اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور وزیر راه و شهرسازی

مرمت مسجد کریمخان تبریز آغاز شد

خبرگزاری فارس: مرمت مسجد تاریخی کریمخان با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار آذربایجان‌شرقی و برخی از مدیران ارشد کشوری در تبریز آغاز شد.

مرمت مسجد کریمخان تبریز آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مرمت مسجد تاریخی کریمخان با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار آذربایجان‌شرقی و برخی از مدیران ارشد کشوری در تبریز آغاز شد.

این مسجد متعلق به دوره قاجاریه بوده و در بافت قدیمی خیابان شهید بهشتی  تبریز واقع شده است.

وزیر راه و شهرسازی در این مراسم با اشاره به رشد چشمگیر روند مرمتی آثار ثبتی استان‌ها خاطرنشان کرد: دولت توجه ویژه‌ای به مرمت آثار تاریخی به ویژه مساجد در استان‌های مختلف دارد.

علی نیکزاد اظهار کرد: آذربایجان‌شرقی نیز یکی از اصلی‌ترین و قدیمی‌ترین مناطق کشور در دین‌مداری و فراوانی ساخت مساجد بوده که نمود آن را در تعداد و عظمت مساجد تاریخی این منطقه به ویژه تبریز  می‌توان مشاهده کرد.

وی اظهار امیدواری کرد، با ثبت ملی و مرمت این مساجد علاوه بر توجه به اصلی‌ترین پایگاه‌های تجمع و اتحاد مردم مسلمان کشورمان، هویت دینی و اسلامی مناطق کشور نیز حفظ می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز در این مراسم با اشاره به ویژگی‌های مسجد کریمخان تصریح کرد: این مسجد از یک گنبدخانه مرکزی و 15 گنبد و چندین ستون و یک محراب سنگی با شکوه تشکیل شده است.

تراب محمدی خاطرنشان کرد: این مسجد بخشی از مجموعه میدان‌های محله‌ای شامل حمام، مسجد و یخچال بوده که بقایای تخریب شده آب انبار یا همان یخچال در اطراف مسجد کریمخان پیدا شده است.

وی اضافه کرد: طی تحقیقات انجام گرفته اثری از حمام این مجموعه دیده نشده که به احتمال بسیار قوی به طور کلی تخریب شده است.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان با اشاره به جدول مرمتی مسجد کریمخان اظهار کرد: لایه‌برداری و تعویض پوشش بدنه، حذف الحاقات اضافی مسجد، و تعویض بافت‌های پوسیده با آغاز عملیات مرمتی در این مسجد انجام می‌شود.

محمدی تصریح کرد: بندکشی، نماسازی و اجرای قاب بندی، تعویض درب و پنجره‌های فلزی با چوبی، پوشش آجری پشت بام و حذف سنگ مرمر اضافه شده به ستون‌ها و مرمت آنها با آجر از دیگر اقدامات مرمتی سازمان میراث فرهنگی برای مرمت این مسجد به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به قرار گرفتن مسجد کریمخان در بافت تاریخی شهر، پس از اتمام عملیات مرمتی این مسجد در میان میدان قرار گرفته و زیبایی و شکوه ویژه ای به آن خواهد بخشید.

محمدی یادآور شد: مسجد کریمخان در سال 83  به شماره 11156 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ح20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول