اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو انجمن رادیولوژی دهان، فک و صورت خبر داد

رقابت ناسالم رادیولوژی‌های جنرال با رادیولوژی‌های دهانی

خبرگزاری فارس: عضو انجمن رادیولوژی دهان، فک و صورت گفت: بر اساس قانون، رادیوگرافی دهانی در کلینیک‌های دندان پزشکی خلاف قانون است که این موضوع سبب ایجاد رقابت ناسالم بین رادیولوژی‌های جنرال با رادیولوژی دهانی شده است.

رقابت ناسالم رادیولوژی‌های جنرال با رادیولوژی‌های دهانی

مهناز شیخی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: در بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک شاهدیم کلینیک‌های دندان پزشکی بدون حضور یک رادیولوژیست اقدام به انجام رادیوگرافی‌های داخل و خارج دهانی به ویژه پانورامیک و TMJ می‌کنند در حالی که هم‌زمان با آنها کلینیک‌های رادیولوژی دارای متخصص نیز حاضرند.

وی بیان داشت: شاهدیم در برخی مناطق با وجود رادیولوژیست‌های فک و صورت رادیولوژی‌های جنرال و عمومی نیز ضمن انجام فیلدهای متنوع رادیولوژی پزشکی اقدام به انجام رادیوگرافی‌های دندانی نیز می‌کنند.

عضو انجمن رادیولوژی دهان، فک و صورت تصریح کرد: بدین ترتیب شاهدیم زمینه کاری این رشته به گونه‌ای است که به هیچ عنوان حالت تخصصی را منعکس نمی‌کند و ما در این ارتباط ایراداتی داریم و راهکارها و پیشنهادهایی نیز ارائه می‌دهیم.

وی ادامه داد: معضل اصلی رادیولوژیست‌ها فک و صورت را در قالب نامه‌ای به وزیر بهداشت نوشته‌ایم تا از سوی مقامات مسئول بهداشت و درمان تصمیم قطعی و بلندمدتی اتخاذ شود تا ریشه این نقایص به طور کامل در جامعه علمی ما بخشکد.

شیخی افزود: در حالی سال‌ها در ایران هزینه صرف می‌شود و وقت گذاشته می‌شود تا نیروی متخصص در رشته رادیولوژی فک و صورت تربیت شود که حیطه واضحی برای فعالیت او در نظر نگرفته‌ایم و در عمل متخصصینی داریم که کارشان تخصصی نیست.

وی به لزوم سطح‌بندی نیازها در عین تعریف صحیح حیطه کاری رادیولوژی‌های عمومی و رادیولوژی‌های دهان، فک و صورت اشاره کرد و تاکید کرد: این رشته به رغم قدمت نسبی تا حدودی امروز بیشتر نمود پیدا کرده، بنابراین عدم وجود تعداد کافی رادیولوژیست‌های فک و صورت در گذشته ایجاب کرده نیاز به رادیولوژی دهان و دندان توسط برخی شاخه‌های مرتبط نظیر رادیولوژیست‌های پزشکی و برخی دندان پزشکان معتبر صورت پذیرد.

عضو انجمن رادیولوژی دهان، فک و صورت اصفهان گفت: این فرایند به طور قطع مختص به این رشته نبوده و در سایر رشته‌های دندان پزشکی و حتی پزشکی در زمانی نه چندان دور جاری بوده است.

وی ادامه داد: چه بسیار مراکز پزشکی و بیمارستانی که به دلیل نبود رادیولوژیست ورزیده مجبور بوده‌اند از یک کارشناس پرتونگاری استفاده کنند، اما انصاف که بدهیم این رویه غلط اجبار نیاز بوده و صحت اعتباری ندارد، بنابراین به محض برطرف شدن این نیاز رویه غلط نیز باید برطرف شود.

شیخی اضافه کرد: امروزه با این تعداد بالای پذیرش رزیدنت‌های رادیولوژی فک، صورت که شاهد اشباع این رشته در برخی شهرها هستیم هنوز هم باید مراکز غیر تخصصی به ویژه کلینیک‌های بدون حضور رادیولوژیست به فعالیت در این زمینه ادامه دهند آیا این حوزه نیاز به قوانین و بازنگری‌های بروزتری ندارد یا به طور معمول فلسفه ایجاد رادیولوژی فک و صورت و پذیرش دانشجو در آن چیست.

وی با اشاره به اینکه لازم است سطح‌بندی نیاز در عرصه کشور انجام بگیرد، تاکید کرد: در شهرستانی که هیچ رادیولوژیستی وجود ندارد، نیاز ایجاب می‌کند از سایران که تا حدودی ارتباط علمی و با این رشته دارند، بهره گرفت و به صورتی نیاز را جواب داد.

عضو انجمن رادیولوژی دهان، فک و صورت با اشاره به اینکه اگر چنانچه در این شهرستان رادیولوژیست جنرال پزشکی وارد شود لازم است از این پس حضور و فعالیت مراکز بدون رادیولوژیست غیر قانونی شمرده  و از آن جلوگیری شود، افزود:  این در حالی است که بجاست رادیولوژیست‌های فک و صورت خود را برای فعالیت به مراکز بهداشت و درمان شهرستان معرفی کنند.

وی گفت: مجوز کارهای دهان و دندان به صورت خودکار و قانونی رادیولوژیست‌های پزشکی گرفته شود.

شیخی با اشاره به اینکه باید قراردادهای بیمه در این زمینه لغو شود، گفت: در این راستا به نیازها توجه و به تخصص بها داده شود و همساز و کار ساده و مناسبی برای حیطه کاری یک تخصص علمی که ما برای ایجاد آن  و تربیت نیرو در آن به صورتی هنگفت خرج می‌کنیم تعبیه شده است.

وی اظهار داشت: متأسفانه شاهدیم برخی شیوه‌های نادرست رقابتی از قبیل پرداخت پورسانت و تبلیغات آنچنانی فضای کار را در برخی شهرهای اشباع در بر گرفته است.

شیخی بیان داشت: دور از ذهن نیست آنجا که کیفیت کار تخصصی و نحوه ریپورت دقیق داده‌ها و یافته‌ها از دور رقابت خارج می‌شود جای آن را موارد دیگری می‌گیرد که در شان نظام درمانی نیست.

وی تصریح کرد: چه بسا ایجاد فضای تخصصی، رقابت‌ها را نیز به موضوع صحیح و تخصصی‌اش برگرداند و به نظر ما اختصاصی شدن قراردادهای شرکت‌های بیمه به مراکز تخصصی کارها نقش بسزایی در ایجاد فضای شایسته سالاری علمی دارد.

عضو انجمن رادیولوژی دهان، فک و صورت ادامه داد: زمانی که رقابت در بین متخصصان یک رشته محدود شد آنگاه نوع کارکرد، گزارش و تشخیص آنها معیار توفیق و عدم توفیق می‌شود.

انتهای پیام/خ۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول