اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/لحظه به لحظه با انتخابات مجلس نهم/

وجود 7000 رأی اولی در شهرستا‌ن‌های نهبندان و سربیشه

خبرگزاری فارس: رئیس اداره ثبت احوال نهبندان از وجود 7 هزار نفر رأی اولی در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در این شهرستان و شهرستان سربیشه خبر داد.

وجود 7000 رأی اولی در شهرستا‌ن‌های نهبندان و سربیشه

علی وجدی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در نهبندان اظهار داشت: شناسنامه تمام اسناد و مدارک ما است و لازمه اثبات هویت و اهلیت افراد محسوب می‌شود و یکی از ضروریات مهم در فرآیند انتخابات است.

وی ادامه داد: به عبارتی با توجه به مواد قانونی، پایه و اساس برگزاری انتخابات ارائه شناسنامه و کارت شناسایی ملی برای کنترل بر صحت و اجرای سالم انتخابات است، به همین دلیل ثبت احوال از نظر سیاسی جایگاه مهمی در برگزاری انتخابات برعهده دارد و رؤسای ادارات ثبت احوال به عنوان شخص دوم هیئت اجرایی انتخابات و به عنوان بازوی توانمند فرمانداران به شمار می‌روند.

* شناسنامه المثنی خارج از نوبت قانونی در ایام انتخابات صادر می‌شود

رئیس اداره ثبت احوال نهبندان تصریح کرد: براساس مقررات صدور شناسنامه المثنی ناشی از فقدان در سه مرحله یک، دو و سه ماهه، زمان‌بندی و در نوبت قرار می‌گیرد، لیکن با توجه به دورهای قبلی انتخابات، سازمان ثبت احوال در روزهای پایانی ایام انتخابات با صدور بخشنامه‌هایی به ادارات تابعه دستور به صدور المثنی خارج از نوبت برای متقاضیان می‌کند.

وجدی با بیان اینکه سن رأی دهندگان در روز اخذ رأی حداقل 18 سال تمام است و داشتن شناسنامه و حسب ضرورت کارت شناسایی ملی برای رأی دهنده الزامی است، افزود: برابر قانون، شخص باید به محض رسیدن به سن 15 سال تمام شناسنامه خود را عکس‌دار و کارت ملی شناسایی اخذ کند.

وی یادآور شد: اکثریت رأی دهندگان دارای شناسنامه عکس‌دار و کارت شناسایی ملی هستند، البته شرکت در انتخابات تنها با ارائه شناسنامه معتبر ضرورت دانسته شده و لزومی به عکس‌دار بودن آن نیست، امّا چنانچه فردی تمایل به عکس‌دار کردن شناسنامه خود داشته باشد می‌تواند در همان روز رأی‌گیری به اداره ثبت احوال که هم‌زمان با آغاز رأی‌گیری فعال است، مراجعه و خدمات بگیرد.

* رای‌اولی‌ها 10 درصد مجموع رأی‌ دهندگان نهبندان و سربیشه هستند

رئیس اداره ثبت احوال نهبندان اظهار داشت: از آنجا که حداقل سن تعیین شده برای افراد رأی‌ دهنده 18 سال تمام در روز اخذ رأی است، یعنی متولدین دوازدهم اسفند‌ماه 72 به قبل آن، حدود 7 هزار نفر در شهرستان‌های نهبندان و سربیشه جزو رأی اولی‌ها هستند، این جمعیت حدود 10 درصد مجموع رأی‌ دهندگان را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که "انتخابات سنگر کشور است، حضور مردم در پای صندوق‌های رأی مصون‌ساز سرنوشت ملت است و دشمن را از تعرض و تجاوز و پررویی بیشتر باز می‌دارد"، گفت: از شهروندان نهبندان درخواست می‌کنیم تا با حضور گسترده خودشان در این انتخابات مشت محکمی بر دهان یاوه‌گویان و مستکبرین غرب و شرق بزنند.

رئیس اداره ثبت احوال نهبندان ادامه داد: دشمن امروز تلاش دارد تا حضور مردم در این انتخابات را به حداقل برساند ولی غافل از اینکه این ملت با پیروی از آرمان‌های امام(ره) و ولایت‌مداری محض خویش در این صحنه سیاسی همانند گذشته مشارکتی حداکثری و با بصیرت را دارند، تا مسیر اصلی انقلاب در آینده برای پیشرفت هموار شود.

انتهای پیام/صا10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول