اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌ شرقی اعلام کرد

مرمت مسجد مربوط به دوره تیموری تسوج

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: مرمت ‌مسجد تسوج شهرستان شبستر در حال انجام است.

مرمت مسجد مربوط به دوره تیموری تسوج

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌‌ شرقی، تراب محمدی با بیان اینکه در سال‌های گذشته ساختمان‌ مسجد و قسمت‌های داخلی آن مرمت شده است، اظهار کرد: مرمت سقف و دیوارها، کاربندی‌ها، حجاری روی سنگ‌های ستون‌دار، تزیینات دوره صفوی، آجرکاری و مرمت مقرنس‌های گچی این مسجد در سال‌های گذشته انجام شد.

وی تصریح کرد: میدان تسوج ابتدا متشکل از یک مجموعه شامل حمام، مسجد و گنبد قنات بود که با توجه به الحاق حصار در سال‌های گذشته مسجد از مجموعه جدا شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه مرمت اساسی این بنا از دهه 70 آغاز شده است، افزود: در سال‌های گذشته دور تا دور میدان محصور شد و در سال جاری، حذف ‌حصار مذکور و بازگرداندن این اثر به سبک اولیه، با نظارت «محمد امینیان» ‌در دستور کار قرار دارد.

محمدی‌ با اشاره به این ‌که ‌مسجد در دوره تیموری و صفوی احداث شده است، اظهار داشت: در سال‌های گذشته بر روی دوره صفوی و این اواخر بر روی تغییرات دوره تیموری اقدامات مرمتی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه سیلاب در قرون گذشته موجب مدفون شدن این محوطه شده بود، بیان کرد: در سال‌های قبل در قسمت‌هایی از این مجموعه تا 3 متر و 75 سانتی‌متر حذف گل و لای انجام و آثار موجود از زیر پسماندهای سیلاب خارج شد.

وی یادآور شد: مرمت کل مجموعه میدان تسوج طی سال‌های آینده انجام می‌شود. 

انتهای پیام/آ30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول