتی دارد

ابراهیم بلوچی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جیرفت اظهار داشت: این منطقه با سطح زیر کشت 32 هزار هکتار و تولید بیش از 55 هزار تن مرکبات در سال، بعد از استان‌های مازندران و فارس مقام سوم را در کشور دارا است.

وی با بیان اینکه جنوب کرمان در تولید سیب‌زمینی و پیاز طرح استمرار مقام نخست کشور را به خود اختصاص داده است، بیان داشت: این منطقه مهم‌ترین منطقه در کشور است که عرضه و تقاضای سیب‌زمینی و پیاز طرح استمرار را کنترل و آینده درخشانی را در صادرات غیر نفتی کشور  نوید می‌دهد.

وی افزود: این منطقه با حدود 242 هزار هکتار سطح زیر کشت 29 درصد سطح زیر کشت و حدود 67 درصد از کل تولید محصول کشاورزی و دامی استان کرمان و حدود چهار درصد از تولید کشور را به خود اختصاص داده است.

بلوچی تصریح کرد: منطقه زر‌خیز جنوب کرمان در تعدادی از محصولات از لحاظ میزان تولید در واحد سطح دارای رکوردهای کشوری و حتی جهانی بوده و از محدوده مناطق کشور بلکه جهان به شمار می‌آید که در یک سال زراعی در چند نوبت کشت یک محصول خاص در آن صورت می گیرد.

وی عنوان کرد: خرما نیز به عنوان دومین محصول باغی غالب منطقه با قدمتی در حدود هزارهای قبل از میلاد مسیح است و جنوب کرمان با سطح زیر کشت 36 هزار هکتار به تنهایی با وجود 5 میلیون و 500 هزار اصله نخل است.

سرپرست اداره کل صنایع و معادن جنوب استان کرمان ابراز داشت: منطقه جنوب کرمان با بیش از 70 رقم خرما و با تولید سالیانه 200 هزار تن تولید در جایگاه نخست کشور قرار دارد که حدود 80 درصد تولید منطقه به رقم مضافتی، کلوته و مرداسنک اختصاص دارد.

وی افزود: ثبت رکوردهای منحصر در تولید غالب گونه‌ها و محصولات قابل کشت در منطقه و فاصله قابل توجه با عملکرد موجود گوجه‌فرنگی از 30 تا 80 تن، هندوانه از 35 تا 100 تن، پیاز از 65 تا 164 تن،  ذرت از هشت تا 16 تن، یونجه از 10 تا 18 تن، خرما از هفت تا 18 تن، مرکبات کوهستان از 35 تا 80 تن، خیار گلخانه ای از 200 تا 350 تن، با سازهای موجود و تا 500 تن با سازهای موجود و تا 500 تن با سازهای مدرن پیشرفته نیز یکی از افتخارات این منطقه زرخیز است.

بلوچی گفت: مزیت مهم و مطرح مرکبات جنوب کرمان در مقایسه با سایر مناطق کشور حتی خارج از کشور، عاری بودن از سموم، سلامت کامل و به عبارتی ارگانیک بودن آنهاست.

انتهای پیام/غ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول